Kategorie

Via Crucis


  • Kod: 6945770
  • Producent: Virgin Classics (EU)
  • Kod producenta: 5099969457708
  • Wykonawca: Philippe Jaroussky / L'Arpeggiata / Christina Pluhar / Nuria Rial
  • Nośnik: CD
  • Instrument lidera: vocals
  • Cena: 54,99 zł
  • Poleć produkt

Muzyka Barokowa
premiera polska:
2010-03-26
kontynent: Europa
kraj: Francja
opakowanie: plastikowe etui
opis:

Dziennik
"Artyści związani z repertuarem barokowym przebyli w ostatnim półwieczu wyjątkowo długą drogę, prowadzącą od swoistej muzycznej archeologii do wyzwolonej, na poły improwizowanej i autorskiej twórczości" - wyjaśnia Pluhar. "W przypadku zespołów L'Arpeggiata czy Hesperion XXI Jordiego Savalla trudno już mówić o interpretacjach muzyki dawnej. To raczej forma muzyki współczesnej opartej na dawnym instrumentarium oraz tradycjach wykonawczych" - tłumaczy harfistka.

Co prawda, w programie sobotniego koncertu L'Arpeggiaty i wybitnego kontratenora Philippa Jarousskiego znajdą się utwory Claudia Monteverdiego oraz mniej znanych mistrzów ukochanego przez Pluhar XVII stulecia, jednak trudno powiedzieć, czy sami kompozytorzy podpisaliby się pod tak odważnymi interpretacjami. Aranżacyjna swoboda tudzież improwizacyjna pasja Pluhar mieszczą się jeszcze w konwencjach epoki, ale już jej prowokacyjne zabawy ze swingiem oraz innymi XX-wiecznymi chwytami retorycznymi - zdecydowanie nie.

Barokowych purystów o zawrót głowy przyprawić może chociażby podrasowana wersja madrygału Monteverdiego "Ohimech'io cado": rzecz rozpoczyna się po bożemu, ale już po minucie kastracki śpiew Jarousskiego przechodzi w rejony ekspresji bliskie kreacjom Nat King Cole'a, zaś L'Arpeggiata zamienia się w rasowy big band.

Zaznaczyć trzeba, że Christina Pluhar nie jest samotną wizjonerką. Na aranżacyjne eksperymenty i dialogi z folklorem oraz egzotycznymi tradycjami muzycznymi pozwalał sobie wcześniej choćby Jordi Savall, a temat improwizacji podejmowali między innymi wybitny gambista Paolo Pandolfo oraz lutnista Stephen Stubbs. Ale to Pluhar uczyniła z idei baroku XXI stulecia swój stylistyczny znak rozpoznawczy oraz podstawową strategię marketingową, która przyniosła jej zainteresowanie szerokiej publiczności.

Znamienne, że na szczyty klasycznych list sprzedaży nie wywindowały L'Arpeggiaty skądinąd bardzo dobre nagrania muzyki Kapsbergera czy Landiego, lecz dwa albumy wydane w "folkowej" serii kultowej wytwórni Alpha: magiczna "Tarantella" (ze znakomitymi kreacjami ludowych śpiewaków włoskich) oraz otwarte "Al'Improvviso" (gościnnie: całkiem współczesny, niemal klezmerski klarnet cenionego włoskiego jazzmana Gianluigiego Troversiego).

Z drugiej strony stylistyczne eksperymenty Pluhar dalekie są od crossoverowej wolnej amerykanki spod znaku Kronos Quartet. "Nasze najbardziej niekonwencjonalne albumy oparte są na wyjątkowo pieczołowitych studiach historycznych. Program tegorocznej płyty "Via Crucis" opracowywałam przez dobrych pięć lat" - wyjaśnia artystka. "Mogę sobie wyobrazić album L'Arpeggiaty bez śladów historycznego repertuaru, ale już nie bez XVII-wiecznego instrumentarium oraz związanego z nim organicznie stylu wypowiedzi. Oczywiście jakiekolwiek eksperymenty z elektroniką są całkowicie wykluczone!" - dodaje.

W pewnym sensie Pluhar udało się jednocześnie zjeść barokowe ciastko i zachować je. Dokonania L'Arpeggiaty nie stanowią postmodernistycznej wiwisekcji na zmumifikowanej kulturze XVII stulecia. Dowodzą raczej, że konwencje ówczesnej muzyki dworskiej i ludowej mogą na prawach historycznego paradoksu współgrać wyśmienicie z wrażliwością współczesnych wykonawców oraz słuchaczy.

"Bardzo chętnie pracują z nami śpiewacy bliżsi głównemu nurtowi, jak Philippe Jaroussky, Nuria Rial czy The King's Singers. L'Arpeggiata daje im artystyczną wolność, która przysługiwała jeszcze muzykom XVIII stulecia, a która we współczesnym wykonawstwie klasycznym jest nie do pomyślenia" - precyzuje Pluhar. "Słuchacze cenią przede wszystkim bezpośredniego, ludycznego ducha naszych kreacji, a także różnorodność oraz emocjonalną siłę ekspresji wokalnej, która nie musi być tak skonwencjonalizowana jak w klasycznym śpiewie operowym."

WXXI-wiecznym śnie L'Arpeggiaty o kulturze XVII stulecia ukryta jest też tęsknota za utraconą epoką artystycznej niewinności. Erą przedbachowską i przedbeethovenowską, kiedy muzyka nie musiała być traktatem teologicznym lub filozoficznym, a stanowić mogła po prostu wspólną dla słuchaczy i wykonawców formę wyrafinowanej rozrywki. "Jeszcze na początku romantyzmu kompozytorzy byli jednocześnie praktykującymi wykonawcami oraz improwizatorami, utrzymywali żywy kontakt ze słuchaczami. Rozpad tego naturalnego, twórczego związku uważam za jeden z najważniejszych problemów współczesnej muzyki poważnej. - deklaruje Pluhar, wpisując tym samym dokonania L'Arpeggiaty w specyficzny dla sztuki naszych czasów konflikt pomiędzy tym, co ludyczne i rozrywkowe, a tym, co wzniosłe.

Nowoczesna muzyka klasyczna zajęła w nim pozycje elitarne oraz hermetyczne, a w konsekwencji przegrała walkę o rząd dusz z afroamerykańską u źródeł sztuką rozrywkową. Trudno podejrzewać, by próby wskrzeszenia ducha barokowych "piosenek" i "tańców" mogły odwrócić zaawansowany proces historyczny. Z drugiej strony dwieście tysięcy sprzedanych płyt L'Arpeggiaty oraz fonograficzne sukcesy Jordiego Savalla robią spore wrażenie.
autor: Michał Mendyk


Editor's info:
L'Arpeggiata has made a speciality of exploring and exploiting the close links between Baroque repertoire and the traditional music of the Latin world and its characteristic forms such as the tarantella, the folia or the canario. In this new collection, Via Crucis, 'the way of the Cross', the focus is on the pervasive presence of religious feeling in Southern Europe. Mediterranean passion - of a religious nature -- inspires L'Arpeggiata's new collection, an encounter between works by the 17th century Italian composers Sances and Merula and traditional music from Italy and Corsica.

muzycy:
Philippe Jaroussky
L'Arpeggiata
Christina Pluhar
Nuria Rial

utwory:
1. L'Annonciation
2. Ninna nanna al bambino Gesu (Napoletana)
3. Maria (sopra La Carpinese)
4. Hor ch'e tempo di dormire
5. L'Aria
6. Lumi, potete piangere
7. Suda sangue
8. Queste pungente spine
9. Voglio morire
10. Stabat Mater
11. Stabat Mater
12. Passacaglia
13. Lamentu di Ghjesu (sopra la Follia)
14. Ciaccona
15. Laudate Dominum
16. Canario
17. Ciaccona di Paradiso e dell'Inferno
18. 'Stu criatu

wydano: 2010-03-26
more info: www.virginclassics.com
more info2: www.arpeggiata.com

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: