Kategorie

Rajada


  • Kod: MPSMT006
  • Producent: Multikulti Project (PL)
  • Wykonawca: Rajada by Pedro Sousa / Miguel Mira / Afonso Simoes
  • Nośnik: CD
  • Cena: 41,99 zł
  • Poleć produkt

Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska:
2018-01-19
seria wydawnicza: Spontaneous Music Tribune Series is dedicated to iberian free improvised music
kontynent: Europa
opakowanie: kartonowe etui
opis:

multikulti.com
Oficyna fonograficzna Multikulti Project w 2016 roku skończyła 20 lat. Świętując tę "ponadpełnoletniość" ogłosiliśmy debiut nowej serii wydawniczej - której nazwa - Spontaneous Music Tribune - wzięła się od nazwy partnera serii, wyjątkowego miejsca w Internecie - spontaneousmusictribune.blogspot.com, gdzie znaleźć można kompetentne, wyczerpujące i pisane z pasją teksty o muzyce improwizowanej, która zepchnięta została dzisiaj na margines marginesów, a bez której założyciel blogu i my w Multikulti Project, nie wyobrażamy sobie życia.

Spontaneous Music Tribune dedykowana jest iberyjskiej scenie muzyki improwizowanej, stąd pojawiać się tutaj będa nagrania pochodzące z tego własnie regionu Europy. Pierwsza płyta serii zawierała studyjne nagranie niezwykłego kwartetu - Völga – w składzie: Fernando Carrasco, Alex Reviriego, Iván González i Vasco Trilla.
Płyta druga to nagranie koncertowe niezwykłego projektu prowadzonego przez Ivána Gonzáleza - Memoria Uno.
Trzecia pozycja to PHICUS (Ferran Fages / Alex Reviriego / Vasco Trilla) “Plom”.
Czwarta pozycja w serii wydawniczej to płyta katalońskiego saksofonisty Alberta Cirery. Muzyk, od paru już lat rezydujący w Lizbonie, nagrał swoją pierwszą płytę solową. Zwie się ona „Lisboa’s Work”.
Piąta płyta to duetowe nagranie brazylijskiego saksofonisty Yedo Gibsona i katalońskiego perkusisty Vasco Trilla, pod tytułem "Antenna".
Tym razem prezentujemy trio Rajada w skłądzie Pedro Sousa - tenor saxophone, Miguel Mira - cello i Afonso Simoes - drums & percussion.

LINER NOTES PL
Rajada - rodzaj silnego podmuchu wiatru, a może raczej wybuchu pistoletu maszynowego, w każdym razie czegoś ewidentnie szybkiego.

Najwybitniejszy przedstawiciel europejskiej sceny muzyki improwizowanej, Evan Parker, posiada niezliczoną ilość uczniów i kontynuatorów swojego nowatorskiego podejścia do gry na saksofonie. Być może jednym z najbardziej pojętnych w tym gronie jest portugalski saksofonista Pedro Sousa, który do gramatury prawdziwie wyzwolonej improwizacji dokłada młodzieńczy entuzjazm, wigor i temperament wykuty doświadczeniami na polu post-electronic.

A cóż zmienić może wiolonczela, umieszczona we free jazzowym trio w miejsce kontrabasu? Nieść saksofon tenorowy wyższym pasmem? Sprawić, że praca perkusisty nabierze lekkości i zmysłowości? Jeśli w Motion Trio, u boku Rodrigo Amado, wiolonczela Miguela Miry podrywa tenor do lotu, to w Rajada osadza go już wprost na nieboskłonie.

Przed Wami niemal godzinna, epicka, prawdziwie portugalska opowieść, która ma wiele wątków i nie mało zwrotów dramaturgicznych. Jeśli płyta „Casa Futuro”, którą Sousa popełnił w towarzystwie Johana Berthlinga i Gabriela Ferrandiniego, często przebywa w Waszych odtwarzaczach, po tę płytę winniście sięgnąć koniecznie.


LINER NOTES PT
Rajada - Golpe forte de vento, tiros de metralhadora em sucessao, movimento ou impulso, algo que é claramente rápido.
O mais proeminente representante da cena de música improvisada Europeia, Evan Parker, tem uma quantidade inumerável de estudantes e seguidores desta inovadora abordagem ao saxofone. Talvez um dos mais receptivos no grupo seja o saxofonista portugues Pedro Sousa, que complementa a gramagem de improvisaçao verdadeiramente liberada com entusiasmo jovem, vigor e temperamento derivado das experiencias no campo da música pós-electrónica.
O que poderá um violoncelo mudar quando inserido num trio de free jazz, ao invés de um contrabaixo? Poderá conduzir o saxofone a um plano mais elevado? Poderá fazer o trabalho do baterista mais leve e sensual? Se em Motion Trio, em suporte de Rodrigo Amado, o violoncelo de Miguel Mira coloca o tenor numa posiçao para alçar vôo, entao em Rajada aponta para o estabelecer mesmo na linha do horizonte.
Estao prestes a experenciar um epico de uma hora de uma genuína história Portuguesa que carrega numerosas tramas e está longe de ter poucas voltas dramáticas. Se o álbum "Casa Futuro", que Sousa com Johan Berthling e Gabriel Ferrandini está frequentemente nos vossos leitores de música, deveriam definitivamente obter este álbum.


LINER NOTES ENG
Rajada - strong gust of wind, a machine gun burst, movement or impulse, something which is clearly fast.
The most prominent representative of the European improvised music scene, Evan Parker, has an innumerable amount of students and followers of the innovative approach to playing the saxophone. Perhaps one of the most receptive among the group is Portuguese saxophonist Pedro Sousa, who complements the grammage of truly liberated improvisation with youthful enthusiasm, vigor and temperament derived from the experiences in the field of post-electronic music.
What can a cello change when placed among a free jazz trio instead of a double bass? Could it lead the tenor to a higher plane? Could it make the drummer’s work lighter and sensual? If, while in Motion Trio, supporting Rodrigo Amado, Miguel Mira's cello sets the tenor in a position to take off, in Rajada it aims to set it right in the skyline.
You are about to experience an epic, hour long, genuinely portuguese story carrying numerous plots and far from few dramatic turns. If the album “Casa Futuro”, which Sousa recorded with Johan Berthling and Gabriel Ferrandini is frequently in your music players, you should definitely get this album.

by Andrzej Nowak - Trybuna Muzyki Spontanicznej



All music by by Pedro Sousa, Miguel Mira, Afonso Simoes
Recorded at Estúdios Interpress by Afonso Simoes, August 2015, mixed and mastered at Noise Precision by Rafael Toral.
Painting by Miguel Mira, 2016
Cover Design by Witold Oleszak
producers: Pedro Sousa, Miguel Mira, Afonso Simoes
Executive producers: Tomasz Konwent & Andrzej Nowak

The Multikulti Project/ Spontaneous Music Tribune Series is dedicated to iberian free improvised music.
Maciej Lewenstein, the author of the book “Polish Jazz Recordings and Beyond”, is the patron of the Multikulti Project/ Spontaneous Music Tribune Series.

SELECTED REVIEWS

Polish Jazz Recordings and Beyond - ocena * * * * *
Rajada is a trio, including three leading Portuguese free improvisers: the saxophonist Pedro Sousa, the cellist Miguel Mira, and the drummer Afonso Sim~oes. I "upgraded" them to the Polish category, because of their recent recording for Multikulti Project/Spontaneous Music Tribune Series.

Rajada is a "strong gust of wind, a machine gum burst movement or impulse, something that is clearly fast". The music on this record has fast and energetic moments , but is generally speaking quite peaceful and meditative.
Pedro Sousa is an extremely talented Portuguese free tenor player, maybe not yet as famous as Rodrigo Amado, but already considerably well known internationally. He has fantastic recording with Gabriel Ferrandini. The curator of the SMT Series, Andrzej Nowak, points out that Pedro is a faithful disciple of Evan Parker, and Andrzej is of course right. Miguel Mira is known from his collaborations with the mentioned Rodrigo Amado and the Motion Trio. Afonso Sim~oes is a drummer of incredible sensitivity and expression.
The session contains two tracks: 22 minutes long "Atazana" and 36 minutes long "Rajada". There are indeed some similarities with some trio and duo recordings of Evan Parker, but form me the playing of Pedro includes more traditions: some phrases in the slow parts remind me of Lee Konitz's phrasing from the epochal "Motionlee", one can hear some similarities to the playng of Peter Brötzmann and Joe McPhee. And, of course the spirit of John Coltrane is everywhere and always. The opening "Atazana" is particuarly sound for the incredible work of Miguel's cello. The title track is a masterpiece, with changing moods and tempos, with so beautiful and expressive playing of everybody that one would like that it never finishes. Afonso is outstandinbg throughout the whole record, but in the final collective improvisation of "Rajada" he is extraterrestrial.
I know, i know that I am biased as a parton of the SMT Series. But, "Rajada" the sixth stars album in the row. Bravo Tomek Tomasz Konwent and Andrzej Nowak!!!
By Maciej Lebenstein


jazzarium.pl
Czas i miejsce zdarzenia: sierpień 2015 roku, Lizbona, Estúdios Interpress.

Ludzie i przedmioty: Pedro Sousa – saksofon tenorowy, Miguel Mira - wiolonczela, Afonso Simoes - perkusja i perkusjonalia.

Co gramy: muzyka swobodnie improwizowana.

Efekt finalny: dwa utwory z tytułami, 58 minut i kilkadziesiąt sekund, wydane jako Rajada, co wedle woli muzyków jest zarówno tytułem płyty, jak i nazwą formacji (Multikulti Project/ Spontaneous Music Tribune Series). Dostępne na rynku od piętnastego stycznia bieżącego roku.

Przebieg wydarzeń/ wrażenia subiektywne:
Atazana. Sprytne call & response w wykonaniu saksofonisty i wiolonczelisty, rodzaj wprowadzenia do rozbudowanej powieści w dwóch tomach, introdukcji, która zdaje się być gwarantem powodzenia całego przedsięwzięcia. Perkusista tyczy szlak, ubija ziemię, rozbudzony od pierwszego uderzenia w werbel. Pedro po lewej, Miguel po prawej, Afonso samym środkiem – to układ przestrzenny, który nie opuści nas w trakcie najbliższej godziny zegarowej, choćby na ułamek sekundy. Sousa wpada w dryl drobnych eskalacji, łypiąc do nas okiem godnym całego dorobku Evana Parkera, jakbyśmy cofnęli się w czasie o dobre czterdzieści lat. Rodzaj drapieżnika, wypuszczonego z klatki, ale ryczącego wyłącznie w pokojowych intencjach. Drummertrzyma rytm, wyznacza kierunek, czuwa niczym zdrowy fundament szalonej eskapady. To dynamiczne, rockowe zwierze, które nie odpuści choćby na moment. To także dzięki niemu, od startu emocje kipią krwią najwaleczniejszych. Narracja jest stosunkowo linearna. Cała płyta zdaje się być jedną opowieścią, która ma co prawda mnóstwo podrozdziałów, ale jest spójna, a każdy pomysł zdaje się być konsekwencją poprzednio zarysowanej osi dramatu. W 10 minucie saksofon na moment milknie, po czym przyjmuje rolę wycofanego, w skromnej opozycji do głównego nurtu tej historii. Tymczasem wiolonczelista, crazy man w ciągłym ruchu, przybiera szaty kontrabasisty i dynamizuje poczynania tego, i tak już wyzwolonego dyliżansu. Muzycy pozornie pozostają na etapie tłumienia emocji, ale czynią to, nie zdejmując nogi z gazu. Trochę przemyśleń we wnętrzu tuby, która ewidentnie czai się do kolejnego galopu. 14 minuta, to jednak wykwintne stopowanie! Nawet drummer zwalnia uścisk. Cello wisi na strunach. Drobne przekomarzania, utarczki i dysputy, z których rodzi się nowa opowieść. Cała pyta, choć kipi emocjami, ma w sobie zaszytą zadumę, szczypty nostalgii, może nawet posmak lizbońskiego saudade. 21 minuta, narracja snuje się jak spłoszony kocur, ma jednak jego urodę. Finał pierwszego tomu, w ciszy solowej ekspozycji Sousy. Atazana, czyli uszczypnięcie homara.


Desata. Kontrabasowa introdukcja wiolonczeli. Zwarta, tłusta przestrzeń. Nowa opowieść, mały drumming. Saksofon wchodzi bardzo delikatnie dopiero w 3 minucie, gdy walking sekcji ma już swój rytm, swoje dynamiczne spowolnienie. Eskalacja dramatyzuje przekaz, ale Sousa jakby prezentował własną wersję wydarzeń. Być może to opowieść o kochankach, który tracą wiarę w swój związek. To narracja, która pięknieje w oczach. Jest też technicznie błyskotliwa, gdybyście zapytali. Napięcie rośnie z każdą minutą. Cello pętli się na gryfie i powoli zrzuca szatę kontrabasu. Perkusja progresywna, dynamiczna w pocie i znoju. 13 minuta, rodzaj prawdziwie free jazzowej eskalacji, która ma jednak wiele wymiarów, kolorów i smaków. Choćby krzyk, który czai się na krawędzi tuby, pełen zadumy, na skraju zaniechania. Emocje wypływają z muzyków, wytryskują każdym otworem ich gorących ciał. 17 minuta, drummer szuka dla siebie nowej przestrzeni, saksofonista pętli się na dyszach, a wiolonczela nabrzmiewa. Pierwsza faza transu i wilgotnejpsychodelii nadciąga! Tenor skacze ku górze i ryje nieboskłon wysokim rejestrem. To opowieść, która kipi pomysłami na każde, kolejne zdanie, jest wielowątkowa, niczym surrealistyczny potok świadomości. Tu i ówdzie pobrzmiewa nutą Aylera, smakuje Coltrane’m, wonią całej czarnej free jazowej Ameryki. Być może to moment historii, który sytuuje portugalskiego saksofonistę w panteonie wciąż żywych legend gatunku, a dzieje się to jeszcze przed jego 30 urodzinami*). 23 minuta wyznacza skromne wyhamowanie. Afonso schodzi w ciszę, Miguel wgryza się pomiędzy struny, a Sousa repetuje. Gdy ten pierwszy powraca, cała trójka łapie mantrę i będzie się jej trzymać niemal do końca płyty. Saksofonista na jednym oddechu! Wiolonczelista rzeźbi manuskrypt! Napięcie rośnie! Gęsta ścieżka, tyczona przez trzy złotowłose rumaki na skąpanej słońcem prerii. Lepią się w jeden dźwięk, jeden nurt! Ich grzywy łopoczą na wyjątkowo silnym wietrze! Rajada! Blow up! 32-33 minuta, dynamiczna narracja zaczyna powoli spoglądać w kierunku finału tej niebywałej podróży. Cello drąży skałę! Brutalnie piękne! Kolejny krok ku wybrzmiewaniu, talerze w rezonansie, saksofon, który melodyzuje, struny, które skowyczą i skwierczą. Na ostatniej prostej Sousa znów pachnie Coltrane’m. Trójgłowa mantra wieńczy dzieło. Desata, czyli rozwiązanie, a może raczej uwolnienie.
Autor: Andrzej Nowak

muzycy:
Pedro Sousa: tenor saxophone
Miguel Mira: cello
Afonso Simoes: drums & percussion

utwory:
1. Atazana 22:09
2. Desata 36:15

total time - 58:28
wydano: 2018-01-12
nagrano: Recorded at Estúdios Interpress by Afonso Simoes, Lizbona, August 2015, mixed and mastered at Noise Precision by Rafael Toral

more info: www.multikulti.com
Xabregas 10
59,99 zł
Kopros Lithos
37,99 zł
Passion
37,99 zł
RED trio
59,99 zł
Four Walls
37,99 zł
Wire Quartet
59,90 zł
261034115
41,99 zł
Plom
41,99 zł
Xu
41,99 zł
Autres Paysages
59,99 zł
Lisboa’s Work
41,99 zł
Is Life Long
59,99 zł
Hopes and Fears
41,99 zł
Antenna
41,99 zł

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: