Kategorie

Psychosis - Homage to Bernard Herrmann


  • Kod: CR73486
  • Producent: Challenge Records
  • Wykonawca: Carla Marciano Quartet
  • Nośnik: CD
  • Cena: 59,99 zł
  • Poleć produkt

Modern Jazz / Indie Jazz
premiera polska:
2019-11-12
opakowanie: plastikowe etui
opis:

multikulti.com * * * * 1/2:
Czy muzyka filmowa jest bytem samodzielnym? Ileż to razy zadawałem to pytanie. Pierwsza odpowiedź jest oczywiście przecząca. Jej służebna rola względem obrazu jest doskonale znana, Co prawda od początków historii kina muzyka odgrywała w nim bardzo ważną rolę, to ona była nośnikiem ładunku emocjonalnego, uczuć doznawanych podczas oglądania, jednak nigdy nie odgrywała w filmie roli pierwszoplanowej.
No dobrze, ale co zrobić z muzyką Komedy do "Noża w wodzie"?. Co zrobić z muzyką Ennio Morricone do spagetti westernów?... tutaj wysypuje się już kosz soczystych jabłek... no bo przecież niektóre dokonania Miklósa Rózsy, Johna Williamsa, Ericha Wolfganga Korngolda, Jerry'ego Goldsmitha... i oczywiście Bernarda Herrmanna.
Tu dochodzimy do jednego z bohaterów płyty włoskiej saksofonistki - Carli Marciano. Choć to "bohaterowanie" nie jest, uwierzcie państwo wcale takie oczywiste. Fan jazzu usłyszy tutaj więcej z Archiego Sheppa, Johna Coltrane'a i Billy'ego Harpera niż z pełnych ekspresji i klaustrofobii jednocześnie orkiestrowych tematów filmowych Herrmanna. Jestem prawie pewien, że blindfold test płyty "Psychosis - Homage to Bernard Herrmann" dałby zaskakujący wynik. Bowiem tematy z kanonicznych filmowych pozycji jak "Taksówkarz/Taxi Driver" Martina Scorsese, "Psychoza/“Psycho", "Zawrót głowy/Vertigo" i "Marnie" Alfreda Hitchcocka zostały kunsztownie ukryte w kwartetowych odsłonach. Rasowy, pełnokrwisty jazz, z jednej strony zachowuje w większości specyfikę Herrmannowskich orkiestracji, z unikalnym wyczuciem tempa i dramaturgii (chociażby temat z Vertigo - Prelude). Z drugiej strony intensywność i pasja Carli Marciano, szczególnie na sopranino przywodzi na myśl samego Trane'a ("Twisted Nerve"), choć jej alt, chociażby w temacie z "Vertigo - Scene D'amour" też potrafi zachwycić. Swoje dodaje także pianista, prywatnie mąż Włoszki - Alessandro La Corte, jego masywna pianistyka w temacie z "Marnie - Prelude" to prawdziwy majstersztyk.

"Psychosis - Homage to Bernard Herrmann", czwarty w dyskografii album Carli Marciano (trzy pierwsze wydała w szacownej Black Saint Records) przynosi dawkę niepowtarzalnych emocji, tej płyty będę słuchał bez końca.
autor: Mateusz Krępski
Copyright © 1996-2019 Multikulti Project. All rights reserved

Editor's info:
"This album is my heartfelt homage to one of the greatest geniuses of film score, the composer and conductor Bernard Herrmann, whose music has dazzled me since I was a child. It has been very interesting to arrange, revise and adapt, for a jazz quartet, some of the best known themes from outstanding soundtracks Herrmann wrote for equally outstanding films - all psychological thrillers (hence the title Psychosis) - by brilliant directors, including Marnie, Psycho and Vertigo by Alfred Hitchcock, Taxi Driver by Martin Scorsese and Twisted Nerve by Roy Boulting. Bearing a classic feel and originally conceived for orchestras, the tracks in this album were arranged in full respect of the originals, leaving intact, for example, the beauty of the melodies, while at the same time creating new improvisational spaces that would allow our quartet to maintain its own identity. This also gave us the opportunity to progress in a musical journey we embarked on starting with the first album (this is our fifth), and me, personally, to hold the course of my visceral, improvisational language, always instinctive and open to risk, an expression of my emotional, spiritual and existential self, baring my soul in absolute freedom through no compromise whatsoever, but rather driven by a strong desire for research and experimentation. I consider the emotions and stimulations generated in me by Herrmann’s music, together with the films in which it’s featured, a wonderful gift. I hope I have been able to thank him through our heartfelt work.

The additional track is also dedicated to another great genius of film score, John Williams, who wrote the soundtrack for the famous movie saga Harry Potter, whose main theme was arranged by Alessandro."
By Carla Marciano

muzycy:
Carla Marciano - Saxophone
Gaetano Fasano - Drums
Alessandro La Corte - Piano
Aldo Vigorito - Double bass

utwory:
1. Theme from "Taxi Driver" (Betsy's Theme) - Bernard Herrmann [Arr. by Carla Marciano] 9:19
2. Theme from "Marnie" (Prelude) - Bernard Herrmann [Arr. by Carla Marciano] 11:32
3. From "Marnie" to "Twisted Nerve" 5:04
4. Theme from "Twisted Nerve" (Theme & Variations) - Bernard Herrmann [Arr. by Carla Marciano] 8:36
5. Theme from "Psycho" (Prelude) - Bernard Herrmann [Arr. by Carla Marciano] 9:18
6. Theme from "Vertigo" (Prelude) - Bernard Herrmann [Arr. by Alessandro La Corte] 5:21
7. Theme from "Vertigo" (Scene d'amour) - Bernard Herrmann [Arr. by Carla Marciano] 10:04
8. Theme from "Harry Potter" (Hedwig's Theme) - John Williams [Arr. by Alessandro La Corte] 9:46

wydano: 2019-10
more info: www.challenge.nl

Cokolwiek
41,99 zł
Floating Bridges
41,99 zł
Sacred Ground
59,90 zł
Switchback
41,99 zł
Diaspora Suite
66,99 zł
Seven Lines
41,99 zł
Fellinijazz
63,50 zł

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: