Kategorie

Pharoah And The Underground - Primative Jupiter [Vinyl 1LP]


  • Kod: CF300LP
  • Producent: Clean Feed (POR)
  • Kod producenta: 5609063103038
  • Wykonawca: Chicago / Sao Paulo Underground featuring Pharoah Sanders [Pharoah Sanders / Rob Mazurek / Chad Taylor / Matthew Lux / Mauricio Takara / Guilherme Granado]
  • Nośnik: Vinyl 1LP
  • Cena: 89,99 zł
  • Poleć produkt

Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska:
2014-12-02
kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: kartonowe etui
opis:

jazzarium.pl:
Zaczął się adwent, a więc część z nas czeka na przyjście Syna, a jak wiemy ze słynnej wypowiedzi Aylera – Syn jest czarny, ma 74 lata i nazywa się Pharaoh Sanders.

Sanders również ma swoich wyznawców, a muzycy wszelkich pokoleń - niczym biblijni królowie - chylą przed nim czoła. I czasem się trochę zapędzają, bo nazywanie recenzowanego tu zespołu Pharaoh & The Underground jest kurtuazją tyleż sympatyczną, co fałszywą. Choć nestor saksofonu nie zamierza wybierać się na emeryturę i momentami raczy nas wspaniałymi solówkami, to karty rozdaje tu ktoś inny. Jest to oczywiście gwiazda chicagowskiej sceny – kornecista Rob Mazurek, który nie tylko skompletował sam zespół, ale także napisał kompozycje wykonywane na płycie „Spiral Mercury”. Płycie będącej - dodajmy - zapisem ubiegłorocznego koncertu.

Być może sam tytuł brzmi dla was znajomo. Wszak utwór znajdujący się na tym wydawnictwie pod indeksem drugim to wariacja na temat kompozycji Pulsar Quartet. I tak, w jego towarzystwie trafimy także na kompozycje z repertuaru Chicago Underground Duo czy Sao Paulo Underground. Jest to o tyle naturalne, że na płycie grają muzycy z wszystkich, wymienionych właśnie, grup. Na perkusji bębni Chad Taylor, na perkusjonaliach Mauricio Takara, sekcję rytmiczną zamyka zaś Matt Lux. Ostatnim członkiem sekstetu jest multiinstrumentalista Guilherme Granado, który obsługuje między innymi syntezator, sampler i elektronikę.

Znajomość repertuaru nie odbiera jednak przyjemności obcowania z tym materiałem. Przeciwnie, interesujące jest śledzenie tego jak uzupełniają się, napędzają i zawiązują dialogi poszczególni instrumentaliści. Utwory zawarte na „Spiral Mercury” są bowiem ciekawe różnorodnością wpływów i barw. W oryginale osnute wokół elektroniki i prostej melodii wibrafonu „Blue Sparks from Her” tutaj dynamizuje się za sprawą basowego groove’u i nowocześnie brzmiących partii syntezatora. I tak jest na przestrzeni całego albumu. Kompozycyjne zręby rozpisane przez Mazurka nabierają kolejnych kolorów, parametrów i temperatur. Utwór tytułowy w porównaniu z pierwowzorem urasta do rangi jakiejś kosmicznej sagi, by w swoim locie obierać trajektorie bliskie raczej zespołom krautrockowym czy psychodelicznym. Na ziemię nie sprowadza go nawet poruszający ton Sandersa, którego rozrzutne i dość emocjonalne solo trzyma w ryzach skupiona, lecz pędząca przed siebie sekcja rytmiczna. Skoro na „Spiral Mercury” pojawia się także Maurico Takara i utwory z repertuaru Sao Paulo Underground, nie brakuje tu także gęstych faktur rytmicznych i wszędobylskich perkusjonaliów. W moim ulubionym "Pigeon" otrzymują one nowe życie za sprawą syntezatorowych plam poprzyklejanych do ekspresyjnych fraz kornetu. Przelot trwa dobre trzynaście minut, ale doborowa ekipa umiejętnie zakrzywia postrzeganie czasu.

„Spiral Mercury” jest nie tylko świetnym pretekstem do tego, by odświeżyć dorobek kompozytorski Roba Mazurka i zachwycić się wielowątkowością prowadzonej przez niego działalności (południowoamerykańskie rytmy, eksperymenty z elektroniką, niemal funkowe pochody basu). "Spiral Mercury" daje coś więcej. Z tego albumu promienieje po prostu energia o ilości dżuli, która cechowała niegdysiejsze nagrania Sandersa. Zresztą, jego dialogi (nierzadko przypominające wręcz kłótnie) z chicagowskim kornecistą pokazują, że jest on immanentną częścią tego kosmicznego sekstetu. Nawet jeśli liderem pozostaje głównie na papierze.
autor: Jan Błaszczak


Editor's info:
Cornet player, composer and conceptualist Rob Mazurek is a man of many projects. One of them is of simple design but has many wondering implications: it consists in inviting a historical figure of the free jazz field to develop some work with combined approaches, his own and – because it’s a tribute – the guest’s. After doing so with Bill Dixon, short before his death, he came to Lisbon with no less than Pharoah Sanders, John Coltrane’s companion and one of the leading spirits of the pan-African mysticism. For that purpose, Mazurek crossed two of his main bands, Chicago Undeground (including Chad Taylor) and Sao Paulo Underground (the Brazilian improvisers Mauricio Takara and Guilherme Granado), adding the bassist Matthew Lux to the mix.

The encounter happened as the final act of the 2013 edition of the most important jazz festival in Portugal, Jazz em Agosto, and this is the live recording of that unique event. It’s one more item in the Clean Feed series established in association with the festival organized by the Calouste Gulbenkian Foundation and a special one. The music is an electrifying melting pot between jazz and free improvised music, with a tropical feeling and lots of electronics, something you never heard Pharoah do, but his tenor sax is all around, as it is his way of feeling and thinking. What a treat for our ears!

freejazz-stef.blogspot.com - ocena: * * * * :
'Summit Meetings', 'All Star' groupings and much hyped ad-hoc combinations, the Jazz world has used these devises as marketing tools for time immemorial. Given this, Mazurek's approach to engaging with Free Jazz's first generation is to be commended. His association with Pharoah Sanders, the third such project he has undertaken (previously his Exploding Star Orchestra was joined by Bill Dixon and Roscoe Mitchell), stretched over a two year period and the resulting dynamic is a finely honed relationship showcasing the strengths of each horn, with both able to exert considerable influence on the direction of the music.

To accredit these releases to Pharoah & The Underground is somewhat of a misnomer as Mazurek is the lone compositional voice here, utilising thematic material from both the Sao Paulo & Chicago Underground in addition to his Pulsar Quartet, alongside new compositions. Stylistically they read as an extension of his recent work with the Exploding Star Orchestra/Electro-Acoustic Ensemble and a re-contexturalising/stretching of elements from both Underground projects, an approach not dissimilar to last year's excellent 'Skull Sessions'octet. Here Sanders and Mazurek are joined by Chad Taylor, the cornetist's foil in the Chicago Underground, Mauricio Takara and Guilherme Granado of its Sao Paulo counterpart, and Matthew Lux from the Pulsar Quartet, Mandarin Movie & Isotope 217. All four have been involved with recent incarnations of the Exploding Star Orchestra, their familiarity with each other is evident throughout.

Recorded live in concert at Lisbon's Jazz em Agosto Festival (August 11th 2013), the Spiral Mercury CD presents an unbroken 77 minute suite, which moves between high energy grooves, turn-on-a-dime themes, modal progressions and open, freely improvised areas. Mazurek & Sanders provide a carefully balanced dovetailing of approaches, the cornet often the more piercing and 'out', the saxes providing a softer, more melodic edge. When the energy of the music dictates, the septuagenerian duly matches it with patented screeches and penetrating tones, but throughout, his long velveteen lines dictate play as often as Mazurek's sharper blasts and flurries. That Primitive Jupiter LP opens with the ostinato of 'Spiral Mercury' (alongside 'Asasumamehn', one of the 2 tracks repeated across both releases) is maybe the only factor to recommend the CD over the LP, the way broken motifs from the theme are introduced in the closing moments of the preceding track is missing from the more judiciously edited wax incarnation. But for those with an interest in Mazurek's trajectory, or fans of Sanders' increasingly infrequent output, both are mandatory.

The combination of Taylor and Takara on drums and percussion ensure a pronounced rhythmic foundation for much of the performance, with a Latin edge lent to the propulsion, unsurprising given the inclusion of the Brazilian contingent. The perpetually bubbling bed of fractured electronics recasts the afro-futurist settings of Sanders' 'Thembi', and his work with Alice Coltrane, into the post-cosmic future-jazz nebula Mazurek has been navigating during recent voyages. Takara's use of cavaquinho ensures he never encroaches on the low-end register of Lux's territory, whilst giving ample space for Granado's keys to move in-between. Throughout, elements central to both Underground projects are in play but repurposed in this longer setting. In fact, the musical omnivorousness of these groups makes perfect sense in this context, here this approach is given the time and space to contribute fully to a larger whole. Whether devotional rhythmic grooves, searching abstraction or full-throttle velocity, the interaction between the musicians is never less than adroitly judged, simultaneously casting a glancing eye backward whilst straining for the farthest reaches of the cosmos. As The Art Ensemble would have it, "Ancient to the Future."

Given the length of their partnership, its not overly expectant to hope for more recordings of this caliber to surface. "Tell this to everybody, wherever they are… Keep watching the skies."
By Matthew Grigg

muzycy:
Pharoah Sanders: tenor saxophone, voice
Rob Mazurek: cornet, electronics, flute, voice
Chad Taylor: drums, mbira
Matthew Lux: bass
Mauricio Takara: cavaquinho, percussion, electronics
Guilherme Granado: synthesizers, samplers, percussion, voice

utwory:
Side A:
1. Spiral Mercury 9:00
2. Primative Jupiter 10:39

Side B:
1. This Ones For All Mothers 12:49
2. Asasumamehn 4:10

wydano: 2014-07-10
nagrano: Recorded live in concert at Lisbon's Jazz em Agosto Festival (August 11th 2013)
more info: www.cleanfeed-records.com
more info2: www.robmazurek.com
Zuppa Inglese
55,80 zł
Zone Bleue
58,99 zł
Zomo Hall
39,99 zł
Złota Platyna
37,99 zł
Ziran
39,99 zł
Zetrons
39,99 zł

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: