Kategorie

Kora Talking


  • Kod: MPF006
  • On Stock
  • Producent: Multikulti Project (PL)
  • Wykonawca: Buba Badjie Kuyateh
  • Nośnik: CD
  • Instrument lidera: kora
  • Cena: 41,99 zł
  • Poleć produkt

Ethno Jazz/World Jazz/Modern Jazz
premiera polska:
2020-11-18,
Wydawnicto Audiofilskie

seria wydawnicza: Folk Series
opakowanie: kartonowe etui
opis:

multikulti.com:
Solowa płyta gambijskiego muzyka - Buby Badjie Kuyateha, przywodzi na myśl wspaniałe nagrania mistrzów afrykańskiej harfy, jak określana bywa Kora, instrument zachodnioafrykańskich muzyków i pieśniarzy, przekazujących historię i tradycję z pokolenia na pokolenie. To właśnie Toumani Diabate i Ballake Sissoko stworzyli wzorcowe nagrania, teraz dołącza do nich Buba Badjie Kuyateh.
W Polsce znany dzięki współpracy ze Stanisławem Soyką, Marcinem Maseckim, Michałem Górczyńskim, Raphaelem Rogińskim, Milo Kurtisem i Marią Pomianowską, jak przystało na spadkobiercę tradycji afrykańskich griotów, tworzy ramę narracyjną, którą wypełnia subtelną, skrzącą się wieloma barwami opowieść.
„Kora Talking” to swoiste muzyczne misterium, a sam Buba posiadł tajemną wiedzę otwierania swoim instrumentem drzwi do drugiego, ukrytego za otaczającym nas wszechobecnym szumem świata.

Opis Wydawcy:
Solowa płyta gambijskiego muzyka - Buby Badjie Kuyateha, przywodzi na myśl wspaniałe nagrania mistrzów afrykańskiej harfy, jak określana bywa Kora, instrument zachodnioafrykańskich muzyków i pieśniarzy, przekazujących historię i tradycję z pokolenia na pokolenie. To właśnie Toumani Diabate i Ballake Sissoko stworzyli wzorcowe nagrania, teraz dołącza do nich Buba Badjie Kuyateh.
W Polsce znany dzięki współpracy ze Stanisławem Soyką, Marcinem Maseckim, Michałem Górczyńskim, Raphaelem Rogińskim, Milo Kurtisem i Marią Pomianowską, jak przystało na spadkobiercę tradycji afrykańskich griotów, tworzy ramę narracyjną, którą wypełnia subtelną, skrzącą się wieloma barwami opowieść.
„Kora Talking” to swoiste muzyczne misterium, a sam Buba posiadł tajemną wiedzę otwierania swoim instrumentem drzwi do drugiego, ukrytego za otaczającym nas wszechobecnym szumem świata.


Gambijczyk Buba Badjie Kuyateh w solowym, chciałoby się powiedzieć "królewskim" nagraniu!
A dlaczego królewskim? Otóż w solowym nagraniu najpełniej realizuje się, bądź nie, autonomiczna koncepcja tworzenia.
Oto filozoficzny traktat przemyślany w każdym muśnięciu struny afrykańskiej harfy, legendarnego instrumentu zachodnioafrykańskich griotów.
Urodzony w mieście Brikama, zwanym “Krainą kory” Buba Badjie Kuyateh, magicznym szyfrem dźwięków dociera do granic ludzkiej wrażliwości. Raz dając upust dławiącej w gardle goryczy, innym razem radośnie pląsając po dwudziestu jeden strunach swojego instrumentu. W jego muzyce zawarta jest nieznośna świadomość czasu, przekleństwo starzenia się, przemijania...
Kora, zachodnioafrykańska harfa potrafi imitować ludzki głos we wszystkich jego modulacyjnych niuansach i ukazać różne odcienie radości, smutku, żalu, tęsknoty, a jedno trącenie struny wyzwala całe frazy obrazotwórczych dźwięków, głęboko osiadających w naszej świadomości.

Tomasz Konwent - Wydawca

Bio pl
Buba Badjie Kuyateh; wirtuoz kory I kompozytor.
Urodzony w 1982 roku w Gambii w szanowanej rodzinie griotów (muzyków) rozpoczął naukę gry na korze w wieku 7 lat.
’Jali Buba’ stał się jednym z najbardziej popularnych muzyków w Gambii występując ze swoją grupą Nyodemaa Band. Jest również nauczycielem kory oraz organizatorem muzycznych wypraw do Gambii.
W 2012 roku przyjechał do Polski. Choć jego korzenie muzyczne to tradycyjna muzyka afrykańska jest on artystą otwartym na wszelkie fuzje kory tradycyjnej z muzyką współczesną, jazzem i funkiem.
Efektem tej fascynacji był jego europejski projekt z pogranicza stylów muzycznych – Bantamba, którym zaprezentował się on szerszej publiczności. Niepowtarzalny dźwięk kory oraz otwartość Buby na inne style muzyczne zaowocowały współpracą z wieloma artystami, jak Stanisław Soyka, Milo Kurtis, Maria Pomianowska, Alina Mleczko, Urna Chahar Tugchi i inni. Jednocześnie Buba kontynuuje karierę solową.
Buba współpracuje z Ruhaniyat Music Festival w Indiach jako solista oraz koncertując z uznanymi muzykami indyjskimi.

Bio eng
Buba Badjie Kuyateh; kora player and composer.
Born in 1982 in Gambia in to one of the most prestigious griot (musician) families, he has been playing kora since the age of 7.
‘Jali Buba’ became one of the most popular and highly regarded musicians in Gambia, performing with his group Nyodemaa Band. He is also a teacher of the kora and organiser of musical trips to Gambia.
In 2012 he moved to Poland, and while firmly rooted in the traditional heritage of the kora, he is also open-minded and forward-looking in his approach to modern music, with an interest and feeling for fusion of the old and new; of traditional kora with styles like jazz and funk.
His infectious and catchy fusion sound, blending the true sound of Africa with new styles that appeal to Western ears, was introduced to audiences with his band Bantamba. He has also collaborated with many artists, such as Stanisław Soyka, Milo Kurtis, Maria Pomianowska, Alina Mleczko, Urna Chahar Tugchi and more. At the same time Buba continue his solo career.
Buba has also been working closely with Ruhaniyat Music Festival in India, as a prominent solo artist, as well as in conjunction with other great Indian musicians, further adding to the depth of his understanding of diverse musical styles.

All music by Buba Badjie Kuyateh
Recorded, Mixed and Mastered by Tomasz Bogacki / @StereotypStudio
Photo by Lech Basel © Jazz&Literatura
Layout and Design by Przemysław Kulczyk / Kulczyk Studio
Produced by Buba Badjie Kuyateh
Executive producer: Tomasz Konwent

WYBRANE RECENZJE/SELECTED REVIEWS

polskieradio.pl - Ocena: 4,5/5:
Wydana właśnie – i to w naszym kraju – płyta, którą nagrał solo na korze Buba Badjie Kuyateh wpisuje się nie tylko w krąg pięknych tradycji grania na tym instrumencie, ale aspiruje do grona najświetniejszych współczesnych albumów.
„Kora nie jest instrumentem dla żartów. Muzyka na niej grana ma swoją historię, geografię, legendę, inne elementy. Bywa, że ktoś gra jedną, dwie piosenki i mówi: »Jestem mistrzem«. Czyim jesteś mistrzem? Aby być mistrzem, musisz najpierw nauczyć się być uczniem”. Tak mniej więcej mówił przed kilkoma laty Toumani Diabaté, jeden z największych artystów grających dziś na tym instrumencie. Wydaje się, że podpisałby się pod tymi słowami Buba Badjie Kuyateh, artysta o blisko pokolenie młodszy od Diabatégo, którego dotychczasowe dokonania zdają się pokazywać z jak wielką pokorą, konsekwencją i świadomością buduje ścieżkę swego muzycznego rozwoju. Ważne jest także to, jak jego autorskie poszukiwania ugruntowane są w afrykańskiej, ale i rodzinnej tradycji. Od kilku lat muzyk mieszka w Polsce i to w naszym kraju opublikował właśnie swą bardzo udaną solową płytę.
Buba Badjie Kuyateh powinien być znany publiczności, przede wszystkim zainteresowanej muzyką etniczną, world music, ale i improwizowaną. Urodził się w Gambii, w rodzinie griotów („mistrzów muzyki i strażników – opowiadaczy historii”). Jego przodkowie – rodzice, wuj, dziadek – byli wybitnymi przedstawicielami tejże tradycji. Gry na korze zaczął się uczyć w wieku siedmiu lat. Po przybyciu do naszego kraju współpracował m.in. z Marcinem Maseckim, Marią Pomianowską, nagrywał płyty z grupą Mamadou & Sama Yoon czy własnym zespołem Bantamba, ale wydał też naprawdę szalenie udane krążki w duetach ze Stanisławem Soyką czy Michałem Górczyńskim. Teraz nadszedł czas na w pełni autorską solową wypowiedź – i jest to rzecz szczególnie ważna w jego dorobku.
W stronę tradycji
Artysta staje tu, grając solo, przed prawdziwym wyzwaniem. Z jednej strony jest bowiem wielka historia, która zobowiązuje, z drugiej – nie ma partnerów, za którymi można by się „schować”, którzy pomogliby współtworzyć taką muzyczną konstrukcję. Co ważne, ten trudny egzamin Kuyateh zdaje z efektem znakomitym To, co proponuje na albumie "Kora Talking" to piękna, poruszająca muzyka. Nie tylko zachwycająca na poziomie brzmienia, typowo instrumentalnych, technicznych umiejętności wykonawcy, ale również (a może przede wszystkim) wciągająca w narrację. Jest to bowiem rzecz o świetnie pomyślanej dramaturgii, kierująca uwagę słuchacza w kierunku afrykańskiej tradycji, a zarazem będąca absolutnie współczesną wypowiedzią, mającą w sobie wiele walorów typowo muzycznych, ale skłaniającą i do duchowych odniesień.
Jak wiadomo, kora – nazywana też afrykańską harfą – jest instrumentem używanym w krajach Afryki Zachodniej, związana jest właśnie z tradycją griotów. Jej szlachetna barwa zadziwiająco łatwo wpasowuje się, wkomponowuje w brzmienie innych instrumentów. Iluż mistrzów kory kreowało zdumiewająco i zaskakująco piękne wspólne „projekty” z artystami z odległych często rejonów – wspomnijmy choćby te płyty, które nagrywali w minionych dekadach Toumani Diabaté, Ballake Sissoko, Seckou Keita czy słynny rodak naszego bohatera – Foday Musa Suso. Ale też każdy z nich co jakiś czas powracał do, powiedzielibyśmy, ascetycznego, najbardziej naturalnego, pierwotnego grania na korze solo. To tradycyjne brzmienie oraz myślenie było dla nich bazą i źródłem natchnienia, punktem wyjścia do wszelkich poszukiwań i prawdziwie intymnym wyznaniem. Nie inaczej jest w tym przypadku.
Kuyateh powtarza – w bardzo mądry sposób – lekcję owych mistrzów, ale i swoich przodków. Pasjonujące były jego wycieczki w kierunku innych artystów, innych kultur i form muzykowania, ale z pewnością tu jest najbardziej intymny i bardzo prawdziwy.
Zdarza się, że słyszymy na płycie jego głos. Pięknie śpiewa w utworze Unity, a jednak jest to przede wszystkim płyta instrumentalna. Imponuje spokojne budowanie narracji, operowanie nastrojem, ale też zmienność dynamiki, a przy okazji też ujmująca melodyjność jego kompozycji. I to właśnie brzmienie kory oraz wykonawcza maestria Kuyateha powodują, że słucha się tej płyty z niesłabnącym zainteresowaniem, że oferuje nowe przeżycia (odkrycia) z każdym przesłuchaniem. Na to, że instrument jest tu najważniejszy wskazuje już sam tytuł płyty. Warto przekonać się, jak brzmi ta mówiąca, rozmawiająca, a może wręcz gadająca kora pod palcami Buby Kuyateha.
autor: Tomasz Janas

muzycy:
Buba Badjie Kuyateh: kora (african harp), voice

utwory:
1. Karan
2. Dia
3. Unity
4. Darkness In The Forest Part 1
5. Suto
6. Signo
7. Kora Talking
8. Travelling
9. One Soul
10. Darkness In The Forest Part 2
11. Life Is Missing

wydano: 2020-11-13
more info: www.multikulti.com





Cut The Air
41,99 zł
At Peace
65,99 zł
Gambia
39,99 zł
Bach Bleach
37,99 zł
Chamber Music
65,99 zł
Har Dam Sahara
55,99 zł
Desert Pulse
59,99 zł
Bamako Sessions
55,99 zł
Free Solo
37,99 zł

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: