Kategorie

Salvatore Lanzetti: Sonatas for Violoncello Solo and Basso Continuo Op. 1 - Vol. 1


  • Kod: CC72794
  • On Stock
  • Producent: Challenge Classics
  • Wykonawca: Agnieszka Oszanca
  • Nośnik: CD
  • Kompozytor: Salvatore Lanzetti (1710-1780)
  • Cena: 59,99 zł
  • Poleć produkt

Muzyka Barokowa
premiera polska:
2019-06-05,
Wydawnicto Audiofilskie

opakowanie: plastikowe etui
opis:

multikulti.com - ocena * * * * *:
Agnieszka Oszańca ukończyła studia na wydziale instrumentów dawnych konserwatorium w Utrechcie w klasie wiolonczel historycznych Violi de Hoog. W czasie studiów była laureatką programów stypendialnych Academia Montis Regalis (IT), Frederick Hendrick Stichting, Stichting Eigen Instrument, Richard Hol Fonds oraz rządu holenderskiego. Regularnie uczestniczyła w warsztatach i kursach mistrzowskich, doskonaląc swoje umiejętności pod okiem takich pedagogów jak Lucy van Dael, Anner Bylsma, Johnatan Manson, Balasz Mate, Marco Frezzato, Wilbert Hazelzet, Job ter Haar, Bart van Oort i wielu innych.
Była założycielką i derektorem artystycznym festiwalu Sterren Oude Muziek w Utrechcie.
Jest laureatką konkursów IYAP w Antwerpii (z zespołem Pramea Ensemble) oraz Accademia Palatina (Quintetto Pentatonica).

Współpracuje regularnie, jako solistka, kameralistka i członek orkiestr z wieloma zespołami w kraju i zagranicą, m.in. La Risonanza, Capellą Cracoviensis, Czech Ensemble Baroque, Silva Rerum, Ensemble Stile Galante, Musica Poetica, Ensemble Odysseey, Collegium 18. Współpracuje m. in. z takimi muzykami jak Fabio Bonizzoni, Jan Tomasz Adamus, Andrew Parrott, Alfredo Bernardini, Enrico Onofri, Alessandro da Marchi, Olivia Centurioni, Andrea Marchiol, Jorn Boysen, Paul Esswood, Enrico Gatti, Allessandro Moccia.

Dokonała wielu nagrań, między innymi z Pramea Ensemble, Ensemble Schonbrunn, Stile Galante, Ensemble Odyssey, Academia Montis Regalis dla Decca Classics, Pan Classics, Glossa Music, Sony Classical, Alpha i Globe Records.
Jej najnowsza płyta, pierwsza autorska w dorobku wydana została właśnie przez Challenge Classics, dla którego swoje płyty nagrywa m.in. Ton Koopman, Al Ayre Espanol / Eduardo López Banzo, La Petite Bande / Sigiswald Kuijken, Ars Antiqua Austria / Gunar Letzbor, Cappella Pratensis czy Christoph Pregardien.

Chociaż Lanzetti został doceniony całkiem niedawno, bo w latach 80-tych XX wieku, za życia uznawany był za znakomitego wiolonczelistę. Jego mistrzowski warsztat, jak też wyjątkowe zdolności interpretacyjne sprawiły, że za życia miał opinię mistrzowskiego wirtuoza wiolonczeli.
Jego sława wirtuoza wiolonczeli wykraczała daleko poza Italię, koncertował w Londynie (w. 1730r i 1740r) i w Hamburgu (1751r).
W pracy kompozytorskiej skupiał się na literaturze wiolonczelowej. Napisał trzy zbiory sonat na "wiolonczelę i basso continuo (z Opusu I, V i VI), trochę transkrypcji i kilka sonat na wiolonczelę solo. Tyle wiemy, bowiem to zachowało się w rękopisach.
Nawet jego wczesne prace wymagają zaskakująco wysokich umiejętności technicznych, a z upływem czasu stają się jeszcze bardziej wymagające dla instrumentalistów. Słychać to w sonatach z opusu I i V, gdzie poprzeczka techniczna zawieszona jest bardzo wysoko.
Są teorie, że dysponował tak zaawansowaną techniką jak na wiolonczelistów XVIII wieku, że wiele z jego kompozycji nie nadawało się do publikacji, nikt nie chciał podejmować się wykonawstwa jego muzyki.

W 1736 roku w Amsterdamie opublikowany został zeszyt nutowy z "12 Sonate a Violoncello Solo e Basso Continuo Opus 1", zbiór został zadedykowany Federico di Brunswick (księciu Walii). Teraz Agnieszka Oszańca wraz z wiolonczelistką Marią Misiarz, teorbanistą Gabriele'm Palomba i klawesynistą Fabio Bonizzonim sięgają do tego klejnotu późno barokowej kameralistyki i przedstawiają wysublimowaną, pełną wdzięku interpretację, wywołującą wzruszenie pięknem harmonii, złożonością techniczną, ale także unikalnym charakterem, będącym wypadkową francuskiego i włoskiego stylu w późnym baroku.
Copyright © 1996-2019 Multikulti Project. All rights reserved

Editor's info:
The protagonist of this recording, Salvatore Lanzetti, an Italian cellist and composer, was born in Naples around 1710. He studied cello and composition in his hometown. There is evidence to suggest that between 1730 and 1754, Lanzetti spent a substantial amount of time in London, where, according to Charles Burney, he helped to popularize his instrument and establish its newly acquired solo status amongst the English music lovers. In 1736 in Amsterdam, our 12 Sonate a Violoncello Solo e Basso Continuo were published as his Opus 1, dedicated to Federico di Brunswick (Frederick, Prince of Wales). His fame as one of the first true cello virtuosi and that of a composer prone to the technical innovations of the instrument was recognized by M. Corrette in his Methode, théorique et pratique pour apprendre en peu de tems le violoncelle dans sa perfection (Paris 1741), where he refers precisely to the Sonatas op. 1. The beauty of the Opus 1, the subject of this recording, lays in their incredible versatility, not only in terms of technical complexity, but also character and the mixture of the French and Italian style which was popular at the time. The extensive use of double stops, shifting, explorations of the entire fingerboard, thumb position and employment of complex bowing techniques, that were until this time the reserve of violin technique, testify to Lanzetti’s extraordinary command of his instrument and fearless imagination.

Agnieszka Oszanca studied historical cellos with Viola de Hoog at Utrecht Conservatory. She performs regularly with European orchestras and chamber music ensembles, in the most important concert venues and at Early Music festivals. Agnieszka has recorded for Decca, Sony, Glossa, Alpha, Pan Classics and Globe Records.

muzycy:
Agnieszka Oszanca, cello
Maria Misiarz, cello
Gabriele Palomba, theorbo
Fabio Bonizzoni, harpsichord

utwory:
1. Salvatore Lanzetti: Sonata in A Minor No. 9 Adagio 03:20
2. Salvatore Lanzetti: Sonata in A Minor No. 9 Allegro 03:15
3. Salvatore Lanzetti: Sonata in A Minor No. 9 Andante 04:01
4. Salvatore Lanzetti: Sonata in G Major No. 1 Allegro 02:32
5. Salvatore Lanzetti: Sonata in G Major No. 1 Adagio 02:26
6. Salvatore Lanzetti: Sonata in G Major No. 1 Rondeau. Allegro 03:18
7. Salvatore Lanzetti: Sonata in B flat Major No. 6 Allegro 04:41
8. Salvatore Lanzetti: Sonata in B flat Major No. 6 Largo 03:17
9. Salvatore Lanzetti: Sonata in B flat Major No. 6 Gavotta. Allegro ma non presto 04:10
10. Salvatore Lanzetti: Sonata in A Minor No. 5 Adagio. Cantabile 04:02
11. Salvatore Lanzetti: Sonata in A Minor No. 5 Allegro 04:47
12. Salvatore Lanzetti: Sonata in A Minor No. 5 Menuet. Andante 03:49
13. Salvatore Lanzetti: Sonata in A Major No. 2 Andante. Cantabile 04:10
14. Salvatore Lanzetti: Sonata in A Major No. 2 Allegro 01:40
15. Salvatore Lanzetti: Sonata in A Major No. 2 Menuet. Cantabile 04:12
16. Salvatore Lanzetti: Sonata in F Major No. 11 Allegro 05:52
17. Salvatore Lanzetti: Sonata in F Major No. 11 Adagio. Allegro. Adagio 03:17
18. Salvatore Lanzetti: Sonata in F Major No. 11 Rondeau. Andante 05:16

total time - 68:55
wydano: 2019-04-05
nagrano: Recording: Sala musicale “Giardino”, Crema (Italy), 7-9 January 2019. Agnieszka plays on a copy of an Italian baroque cello made especially for her by Jan Bobak in 2017.

more info: www.challenge.nl
more info2: www.aeoszanca.com



Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: