Kategorie

Shati


  • Kod: DMCHR71508
  • Producent: Double Moon Records
  • Wykonawca: Omri Hason / Kadim / Maarten Meddens
  • Nośnik: CD
  • Cena: 59,99 zł
  • Poleć produkt


World Jazz / Soul Jazz
premiera polska:
2016-06-10
kontynent: Azja
opakowanie: plastikowe etui
opis:

multikultiproject.blogspot.com, ocena: * * * * 1/2:
Niewiele jest nagrań, które w bezpośredni sposób wywiedzione są z tradycji muzykantów z Jemenu. Ten leżący na skrzyżowaniu starożytnych szlaków handlowych, wiodących z Afryki, Bliskiego Wschodu i Azji teren, przez wieki był tętniącym życiem, obfitującym w bogate życie artystyczne i naukowe światem. Legendarne królestwo Saby, które istniało przez 14 wieków od ok. 1000 roku p.n.e., było kwitnącą monarchią już w czasach Starego Testamentu.

Perkusjonista Omri Hason, który co prawda urodził się w Izraelu, jest potomkiem jemeńskich emigrantów. Jego pochodzący z Jemenu przodkowie zaszczepili w nim muzyczną wrażliwość i przywiązanie do tradycji. Od najmłodszych lat grał na Darbuce, bliskowschodnim bębnie kielichowym, później sięgnął do innych instrumentów, ze szczególnym uwzględnieniem bębna obręczowego, który w kulturze Bliskiego Wschodu zajmuje szczególną pozycję. Jest dzisiaj jednym z wielkich wirtuozów gry na frame drum.

Do płyty pod "kulinarnym" tytułem "Shati" zaprosił muzyków z różnych kultur. Spotykamy tutaj indyjskiego instrumentalistę Ramesha Shothama, węgierskiego skrzypka Zoltána Lantosa, indyjską śpiewaczkę Sandhya'ę Sanjana i gościnnie, grającego na organach Fendera holenderskiego muzyka Maartena Meddensa.

Dla tradycjonalistów, takie powiązanie może być nazbyt kontrowersyjne, jednak mamy tutaj do czynienia z żywą tradycją, uczestniczymy w świadomym powrocie do tego, co podstawowe.
Fundamentem i motorem nagrania jest charakterystyczne brzmienie bębna obręczowego, który niczym bicie serca wyznacza tętno, tej wywiedzionej z kontemplacji muzyki. Niespieszna muzyczna opowieść jest głęboko przemyślana, wręcz mistyczna, pokazująca obce naszej naturze rozumienie czasu, operująca brzmieniem na pograniczu niuansu, subtelności, szeptu.

Na "Shati" odnajdujemy jedność wydawałoby się zupełnie odrębnych muzycznych kultur i tradycji.
autor: Jacek Palczewski
Copyright © 1996-2016 Multikulti Project. All rights reserved

Editor's info:
As unhappy as we all are with the genre term „World Music“, it is the only word that is available when you need to classify music. But this term is too fuzzy to communicate an idea of the music of Omri Hason and his band Kadim. „Shati“ not only crosses geographic and music borders, but also the limits of periods and the course of time.

Especially the origin of the musicians bears witness to roots of this work of music, which we experience on this CD. Omri Hason’s forefathers come from Yemen, but he was born in Israel. He had his first experiences with music in the circle of his family with the Darabuka from Yemen. Later, he learned to play other instruments such as the frame drum. He especially began to learn to play the rhythm music instruments of other cultures when he moved to Switzerland as a young man. For example, he learned to play the zarb from Djamchid Chemirani. He also was happy to include new developments such as the Pentajon and Hang. This curiosity also characterizes the second rhythm musician; Ramesh Shotham, one of the most important Indian musicians in (not only) Europe for many years, complements the rhythm work of Hason molded by the Middle East with Indian sounds and patters, e.g., on the Mridangam. Zoltán Lantos is from Hungary, spent many years in India and has dealt intensively with the rhythm and melodies from the subcontinent. But his violin playing still bears witness to his Western classical training - and that is something extremely positive!

Sandhya Sanjana from Bombay has lived in Holland for quite a few years and complemented her Indian classical training with modern voice classes in pop music and jazz there. On the other hand, the Dutchman Maarten Meddens contributes a sound with his Fender Rhodes, which is clearly part of Western music; he wouldn’t suddenly deny his origins in this round...

As a result, “Shati” not only unifies music traditions and instruments, but it also combines them with objects generating sound that were only developed in the 20th century; it does not limit itself in any way to reproducing traditional music in an original fashion, but instead transports it to contemporary times, which have been influenced by pop music and jazz. Such a great achievement in fusion is only possible by a band, which has found a common path in innumerous concerts and over many years such as Kadim. The concerts of the band, who have been playing together for 10 years, have already taken the musicians to numerous countries in Europe and the rest of the world, and - as this record proves - enthuse listeners to give long rounds of euphoric applause.

muzycy:
Sandhya Sanjana: vocal
Zoltán Lantos: violin, tarangini,
Ramesh Shotham: South Indian percussion, pentajon
Omri Hason: Middle Eastern percussion, hang

special guest:
Maarten Meddens: Fender Rhodes

utwory:
1. Shati
2. La Serena
3. Hangama
4. Midnight Dance
5. Coffee
6. Si Verias
7. Shiva
8. Zedd And The Mouse
9. Funky Pasha

wydano: 2007-11-05
more info: www.doublemoon.de

nowości Multikulti Project:

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: