Kategorie

Malus [Vinyl 1LP, limited edition 300]


  • Kod: NBLP73
  • Producent: NoBusiness Records
  • Wykonawca: Nate Wooley / Hugo Antunes / Chris Corsano
  • Nośnik: Vinyl 1LP
  • Cena: 85,99 zł
  • Poleć produkt

Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska:
2014-09-05
kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: kartonowe etui
opis:

multikultiproject.blogspot.com; ocena: * * * * 1/2
Nate Wooley to nowojorski trębacz i kornecista młodego, obok Petera Evansa czołowy tamtejszy instrumentalista. Od dobrych kilku lat, bez mała dekady każdy jego autorski wywołuje ekscytację na twarzach jazzu zwanego free, mniej niż bebop skrępowanego formą. Ale to nie wszystko, bowiem od takiegoż samego czasu Wooley współpracuje także z muzykami sceny free improv i takie jego nagrania cieszą się również niemałym uznaniem - tak publiczności jak i krytyków.

Niemały arsenał brzmień i dźwięków zaczerpniętych z free improv, szmerów i charknięć, zgrzytów i pisków, zwykł Nate Wooley wykorzystywać także w projektach bliższych środkowi jazzu. Tym razem jednak - a tak ostatnio dzieje się w muzyce Nate'a Wooleya całkiem często - o przynależności tego do jazzowego mainstreamu czy jego okolic mówić po prostu nie sposób. Dzielnie sekundują mu w tym partnerzy - należący do średniego (aż nie do wiary, że to już) amerykański perkusista Chris Corsano, znany szerszej publiczności z duetowych nagrań z Joe McPhee, oraz pochodzący z Portugalii ale współpracujący z Wooleyem już kilka dobrych lat kontrabasista Hugo Antunes. To zresztą postać w tym nagraniu istotna i bardzo ciekawa - gruntownie wykształcony muzyk (studiował zarówno jazz, jak i muzykę klasyczną), który krótko po ukończeniu edukacji w konserwatorium w Amsterdamie na dobre związał się ze sceną free jazzową. Dziś już czterdziestoletni muzyk nie tylko lideruje obecnie własnym projektom - dość wspomnieć znakomity album nagrany w międzynarodowym składzie ("Roll Call"), a wydany w portugalskiej oficynie Clean Feed - ale jest także cenionym sidemanem i improwizatorem, na co dzień koncertującym i nagrywającym z muzykami tej klasy co Paul Lovens, Tobias Delius, Evan Parker.

Prezentowane nagranie to ciągłe penetrowanie możliwości brzmieniowych i kolorystycznych instrumentów z jednej strony, ale z drugiej - poszukiwanie współbrzmienia. Jak pisze jeden z recenzujących ten album europejskich krytyków - jest to także głęboki namysł na tym, czy i gdzie w muzyce improwizowanej jest miejsce na jazz. Nie ma tu bowiem swingu, harmonii, melodii. Jest tylko poszukująca niespenetrowanych jeszcze rejonów muzycznych ludzka wyobraźnia, tworząca przy tym zestawienia dźwięków, w których można się zatracić...
autor: Marek Zając

freejazzblog.org:
"There are three reasons to walk into a minefield: ignorance that it exists, being naive about the dangers therein, or curiosity about its true destructive potential. Ignorance and naiveté are essential parts of the third, curious reason. But, if you can find a way to limit their presence, that reckless curiosity can take you, and everyone around you, a long way toward a greater understanding."

So begins the 8th issue of Sound American (edited by Nate Wooley), in which he posed the question 'What is Jazz?' to over 30 musicians, each of whom have a musical relationship to Jazz. Two specific questions were asked; "What one thing HAS to be present (musically, socially, historically, whatever), in your mind, to constitute “Jazz”?" and, "Thinking in the same broad terms, what one thing CANNOT be present in “Jazz”?" The varied responses are worth reading in full, and whilst little in the way of consensus was reached regarding the second question, themajority of responses to the first said "some sort of improvisation. The way people chose to define improvisation varied…Certain ideas around rhythm, whether “swing” or a more abstract concept, were mentioned…as well".

The debate surrounding these questions was fresh in my mind as I approached 'Malus', which reprises three of the quintet found on last year's 'Posh Scorch'. Considered from this perspective, the LP almost reads as an allegory to the changing nature of the post 'bop Jazz landscape; opening with a composed tune which follows a head-solos-head structure, followed by a more obtuse but still traditionally dialectic piece, through increasing levels of abstraction into more textural freely improvised areas, before (d)evolving into noisy amplified squall. Finally, as if burnt out from the strain of its own forward momentum, it restates the approach of the initial piece like some Marsalis helmed/Crouch endorsed revisionism.

Shorn of the additional horn & Fender Rhodes of Posh Scorch, the overall sound is relatively spare with each player afforded plenty of space within the music. Corsano shines in smaller group settings (as those hipped to his duo with Joe McPhee will already be well aware), the increased headroom highlighting the subtleties in his fizzing polyrhythms and breadth of articulation in his kit's extended palette. In the more traditionally musical moments, Wooley's lines carry melody or punctuate with keening cries. At its most splintered, his rasps and smears add texture and rhythm in the pockets around the percussion, eliciting sounds which explore the furthest reaches of the horn's potential. Arguably, under-recorded Antunes makes the most productive use of the diffuse nature of the music. Afforded the first solo of the first side, the bass is never far from centre stage. Engaging and unconventionally melodic runs provide a sense of consonance as the music abstracts, his thoughtfully chosen phrasing underpins the music at its most full and galvanises at its most disparate.

Given the extremes Wooley has visited investigating the potential of amplified trumpet (see High Society with Peter Evans), the droning textures found on his previous trio date with Corsano (the second instalment of his ongoing Seven Story Mountain project), and Corsano's own regular associations with the more feral end of the musical spectrum, it is surprising just how straight the pieces which bookend this release feel, but it doesn't take long before more fractured, grittier approaches start to dominate. A considered use of space and empathetic interaction is apparent throughout, and lends a sense of skilfully negotiated poise to the set. Even at its most dissonant moments, measured restraint guides the trio from ever committing fully to the (sonic or rhythmic) fray, and ensures that the 'curiosity' here is never truly 'reckless'.

There are elements fundamental to this record which, to some, cannot be present for this music to be thought of as Jazz, but the foundations of 'improvisation' and 'ideas around rhythm', agreed upon by most Sound American contributors, are apparent throughout. So, if this is to be considered 'Jazz', then it serves to re-ask the question 'What is Jazz?'. Louis Armstrong's answer to which is still as pertinent today as when he gave it decades ago, "Man, if you have to ask you'll never know."
autor: Matthew Grigg

muzycy:
Nate Wooley: trumpet, amplifier
Hugo Antunes: double bass, amplifier
Chris Corsano: drums, amplifier (track 6)

utwory:
Side A:
1. Gentleman Of Four Outs
2. 4 Cornered
3. Sawbuck

Side B:
1. Seven Miles From The Moon
2. Sandbagged
3. Sewn
4. Gentleman Of Three Inns

wydano: 2014
more info: www.nobusinessrecords.com

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: