Kategorie

Live In Jerusalem 1994 [2CD]


  • Kod: TZ7322
  • Producent: Tzadik (USA)
  • Wykonawca: Masada
  • Nośnik: 2CD
  • Cena: 99,99 zł
  • Poleć produkt

Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska:
1998-05-01
seria wydawnicza: Archival Series
kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: plastikowe etui
opis:

diapazon.pl- Edycja 42 (123)
[...] Stwierdzenie, że Jerozolima to miejsce szczególne dla tego typu zepołu na zagranie koncertu, będzie truizmem. Na szczęście. Dlaczego na szczęście? Bo w swojej dyskografii Masada ma całkiem sporo dość przeciętnych koncertówek. Ale ten album śmiało można zaliczyć do ich największych dokonań.

Zespół porywa energią, żywiołowymi improwizacjami, perfekcją gry. Nieczęsto słyszy się składy tak doskonale brzmiące na żywo. Na najwyższy podziw zasługuje zwłaszcza gra perkusji i gracja, z jaką muzycy wykonują te wszystkie rytmiczne łamańce, jakimi najeżone są ich utwory. Ta płyta porywa, ma w sobie najczystszej wody jazzowy feeling przyprawiony orientalną egzotyką. Zapewniam, że nikt, komu nieobce są dokonania Davisa, Trane'a czy reszty jazzowej czołówki, nie przejdzie obok niej obojętny.

Dwupłytowy album zręcznie podsumowuje prawie dekadę działalności zespołu, który już zapewnił sobie miejsce w historii muzyki nie tylko jazzowej. Od jednorazowego projektu ewoluował w sztandarowy okręt jednego z najbardziej dziś znaczących labeli płytowych, zwrócił oczy całego świata na muzykę żydowską.

Jeśli ktoś przypadkiem przegapił to wydarzenie, koncert z Jeruzalem jest dobrą okazją na nadrobienie tej fatalnej zaległości. Ale i znający twórczość Masady nie powinni pogardzić tą koncertówką - to diament czystej wody, znakomita okazja by posłuchać znanych już i ogranych utworów w nowej wersji i... dać się zauroczyć jeszcze jeden, kolejny raz.. [...]
autor: Marcin Dobiaszewski


City Magazine-13/1999
[...] Wizyta zespołów Johna Zorna na Warsaw Summer Jazz Days była z pewnością muzycznym wydarzeniem roku A. D. '99. Można powspominać te chwile racząc się wyśmienicie zagranym i nagranym koncertem jego najbardziej jazzowego projektu: Masada. Kwartet najwybitniejszych dziś wykonawców niemainstreamowego jazzu prezentuje tu ekspresyjną karkołomność a la Ornette Coleman łagodzoną majestatem harmonii muzyki żydowskiej, Mistyczna zaduma, swobodne improwizacje i werwa ludycznych tańców [...]
autor: Rafał Księżyk


Audio 10/1999, ocena: muzyka * * * *, realizacja * * * *
[...] Występ z Jerozolimy z 1994 roku, a więc z czasów, kiedy zespół był na początku kariery,ukazuje band w znakomitej formie [...] spotykają się tu: specyficzna melodyka i nieskrępowane harmonią improwizacje, u źródeł których leżą fascynacje największymi jazzowymi twórcami [...] to potężna dawka muzyki, ponad 2 godziny koncertowego szaleństwa [...]
autor: Maciej Karłowski


Jazz Forum 09/1999, ocena: * * * * 1/2
[...] Oto dwie wspaniałe płyty stanowiące prezentację muzyki, jaka znajduje się w centrum zainteresowania Johna Zoma. Dodajmy: Johna Zoma - wybitnego kompozytora i Johna Zorna - człowieka.
Na pierwszej z nich lider prezentuje się w roli instrumentalisty, na drugiej wyłącznie jako kompozytor i animator przedsięwzięcia. Jak to wygląda w praktyce, mogli się przekonać uczestnicy 'Dnia Zorna' na tegorocznych Warsaw Summer Jazz Days. Obie z nich wypełnia inspirowana 'folklorem' żydowskim muzyka improwizowana. Jeśli przyjąć, że Masada Chamber Ensembles (nazwana od tytułu płyty Bar Kokhbą) prezentuje ją wykorzystując rozumiane awangardowo i współcześnie środki muzyki klasycznej i jazzu, to Masada Quartet oddaje ją całkowicie skupiając się na żywiole jazzowym.
Grę Kwartetu śmiało można zestawić z podobnymi formacjami Ornette Colemana i późnego Johna Coltrane'a (choć nie ma tu instrumentu harmonicznego). Zorn rozumie muzykę jako świętość, środek komunikacji z Bogiem, sposób żarliwej modlitwy i oddawania Mu czci. Muzyka jest więc niebywale ekstatyczna - temat jest odpowiednikiem tekstu modlitewnika, na bazie którego każdy wielbi Boga tak, jak potrafi najlepiej. Geniusz Zorna nie przejawia się tu tylko w aspekcie czysto muzycznym - wszyscy muzycy, których zaprasza do współpracy, odbierają na tej samej fali. W takim modlitewnym, duchowym pojmowaniu muzyki, telepatyczna komunikacja jest sprawą absolutnie nadrzędną.
Parszywie czuć musiała się jerozolimska publiczność, choć i tak -np. ze względu na wyjątkowość miejsca -miała lepiej niż widzowie WSJD. Ktoś, kto nie do końca utożsamia się z tradycją chasydzką, czy żydowską w ogóle, pozostaje zawsze 'poza' tą muzyką - może się ona nawet bardzo podobać, ale jest 'tylko' muzyką.
W Bar Kokhbie emocja i siła przekazu świadomie została okiełznana formułą wykonawczą -poszczególne kompozycje grane są najczęściej przez tria i duety, rzadko jest to kwartet lub nawet prezentacja solistyczna. Dynamika balansuje na granicy piano i pianissimo, a faktura jest bardzo rozrzedzona, na granicy eteryczności. Pulsująca podskórnie olbrzymia energia znajduje ujście tylko w zdyscyplinowanych improwizacjach. Niekiedy mają one wymiar kolektywny - wtedy mamy do czynienia z free-jazzem w najlepszym wydaniu.
Bar Kokhba najbliższa jest muzyce klezmerskiej w utworach z klarnetem -muzyka żydowska nie jest jednak tylko wzorcem muzycznym, jest drogą duchową, którą wspólnie podąża kompozytor i zespół wykonawców. Pamiętajmy -mamy tu do czynienia z muzyczną modlitwą Żydów z Nowego Jorku, Żydów-muzyków, Żydów-awangardzistów. Uszanujmy to. [...]
autor: Krzysztof Zalewski


muzycy:
John Zorn: Composer, Alto Saxophone
Joey Baron: Drums
Dave Douglas: Trumpet
Greg Gohen: Bass

utwory:
dysk 1- Piram; Bith-Aneth; Lachish; Peliyot; Hadasha; Ravayah; Zebdi; 1Irzah; Hekhal; dysk 2 -Kanah; Shilhim; Ziphim; Abidan; Netivot; Zelah; 1dalah-Abal; Jair; Ashnah.
total time - I CD - 60:40; II CD - 51:24
wydano: 1998
nagrano: 1994
more info: www.tzadik.com
więcej
Zuppa Inglese
55,80 zł
Zone Bleue
58,99 zł
Zomo Hall
39,99 zł
Złota Platyna
37,99 zł
Ziran
39,99 zł
Zetrons
39,99 zł

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: