Kategorie

la diversité


  • Kod: EDN1083
  • Producent: Edition Records (UK)
  • Wykonawca: Nicolas Kummert
  • Nośnik: CD
  • Cena: 55,99 zł
  • Poleć produkt

Player


Modern Jazz / Indie Jazz
premiera polska:
2017-04-06,
Wydawnicto Audiofilskie

kontynent: Europa
kraj: Belgia
opakowanie: plastikowe etui
opis:

multikultiproject.blogspot.com - ocena * * * * 1/2:
Kapitalna fuzja zmysłowego jazzu i afrykańskich brzmień, za które odpowiada Lionel Loueke, gitarzysta m.in. Herbie Hancocka, ale także Terrence'a Blancharda, Avishaia Cohena, czy Roberta Glaspera. Pochodzi z Beninu, mieszka w Nowym Jorku, koncertuje na całym świecie. Dla Blue Note Records nagrał trzy ostatnie albumy.
Jednak liderem "la diversité" jest Nicolas Kummert - belgijski saksofonista i z trzema wyjątkami kompozytor całego materiału muzycznego na płycie. O ile nazwisko Loueke jest dobrze znane jazzfanom, o tyle o Kummert'cie niewielu jeszcze słyszało, a szkoda, bo album "Flow" z 2016 roku grupy Drifter, w której obok Kummerta gra chociażby świetny fiński pianista Alexi Tuomarila (znany chociażby z kwartetu Tomasza Stańki) to pozycja znakomita.

Muzycy na "la diversité " z jednej strony czerpią obficie z dorobku ascetycznego, atmosferycznego jazzu, docierając często do rzadko słyszanej na płytach głębi brzmienia/współbrzmienia poszczególnych instrumentów, z drugiej zaś sięgają już po środki niejazzowego języka muzyki. W muzyce Kummerta najbardziej elegancka i kunsztowna melodia wyrażona jest z uczuciem, smakiem i znawstwem. Raz ascetyczne, innym razem pełne afrykańskiego groovu dźwięki gitary Loueke przydają kompozycjom Kummerta koloru, dynamizmu i ekspresyjnych niuansów. Jego muzyka jest bardziej wyrafinowana niż choćby Richarda Bony, a gra na gitarze oryginalna i wirtuozerska. W intrygujący sposób aplikuje do jazzu afrykańskie rytmy i ujmujące łagodnością melodie. Lionel Loueke postępuje raczej zgodnie z koncepcją Billa Frisella, który gra raczej mniej niż więcej.

Prawdziwą ozdobą są dwie "Gnossienne" Erika Satie, ikony mrocznego i dekadenckiego fin de sieclu. Interpretacje Nicolasa Kummerta zachwycają dojrzałością i liryzmem pełnym zawoalowanej nostalgii, któremu nie brak jednak rytmicznego impulsu. Podobnie ujmująca jest "Hallelujah" Leonarda Cohena, która pojawia się w kwartetowej i duetowej odsłonie.

Nicolas Kummert należy do tych muzyków, którzy lubią chadzać własnymi, nieprzetartymi dotąd ścieżkami. Zawsze jednak jest to droga, na której wyobraźnia i kreatywność w naturalny sposób równoważą się z muzyczną dyscypliną i precyzją, wywołując niezatarte artystyczne wrażenie.
autor: Mateusz Krępski
Copyright © 1996-2017 Multikulti Project. All rights reserved


THERE IS OFTEN A WONDERFUL GENTLENESS TO NICOLAS KUMMERT’S PLAYING THAT PERFECTLY SUITS THE MUSIC… AND HE SHOWS A GREAT MUSICAL PERSONALITY”. BRAD MEHLDAU

laboratoriummuzycznychfuzji.com - ocena 8/10:
“La Divesrite” to najnowszy album belgijskiego saksofonisty Nicolasa Kummerta, na którym do współpracy zaprosił m.in. światowej sławy gitarzystę i wokalistę z Beninu – Lionela Loueke. Zgodnie z oczekiwaniami znajdziemy tu muzykę z pogranicza jazzowej improwizacji i afrykańskiego groovu. Nie pierwszy to raz, kiedy Kummert nagrywa płytę z artystami z Czarnego Lądu. Na jego poprzednich wydawnictwach wystąpili m.in.: Manu Dibango i Herve Samb. Muzyką afrykańską zainteresował się już w wieku 17 lat, kiedy to miał okazję spędzić dwa miesiące w Senegalu. Często koncertował z afrykańskimi artystami w Europie oraz w takich krajach jak: Mali, Kenia, Senegal, Maroko, Tunezja, Wyspy Świętego Tomasza i Książeca.

Nicolas Kummert oferuje nam muzykę pełną ekspresji, gdzie bogactwo tonu jego instrumentu łączy się z bezpośredniością wyrazu gitarowych partii Lionela Loueke. Muzyczny dialog pomiędzy tymi dwoma artystami jest tu kluczowy. W znacznym stopniu opanowują oni przebieg muzycznej akcji na płycie, o czym świadczy aż 6 wspólnie zagranych duetów. O szacunku jakim darzą się obaj muzycy mogą dowodzić słowa Benińczyka: To wielkie szczęście móc brać udział w ty tym projekcie. Nicolas Kummert to wspaniały muzyk i kompozytor o doskonałym poczuciu melodii. Nie obawia się eksplorować „nieznanego”, co według mnie jest największym wyzwaniem dla każdego artysty.

Nicolas Kummert prezentuje tu swoje własne kompozycje obok słynnego Hallelujah Leonarda Cohena oraz dwóch utworów wybitnego francuskiego kompozytora Erika Satie (Gnossienne, Gnossienne a deux). Ta niejednolitość pochodzenia materiału źródłowego jest zabiegiem celowym i bezpośrednio nawiązuje do tytułu płyty. Różnorodne stylistycznie są też wykonania poszczególnych utworów. Cohenowskie Hallelulajah zagrane w kwartecie z pięknie wyartykułowaną partią gitary różni się zasadniczo od balladowej interpretacji tego utworu w duecie. Rockowy We’ll be Alright koresponduje z marzycielskim Le peuple de l’arc-en-ciel, a żywiołowy Rainbow People z hipnotycznym Diversity Over Purity. Wszystko przepuszczone przez filtr muzycznej kultury Afryki.

Takimi właśnie kontrastami żyje sztuka Nicolasa Kummerta. To one tworzą jej dziwną dostojność i jej żywe uduchowienie. Artysta ten nie odprawia drobiazgowego nabożeństwa jazzowego stylu, ale nagina ten styl do swej indywidualności, bez wypaczania go. Przy odrobinie szczęścia muzyka z „La Diversite” dotrze nawet do słuchacza bez bliżej określonych muzycznych upodobań, zadawalając jednocześnie nawet te najbardziej wymagające audytorium.

Eklektyzm Nicolasa Kummerta zasadniczo różni się od tego, który prezentują często debiutujący artyści. Styl belgijskiego saksofonisty jest bezpośrednim wynikiem jego refleksji nad otaczającą nas rzeczywistością. Według Kummerta czystość gatunku w swej pierwotnej postaci nie istnieje i jest ewolucyjnym ślepym zaułkiem. Heterogeniczność jest naturalną koleją rzeczy i jest naszym jedynym wyjściem. To obecnie nasze największe wyzwanie.
autor: lmf

All About Jazz - ocena 4/5:
Nicolas Kummert: La Diversité Belgian saxophonist Nicolas Kummert has been influenced by African music since a two month stay in Senegal at the age of 17, where he collaborated with musicians from that country and later from Benin, Mali, Kenya, Sao Tomé, Morocco and Tunisia. He met award-winning Blue Note guitarist Lionel Loueke during a recording session for Beninese singer Patrick Ruffino in 2008 and by 2015 Kummert had asked Loueke to join his new band. His previous album Voices (2014), featured Senegalese guitarist Hervé Sambe. Another recent recording was 2015's Flow with a quartet going by the name of Drifter, which he co-led with the Finnish pianist Alexi Tuomarila.

Whilst Kummert's carefully crafted compositions and serpentine saxophone lines are absolutely key to La Diversité it's Loueke's subtle contributions which propel it to the next level. Whilst Loueke has a proclivity for understatement in a similar vein to Bill Frisell, he is equally capable of delivering more raucous expositions such as heard on the rocky "We'll Be Alright," immediately countered by its diametrically opposite acoustic version, "And What If We're Not." Loueke seamlessly moves from electric to acoustic guitar, employing bell like harmonics on "Le Vent Se Leve" and gentle finger picking on "Le Peuple De L'Arc-En-Ciel."

As a duo, evidenced by the Eric Satie-based "Gnossienne A Deux," Kummert and Loueke recall the near-magical teamwork of Jimmy Giuffre and Jim Hall. The poignancy of two versions of Leonard Cohen's hit song "Hallelujah" (and an acoustic "Hallelujah Again") played respectively by the quartet and duo, is emphasised by the typically delicate treatment afforded the pieces. From the West African staccato feel of "Rainbow People" to the languid sultriness of "Diversity Over Purity" this album is mesmeric and innovative, replete with fresh ideas and sounds.
By ROGER FARBEY


Editor's info:
The major new international release from Belgian saxophonist Nicolas Kummert featuring guitarist Lionel Loueke.

La Diversité is the major new album from internationally acclaimed Belgian saxophonist Nicolas Kummert (of Drifter, Jef Neve and GrooveTHing, Viktor Lazlo’s tribute to Billie Holiday, Yves Peeters Group and his own Nicolas Kummert Voices). Featuring Lionel Loueke, Blue Note Records’ guitarist and singer from Benin, Kummert’s quartet brings together four diverse and creative minds in a unified album that will propel him to wide international attention. Six of the album’s 14 tracks are actually duets featuring Nicolas and Lionel, highlighting the free-spirited interaction that has developed between them.

So, why La Diversité? “‘Purity’ doesn’t exist because it is an evolutionary dead-end. Diversity is reality, it is our only way to go. Diversity is today’s toughest challenge, but because purity would lead to extinction, we, as a species, have no choice but to embrace diversity.”

Nicolas’ interest in diversity in music has led him to play with African artists (amoung others) such as Manu Dibango and Keziah Jones, and sees him regularly travel to the continent to play concerts and creative residences.

muzycy:
NICOLAS KUMMERT: tenor saxophone
LIONEL LOUEKE: guitar
NICOLAS THYS: bass
KARL JANNUSKA: drums

utwory:
1. Rainbow People 04:43
2. Le vent se leve 01:45
3. Harmattan 04:05
4. Lighthouse 06:41
5. Hallelujah (Leonard Cohen) 04:11
6. Gnossienne (Eric Satie) 03:42
7. Gnossienne a deux (Eric Satie) 03:08
8. Liberte 05:59
9. Le peuple de l'arc-en-ciel 02:03
10. La terre ne ment pas 03:25
11. Diversity over purity 05:49
12. We'll be alright 03:33
13. And what if we're not 02:41
14. Hallelujah again - in memory of Leonard Cohen (Leonard Cohen) 01:40

All music by Nicolas Kummert, except where indicated

wydano: 10th February 2017
nagrano: Recorded, mixed and mastered in November and December 2016 at Sunny Side Inc, Brussels, Belgium by Nicolas Lefevre

more info: www.editionrecords.com
more info2: www.nicolaskummert.com

nowości Multikulti Project:

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: