Kategorie

Munich 2016 [2CD]


  • Kod: 7793748
  • Producent: ECM (DE)
  • Wykonawca: Keith Jarrett
  • Nośnik: 2CD
  • Instrument lidera: piano
  • Kompozytor: Keith Jarrett
  • Cena: 107,99 zł
  • Poleć produkt

Pianistyka Jazzowa
premiera polska:
2019-11-01
opakowanie: plastikowe etui
opis:

multikulti.com * * * * *:
16 lipca 2016 roku w Monachijskiej Filharmonii solowy koncert zagrał Keith Jarrett. Solowe koncerty Keitha Jarretta to jakośc sama w sobie. Każda kolejna płyta z rejestracją Jarretta solo warta jest uwagi. Prawdziwą przyjemnością jest śledzić zmiany, jakie zachodziły w koncepcji solowych koncertowych akcji Jarretta. Od trzypłytowego "Solo Concerts: Bremen/Lausanne"z 1973 roku, poprzez bestsellerowy "The Köln Concert" z 1975 roku, po ostatnie solowe nagrania.
Od erupcji radości, swady i muzycznej żarliwości wspaniałych melodii, poprzez pełne dramatyzmu improwizacje z lat dziewięćdziesiątych po chyba najbardziej otwartą, eksperymentalną formę programu z koncertu z La Scali. Z jednej strony obcujemy często z trudnymi, wymagającymi kompozycjami, ale z drugiej zawsze jest miejsce na prostotę i na melodię.

Gdy w 2003 roku Keith Jarret otrzymywał "Muzycznego Nobla", którym nazywana bywa Polar Music Prize, komisja tak argumentowała swój werdykt „Keith Jarrett jednocześnie podniósł improwizację fortepianu, jako formę sztuki na nowe, niewyobrażalne wyżyny... Poprzez serię świetnych solowych występów i nagrań, które pokazują jego całkowicie spontaniczną kreatywność"

Gdy Jarrett kończył swoją trasę koncertową 2016 roku w Monachium, w zapomnienie odeszła jego choroba (zespół chronicznego zmęczenia), która wyłączyła go z koncertowania i nagrywania. Było to w 1996 roku, odwołane zostały koncerty solowe, a jego legendarne Standard Trio zawiesiło działalność. Kilkuletnia przerwa, pełna niepokoju i niepewności, zakończyła się w 1998 roku. Wtedy to nagrana została na żywo płyta "After the Fall".

Podczas występu w Monachium Jarrett zaprezentował swoje umiejętności improwizacji na mistrzowskim poziomie. Dwanaście jarrettowskich improwizowanych kompozycji i trzy bisy wypełniają to dwupłytowe wydawnictwo. Fascynujące są długie improwizacje, jak trzynastominutowa "Part I", czy krótsze "Part VII" i "Part XI". Wiele tu zaskakujących kontrastów i wewnętrznych skrajności. Jest jak mistrz jubilerski, który mozolnie, z najwyższą uwagą swój kunszt uwalnia w najmniejszych obszarach, Jarrett tak właśnie porusza się w zarysie frazy. Wiele tu mroku i grozy. Są jednak też jaśniejsze momenty, jak chociażby bluesowa "Part IV" i zagrana w stylu boogie-woogie "Part IX". Z kolei "Part V" i "Part VII" to muzyka niemalże religijna.

"Keith Jarrett at Munich Philharmonic Hall 2016" to świadectwo mistrzowskiej improwizatorskiej różnorodności i niesłabnącej pomysłowości tego Wielkiego Artysty!
autor: Mateusz Krępski
Copyright © 1996-2019 Multikulti Project. All rights reserved

Editor's Info:
A solo concert from Keith Jarrett - recorded at Munich’s Philharmonic Hall on July 16, 2016, on the last night of a tour - finds the great improvising pianist at a peak of invention. Creating a spontaneous suite of forms in the moment with the intuitive assurance of a master builder – interspersing touches of the blues and folksong lyricism between pieces of polyrhythmic and harmonic complexity - he delivers one of his very finest performances. An attentive and appreciative audience hangs on every note, every nuance, and is rewarded with some tender encores including a magical version of “It’s A Lonesome Old Town”…

Jarrett’s solo concert recordings form a unique and continually evolving body of work inside his discography. To trace the line that leads from 1973’s Solo Concerts Bremen-Lausanne is to follow an extraordinary musical journey. High points along the road have included The Köln Concert, Sun Bear Concerts - due for vinyl reissue in the coming months -, Concerts (Bregenz München), Paris Concert, Vienna Concert, La Scala, Radiance, The Carnegie Hall Concert, Testament, Creation, A Multitude of Angels, and La Fenice. Munich 2016 brings the story up to date, a document of Jarrett’s most recent European performance, held in ECM’s hometown. The particular intensity of the Munich performance singles it out as one of the truly outstanding concerts. So, too, the flow of its component parts.

The shape of the individual concerts has been transformed, the large arc of the early concerts, with unbroken improvisations spanning an entire set, giving way to performances made up of discrete, tightly focused spontaneous compositions. Since Jarrett embarked on this quest the number of solo improvisers has multiplied exponentially yet his sense for developing motifs and melodies and uncovering forms in real time remains unparalleled. There is, still, nothing else like a Keith Jarrett solo concert. “Through a series of brilliant solo performances and recordings that demonstrate his utterly spontaneous creativity,” the Polar Music Prize committee noted a few years ago, “Keith Jarrett has simultaneously lifted piano improvisation as an art form to new, unimaginable heights.”

muzycy:
Keith Jarrett: piano solo

utwory:
CD1:
1. Part I
2. Part II
3. Part III
4. Part IV
5. Part V
6. Part VI
7. Part VII

CD2
1. Part VIII
2. Part IX
3. Part X
4. Part XI
5. Part XII
6. Answer Me, My Love
7. It's A Lonesome Old Town

wydano: 2019-11-01
nagrano: Recorded live July 16, 2016 at Gasteig Philharmonie, Munich

more info: www.ecmrecords.com

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: