Kategorie

Neva / Harmony


  • Kod: TUGCD1088
  • Producent: Riverboat Records (UK)
  • Kod producenta: 0605633008821
  • Wykonawca: Olcay Bayir
  • Nośnik: CD
  • Cena: 55,80 zł
  • Poleć produkt

Folk/Piosenka Artystyczna/Muzyka tradycyjna
premiera polska:
2015-06-10,
Wydawnicto Audiofilskie

kontynent: Europa
kraj: Turcja
opakowanie: kartonowe etui
opis:

multikulti.com - * * * * *:
Tyle wyróżnień nie zdobyła ostatnio żadna folkowa płyta, najważniejsze folkowe magazyny z fRoots Magazine, Songline, RootsWorld Magazine, Fatea Magazine na czele okrzyknęły turecką śpiewaczkę mianem "muzycznego talentu pierwszej klasy" Songline, fRoots Magazine przyznał jej miano płyty miesiąca, RootsWorld
Magazine pisał "krystalicznie czysty głos Bayir wymyka się łatwemu opisowi", brytyjski Guardian napisał, że jej muzyka jest "niezwykle elegancka i szalenie wykwintna"... a to tylko niektóre cytaty ze światowej prasy.

Urodzona w Anatolii, kształcona klasycznie w klasie śpiewu (sopran) w Londynie Olcay Bayir swoim debiutem zdobyła serca fanów etno na całym świecie. Niezwykła fuzja muzycznej Azji i śródziemnomorskiej tradycji.
Turcja jest państwem czterech mórz: od północy otoczona przez Morze Czarne, od
zachodu Morze Egejskie, a od południa Morze Śródziemne oraz Morze Marmara, rozpięta jest między azjatycką a europejską częścią świata. To geograficzne położenie rodzi czasami niezwykłe owoce, tak jest w przypadku śpiewaczki, kompozytorki i autorki tekstów Olcay Bayir. Subtelność, z jaką sięga po tradycyjne tematy ludowe i wokalny czar idące w parze z porażającą wręcz pasją, przejęciem i uczuciowością, sprawiają, że w jej muzyce można się zatracić.

W studio zebrali się muzycy z różnych krajów i kontynentów (Turcji, Albanii, Anglii i Wenezueli). Na płycie usłyszymy m.in. albańską piosenkę miłosną, tematy ormiańskie, bałkańskie i kurdyjskie, także te najstarsze, wywodzące się z kultury mezopotamskiej. Nie zabrakło też tak ważnej dla tego regionu tradycji sefardyjskiej, usłyszymy uroczą sefardyjską kołysankę "Durme".
Płyta "Neva/Harmony", tak bogata w instrumentalne inkrustacje (darbuka, saz, frame drum, cajon, riq, dogol, kopuz), tak mądrze czerpiąca z przebogatej tradycji regionu, nastawiona na bardzo emocjonalny i osobisty przekaz sprawia, że harmonijnie wpływa do krwiobiegu organizmu, otula, przeszywa, momentami wręcz obezwładnia. Głosu Olcay Bayir właściwie się nie słucha – nim się oddycha, płynie, wpada w trans, jak przy obserwowaniu wirujących derwiszy. Niezwykle głęboka uczuciowo, pełna muzycznego bogactwa, piękna i wciągająca płyta.
autor: Piotr Szukała


"Neva/Harmony" 5***** Album choices – fRoots Magazine

'an impressive newcomer to London’s vibrant global music scene...This is an elegant and often gently exquisite set.’ 4**** - The Guardian – The Guardian

"She is a young artist, and her musical talents are first class"- Songline

We nominate it for the virtual column 'debut of the year and we do that with Olcay Bayir for "discovery of the year''. Oxfambrugge – Oxfam Brugge

Soaring Pipe of Turkish singer Olcay Bayir - Bangkok Post – Bangkok Post

Olcay Bayir Neva / Harmony: " KBCS general manager Steve Ramsey says this is one of his favorite releases of 2014." Radio KBCS /USA – RADIO KBCS -USA

CD Review: Olcay Bayir's Neva/Harmony : "There is an overall nostalgic romanticism with the music that is extremely enchanting ! ~ Matthew Forss – Inside World Music

"Olcay Bayir is a woman whose voice is extraordinary in range and emotional power." David Luhrssen – Shepherd Express


Editor's info:
Olcay Bayir’s songs unfold ancient stories of Anatolian love and mystery. Of Turkish-Kurdish origin, Olcay lives in London and is a classically trained soprano with a velveteen voice like no other. On this stunning debut album her Western training collides perfectly with her passion for the rich musical heritage of her Anatolian homeland, allowing her to craft intricate and unusual melodic phrases, distinct harmonies and captivating, richly-layered textures. Throughout much of the album Olcay sings in high tessitura, sliding across complex ornamented figures with a deft, natural-sounding ease. On the elegantly pensive track ‘Lay Lay’ Olcay’s haunting voice ululates and echoes sky-high above the rumbling string and percussion accompaniment. Her sensitive arrangement of the traditional Kurdish tune sheds new light on the folk song: the interpretation is filled with drama and a sense of the epic, a nod to her operatic background.

Olcay was born in Antep, Turkey, one of the oldest continuously inhabited cities in the world. The very streets on which she began to hum and sing as a carefree young girl were once where ancient traders from the East and West met to barter and bargain. Of course, these historic businessmen not only exchanged luxurious silks and sturdy camels but also songs, instruments and cultures. Many of the songs on this album are hundreds of years old, the earliest possibly dating back to the seventeenth century.

Anatolia is the westernmost region of Asia and is framed by the Black, Mediterranean and Aegean Seas. Melting across Turkish borders, Anatolia traditionally neighbours Greece, Bulgaria, Georgia, Armenia, Azerbaijan, Iran, Iraq and Syria. Today the partitions are marked out politically, hemming in the diverse peoples that reside there. In conversation Olcay argues that the varied cultures that are sited here overlap and ebb into each other at every corner. Her album celebrates Anatolian culture as a whole, a symbiosis made up of many parts. Her mission is evident in her choice to arrange and perform her own versions of folk songs: the opening track ‘Jarnana’ is an Albanian love song, ‘Mer Dan’ is Armenian, ‘Penceresi Yola Karşi’ is Balkan and ‘Durme’ is a Sephardic lullaby.

Olcay’s father is an ashik, a kind of mystic musical troubadour. Her upbringing was therefore richly soaked in musical activity and she began to compose at the age of six. At seventeen Olcay relocated to London and went on to study classical opera. Before long Olcay formed a band and was on her way to recording this, her sensational debut album. The integrity of Anatolian folk as inspiration to Olcay is unavoidable – in conversation she speaks of her discovery of ‘the power of culture’ and proudly proclaims that her heritage ‘makes me who I am’. Her voice is filled with golden nostalgia as she lovingly recounts hearing many of the songs on this album sung to her as a child. These songs are part of her history, her family and her future, yet Olcay is no formulaic folk singer – her songs are uniquely reimagined via her own inimitable creative style.

The London scene has also imprinted Olcay’s oeuvre. The city’s boiling brew of international sounds has been deeply inspirational and allowed Olcay to approach her music-making from a wide-open universal perspective. The musicians on this album hail from Turkey, Greece, Wales, England, Venezuela and Albania. Olcay’s exceptional approach to harmony is notable as she fuses Turkish maqam and modality with Western tonal harmony. The track ‘Mer Dan’ is a fascinating example of this in action, the instrumental ensemble bound together by tightly-woven chord figurations and wandering melodic lines that dance at the seams of dissonance.

Olcay Bayir’s sensitive portrait of Anatolian culture sketches shade and light on the region’s fascinating musical interplay. Hear the ancient stories sung aloud on this enchanting, hypnotizing debut album.

muzycy:
Olcay Bayir (vocals)
Erdal Yapici (acoustic guitar, fretless guitar)
George Tsiaousidis (electric guitar)
Charlie Cawood (classical guitar)
Erdogan Bayir (baglama, saz)
Nicki Maher (clarinet)
Elizabeth Nott (percussion)

utwory:
1. Jarnana
2. Mia Smyrnia Sto Parathiri
3. Mer Dan
4. Benim Yarim
5. Min Beriya Te Kiriye
6. Durme
7. Melamet Hirkasi
8. Penceresi Yola Karşi
9. Lay Lay

total time - 48:33
wydano: 2014-10-27
more info: www.worldmusic.net
more info2: www.olcaybayir.com

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: