Kategorie

Rupert Ignaz Mayr: Sacri Concentus - Antiphone (1681) [Hybrid SACD]


  • Kod: CC72828
  • Producent: Challenge Classics
  • Wykonawca: Ars Antiqua Austria / Gunar Letzbor
  • Nośnik: SACD
  • Kompozytor: Rupert Ignaz Mayr (1646-1712)
  • Cena: 66,99 zł
  • Poleć produkt

Muzyka Barokowa
premiera polska:
2019-11-22
opakowanie: plastikowe etui
opis:

multikulti.com * * * * 1/2:
Prowadzona przez Gunara Letzbora Ars Antiqua Austria jest jednym z najświetniejszych ensemblów, wykonujących barokową muzykę (pełna nazwa zespołu to ARS ANTIQUA AUSTRIA - Ensemble für neue Barockmusik). Ich płyty można znaleźć w cenionych oficynach jak Arcana, Challenge Classics, Accent czy Pan Classics. Mają na swoim koncie wiele nagród i wyróżnień jak chociażby Cannes Classical Award za "Viviani: Capricci Armonici" (Arcana 2000).

Sam Letzbor jest wielkim admiratorem dorobku mistrza z Schärding am Inn, Ruperta Ignaza Mayra. Wprowadził jego kompozycje do programu koncertów prowadzonego przez siebie zespołu blisko dziesięć lat temu.
Mayr (1646–1712) to niemiecki skrzypek, kompozytor i kapelmistrz na dworze Maximiliana II Emanuela, Elektora Bawarii. Spędził kilka lat w Paryżu, studiując pod okiem Jean-Baptiste'a Lully'ego, który kształcił także Georga Muffata i Johanna Philippa Kriegera.
Był kompozytorem wszechstronnym, ma w swoim dorobku muzykę sakralną, muzykę instrumentalną, zarówno kameralną jak i orkiestrową, ale też muzykę do przedstawień scenicznych.
Po mistrzowsku łączył w swojej kompozytorskiej koncepcji elementy baroku włoskiego, francuskiego z niemieckim. Na monachijskim dworze rezydowało wielu włoskich kompozytorów, stąd duży wpływ włoskiego baroku w twórczości Mayra, jednak studia w Paryżu u Lully'ego sprawiły, że dysponował ogromną wiedzą na temat tajników francuskiego stylu. Inspirował się ludową tradycją muzyczną z południowych Niemiec. Przy tym, jego kompozycje są technicznie bardzo wymagające, Ars Antiqua Austria imponuje pewnością czy techniczną maestrią i wirtuozerskim opanowaniem instrumentarium.

Wydana właśnie przez Challenge Classics płyta 'Sacri Concentus - Antiphone (1681)" jest drugą monograficzną płytą Mayra w dorobku austriackiego skrzypka. Pierwsza zawierała sakralne koncerty Mayra na głos, wirtuozowskie skrzypce solo i basso continuo, pięć z nich miały wtedy swoją światową premierę fonograficzną. To wiele mówi o pasji i determinacji, z jaką Letzbor podchodzi do dziedzictwa Ruperta Ignaza Mayra.

Nowa płyta zawiera pięć antyfon, z których cztery możemy nazwać maryjnymi antyfonami, jedna przeznaczona została do wykonywania podczas okresu Świąt Bożego Narodzenia. W chorale gregoriańskim antyfony wywiedzione zostały z praktyki wykonywania tekstów liturgicznych przez dwa chóry, recytujące lub śpiewające na przemian. Bywały one swoistym wstępem, preludium, jak również rodzajem postludium do psalmu. Tekst nawiązywał do treści psalmu, był rodzajem krótkiego rozważania, komentarza do jego treści.

Sześciu śpiewaków, dwoje skrzypiec, wiolonczela, organy i teorban, to pełna obsada Ars Antiqua Austria, która z wielkim pietyzmem i wigorem zarazem, wykonuje te niezwykle cenione w baroku formy wokalne. Mają one bardzo ozdobną, czasami melizmatyczną strukturę, właściwą dla kształtującego się barokowego idiomu dźwiękowego. Letzbor po mistrzowsku wyczuwa ukryte w kompozycjach Mayra detale i znaczenia, zabierając słuchacza w emocjonującą podróż po barokowej Europie. W wywiadach często powtarza, że "kiedy studiujemy biografie artystów, muzyków żyjących w baroku, możemy zauważyć, że Europa nie miała wówczas granic. Np. muzycy włoscy pracowali w Krakowie, a polscy we Francji..."
Posłuchajmy zatem Ruperta Ignaza Mayra, o którym sam cesarz Leopold I mawiał, że jego sakralny dorobek kompozytorski ma znamiona dzieła absolutnego.
autor: Henryk Majda
Copyright © 1996-2018 Multikulti Project. All rights reserved

Editor's info:
Following on from the highly expressive psalm settings, we now present the glorious antiphons of the master from Schärding am Inn: exquisite church music which Emperor Leopold I himself proclaimed as being definitive for the Catholic lands.

Originally, the antiphon denoted a Gregorian chant that was sung by two parties opposite each other. Often a single performer was answered by a group of singers. The antiphon would later disengage from the psalm on which it was commenting. The antiphons set by Mayr represent a special form of the genre, so-called Marian antiphons, almost all of which are addressed to the Mother of God. Only In terras descendam is intended for Christmas. The antiphonal practice is still apparent in all antiphons in the alternation between singers and instrumentalists.

muzycy:
Gunar Letzbor - Violin, direction
Fritz Kircher - Violin
Markus Miesenberger - Vocals
Peter Trefflinger - Cello
Hubert Hoffmann - Theorbo
Erich Traxler - Organ
Fabian Winkelmaier - Vocals
Markus Miesenberger - Vocals
Markus Forster - Vocals
Gerd Kenda - Vocals
Alois Muhlbacher - Vocals
Ars Antiqua Austria

utwory:
1. In terras descendam 09:13
2. Ave Regina coelorum 10:39
3. Salve Regina 10:20
4. Alma Redemptoris mater 08:20
5. Regina coeli laetare 07:42

wydano: 2019-09
more info: www.challenge.nl

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: