Kategorie

Secrets


  • Kod: TZ8130
  • Producent: Tzadik (USA)
  • Wykonawca: Mark Feldman / Uri Caine / Greg Cohen / Joey Baron
  • Nośnik: CD
  • Cena: 66,99 zł
  • Poleć produkt

Jewish / Klezmer Music / Ethno Jazz
premiera polska:
2009-05-20,
Wydawnicto Audiofilskie

seria wydawnicza: Radical Jewish Culture
kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: plastikowe etui
opis:

multikulti.com:
To prawdziwa supergrupa, skrzypek Mark Feldman, basista Greg Cohen, pianista Uri Caine oraz perkusista Joey Baron są zaangażowani w projekty Tzadika od lat. Zespół powstał z inicjatywy Grega Cohena i Marka Feldmana i to jest zdecydowanie udany projekt.
Słychać tutaj echa zornowskich projektów z Masada String Trio, Masada Chamber Ensemble i Bar Kokhba Sextet, gdzie klarowne melodie ze środkowowschodnim akcentem podane w bardzo wyrafinowany sposób zachwycają ulotna interpretacją znakomitych instrumentalistów. Każdy z członków kwartetu może uchodzić za gwiazdę współczesnej muzyki.
Kwartet w składzie z Benem Perowskim w miejsce Joeya Barona będzie gwiazdą tegorocznego Poznań Tzadik Festiwal, koncert odbędzie się 17 lipca 2009.

Duży Format Gazety Wyborczej; 2009-07-23
'...Kwartet największych gwiazd kultowej wytwórni Tzadik. Pianista Uri Caine i skrzypek Mark Feldman z wytwórnią Johna Zorna związani są od lat. Podobnie jak basista Greg Cohen i perkusista Joey Baron. I tylko materiał, po który sięgnęli muzycy, może zaskoczyć. Wzięli bowiem na warsztat niguny, czyli tradycyjne pieśni chasydzkich kantorów, wplatając w nie elementy jazzu, muzyki poważnej oraz improwizowanej. Efekt jest elektryzujący, bo obok żydowskich tematów mamy tu sporo jazzowego szaleństwa i improwizacyjnej maestrii. Słowem - nowa, piękna definicja żydowskiej tradycji...'
autor: Tomasz Handzlik


jazzandblues.blogspot.com
Mark Feldman,Uri Caine, Greg Cohen - każdy z nich odgrywa znaczącą rolę w wielu rozmaitych projektach Tzadika. Każdy z nich cieszy się uznaniem słuchaczy i krytyków, zwracjących uwagę na oryginalność brzmienia i jednocześnie umiejętność jego adaptacji. W ich wspólnym przedsięwzięciu - płycie "Secrets" - wraz z perkusistą Joey Baronem na nowo definiują pojęcie tradycji. Każdy z nich jest odrębną osobowością muzyczną, nic więc dziwnego, że każdy temat - nowy czy stary - potraktowany został z dużą dozą muzycznej intuicji. Na płycie interpretują na nowo niggum - melodie modlitewne, często bez słów, śpiewane przez Chasydów, mieszając jazzową wrażliwość z delikatnym muśnięciem awangardy i tworząc w ten sposób kwartet, który mówi wieloma językami - ale jednym głosem.

Do wielu pieśni muzycy dodali wyraźnej barwy i ciepła, poczynając od swingujących akordów Uri Caine'a w "Lubavitcher Nigun" do eleganckiej linii basu Grega Cohena w "Kel Adon" . Brzmienie skrzypiec Feldmana - jednego z najpopularniejszych instrumentów w muzyce klezmerskiej - jest naprawdę niezrównane: raz płaczliwe, zawodzące, innym razem ocierające się o mrok i komedię. Atmosfery dopełnia Joey Baron, delikatnie muskając szczotkami bębny.

Większość utworów na tej płycie zbudowanych jest wokół wolnych, skłaniających do zadumy melodii, dających muzykom przestrzeń do refleksji i modulacji brzmień. Zwłaszcza w utworze "Z'Chor Dovon", który jest przepełniony transcendentalnym pięknem. Rozpoczyna się tęskną melodią graną na skrzypcach, z towarzyszącym jej w tle fortepianem, krótką recytacją przed wejściem basu i perkusji. Rzewnie brzmiące skrzypce Feldmana znajdują kontrapunkt w radosnych tonach klawiszy Uri Caine'a.

'Chabad Nigun,' 'Satmar Rikud' i 'Z'Chor Hashem' to radosne jazzowe arcydzieła, w których Feldman i Caine grają modernistycznymi akordami, od czasu do czasu przełamując je nieoczekiwanymi, wprowadzającymi dysonans zgrzytami smyczka i osiągając ten radosny rodzaj brzmienia, właściwy niektórym tańcom ludowym, które sprawiają, że stopy same rwą się do przytupywania... To muzyka tkwiąca korzeniami w wielu miejscach, od przyjęcia weselnego począwszy, a skończywszy na klubie jazzowym.

Na zakończenie "Moditzer Nigun"bass Cohena toruje hipnotyczną drogę dla podążających za nim, pełnych wdzięku akordów Caine'a. To głęboko poruszający, pełen bluesowych podszeptów ton nostalgii, która z szacunkiem zwraca się ku tradycji. Ten duet uosabia brzmienie grupy - bogate, głębokie, emocjonalne. Ci, których oczaruje piękno "Secrets", z pewnością będą prosić o więcej.

by Tim


Editor's Info:
A spectacular debut CD by a dynamic new quartet featuring four of the most acclaimed musicians in jazz: pianist Uri Caine, violinist Mark Feldman and the legendary Masada rhythm section of Greg Cohen and Joey Baron. Performing the spiritual compositions of the Hassidic dynasties of Lubavitch, Satmar, Bobov and Modzitzer Hassidim, a rich catalog of thousands of tunes passed down for centuries by oral tradition, Secrets is a brilliant collection of soaring spiritual Jewish music performed by a swinging modern jazz quartet.


All About Jazz:
Mark Feldman, Uri Caine, Greg Cohen and Joey Baron have all played integral parts in John Zorn's many explorations of Jewish improvised music. All four have won acclaim for the distinctness and flexibility of their sounds, but here they work in a setting that defines the meaning of traditional.
With a group such as this, it would be impossible to explore any theme, new or old, without bringing flares of insight. Secrets finds them interpreting a variety of niggunim, the often wordless prayer melodies sung by sects of Hasidic Jews, and they mix a jazz sensibility with slight, indefinable touches of the avant-garde to create a quartet that speaks many languages in one voice.

A distinct warmth and color is brought to a variety of songs by the group, from Caine's bright, swinging keys on the opening 'Lubavitcher Nigun,' to Cohen's gentle, adroit bass on 'Kel Adon.' As the instrument most commonly found in traditional Klezmer, Feldman's violin sings with unparalleled distinctness. Plaintive at times, alternately tinged with darkness and comedy at others, his sound is almost unmatched. Meanwhile, Joey Baron's understated percussion gives shape to the atmosphere with whisks of brushes and cymbals.

Most of the album focuses on slower, more ruminative melodies, allowing the performers space and time for inflection and reflection. 'Z'Chor Dovon,' in particular, is full of transcendent beauty. It opens with a heartfelt melody on violin, backed by a lone piano for one recitation before the entrance of bass and drums. Feldman brings a mournful touch here, which is balanced out by a kind of hopeful humor in Caine's keys.

'Chabad Nigun,' 'Satmar Rikud,' and 'Z'Chor Hashem' are joyous masterpieces of up-tempo jazz, with Feldman and Caine testing the lines with modernistic chords and occasional, dissonant bow tweaks. But at the faster paces, these songs also attain a certain joyous folk dance quality that seem to pull gently but persistently at the toes. It's music with roots in many places, from the wedding hall to the jazz club. Baron's solos here are distinctly jazzy, but he peppers the toms with an unrestrained ebullience that speaks beyond setting.

For the closing 'Moditzer Nigun,' Cohen's nodding bass paves a hypnotic path for Caine's graceful keyboard steps. Deeply moving, filled with whispers of the blues, there is a tone of respectful nostalgia here that shines light on the best sides of tradition. The duet epitomizes the sound of a group that brings rich, emotional playing no matter where or how they play. Those enchanted by the beauty of Secrets will, no doubt, be asking Tzadik for more.
By Warren Allen


jazzandblues.blogspot.com:
Violinist Feldman, bassist Cohen, pianist Caine and drummer Baron have been involved on a number of Tzadik projects throughout the years, and this is another genuinely enjoyable one. Touching on the gentle chamber jazz swing of projects like the Masada String Trio and BarKokhba, the music improvises on music with a Middle Eastern feel, led by Feldman's violin which achieves a sweet aching and longing on several of the tracks here. Caine's acoustic piano isn't often featured, but here he gets a bit of space and uses it to excellent effect, with some swinging and thoughtful improvisations and solid support for the other musicians. Highlights of this disc include the exciting 'Kel Adon' which starts out with an ominous piano trio playing in a free-ish manner before Feldman enters and turns the performance into a mournful lullaby that gradually intensifies into a swinging quasi-classical performance. This track really demonstrates thebredth of the music these men are capable of. 'Chabad Nigun' Is an uptempo performance that is a great feature for violin - sweeping and swooping, the music is swift and sure. Caine gets a fine feature in 'Z'Chor Hashem', a fast Middle Eastern flavored swinger that includes a rapid interlude of McCoy Tyner like piano and a short drum solo. I liked this one quite a bit, and think that anyone who has been impressed by the chamber jazz works that have been released onTzadik previously will enjoy this, as well as listeners interested in the intersection of classical music and jazz.
by Tim


muzycy:
Joey Baron: drums
Uri Caine: piano
Greg Cohen: bass
Mark Feldman: violin

utwory:
1. Lubavitcher Nigun
2. Avinu Malkenu
3. Chabad Nigun
4. Z'chor Dovon
5. Satmar Rikud
6. Bobover Nigun
7. Kel Adon
8. Z'chor Hashem
9. Moditzer Nigun

total time - 49:30
wydano: 2009-01
more info: www.tzadik.com
more info2: www.uricaine.com

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: