Kategorie

Johann Sebastian Bach: Harpsichord Concertos Vol. 2 [Hybrid SACD]


  • Kod: CC72800
  • On Stock
  • Producent: Challenge Classics
  • Wykonawca: La Risonanza / Fabio Bonizzoni
  • Nośnik: SACD
  • Kompozytor: Johann Sebastian Bach (1685-1750)
  • Cena: 66,99 zł
  • Poleć produkt

Muzyka Barokowa
premiera polska:
2019-04-18,
Wydawnicto Audiofilskie

kontynent: Europa
opakowanie: plastikowe etui
opis:

multikulti.com - ocena * * * * *:
Wspaniałe dopełnienie fonograficznego dyptyku Fabio Bonizzoniego z kompletem siedmiu koncertów klawesynowych Bacha!

Włoski klawesynista i organista - Fabio Bonizzoni, zaliczany jest do czołówki interpretatorów repertuaru barokowego w Europie. Już jako sześciolatek rozpoczął naukę gry na fortepianie, choć jego pragnieniem była gra na organach. Z czasem przekonał się, że jego pasją jest muzyka barokowa, a najważniejszym instrumentem klawiszowym baroku był klawesyn. Odtąd stara się zachowywać równowagę między dyrygowaniem a występami solowymi na klawesynie.

Ukończył studia w zakresie gry na organach, kompozycji oraz klawesynu w Królewskim Konserwatorium w Hadze w klasie Tona Koopmana. Przez wiele lat był członkiem kilku z najważniejszych orkiestr, specjalizujących się w muzyce dawnej i barokowej (Amsterdam Baroque, Le Concert des Nations, Europa Gallante), a od 2004 roku artysta poświęca się wyłącznie działalności solistycznej i dyrygenckiej, którą prowadzi w szczególności z własną orkiestrą La Risonanza. Ponadto jest profesorem klawesynu w Królewskim Konserwatorium w Hadze (Holandia), oraz w Konserwatorium w Novarze we Włoszech. Jest też założycielem i prezesem Associazione Handel, stowarzyszenia zajmującego się studiami nad obecnością muzyki Handla we Włoszech.
Jako solista nagrywa od wielu lat dla hiszpańskiej wytwórni Glossa. Jego dyskografia obejmuje dzieła Claudia Meruli, Giovanniego Salvatore, Giovanniego Picchiego, Francesca Geminianiego, Bernarda Storace, Domenica Scarlattiego, Girolama Frescobaldiego i Jana Sebastiana Bacha.
Jego wykonania wraz z zespołem La Risonanza kompletu Kantat włoskich G.F. Handla, spotkało się z doskonałym przyjęciem, magazyn „Gramophone” uznał je za najważniejsze wydarzenie nagraniowe ostatniej dekady, zaś trzy spośród siedmiu płyt cyklu otrzymały prestiżową Handel Stanley Sadie Prize. Ostatnia płyta z serii, "Apollo e Dafne", zdobyła w 2011 roku Gramophone Award. W 2015 roku wydawnictwo Alpha wydało Motety Jana Sebastiana Bacha Capelli Cracoviensis pod dyrekcją Fabio Bonizzoniego.
Artysta udziela się też, jako dyrygent gościnny, w kwietniu 2011 roku poprowadził orkiestrę mediolańskiej La Scali w produkcji nowego baletu L’altro Casanova.

Dla oficyny Challenge Classics przygotował komplet koncertów klawesynowych Jana Sebastiana Bacha. Pierwsza część ukazała się w 2018 roku, zawierała cztery z siedmiu i spotkała się z koncertów klawesynowych, teraz otrzymujemy trzy ostatnie koncerty uzupełnione o Koncert na flet, skrzypce i klawesyn A Minor, BWV 1044. Po pierwszej części z ubiegłego roku interpretację Bonizzoniego przyrównywano do dwóch dotąd uważanych za najlepsze, czyli wykonanie Andreasa Staiera z Freiburg Baroque Orchestra (Harmonia Mundi) i Céline Frisch z Café Zimmermann (Alpha). Bonizzoniego zachwyca wykonawczą intymnością, która w zestawieniu z lekkością, swobodą i słyszalną radością grania nadaje szczególny urok tej interpretacji.

Koncerty klawesynowe w dorobku Bacha, których początkiem był V Koncert Brandenburski, stanowią osobny rozdział w bachowskim wszechświecie.
Są one świadectwem recepcji nowego włoskiego stylu w Niemczech na początku XVIII wieku. Pokazują proces wzajemnych inspiracji w Europie, z czego nie do końca sobie zdajemy sprawę. Powszechnie znany jest fakt bytności we Włoszech Schutza, czy Handla, stąd w ich muzyce wiele wpływów włoskiego baroku, Bach jednak nigdy nie był we Włoszech, cała jego wiedza dotycząca barokowego włoskiego stylu pochodziła jedynie z analizy partytur. Między innymi, dlatego zachował pewną homogeniczność swojego stylu, nigdy nie był naśladowcą.

Mistrzostwo Fabio Bonizzoniego zasadza się między innymi w dobrze dobranych tempach. Zwinność i szybkość na klawiaturze nigdy nie trąci rozgorączkowaną, czasem marszową interpretacją, co bywa zmorą wielu innych wykonań. Niezwykle plastyczne brzmienie klawesynu Bonizzoniego daje wielką przyjemność, można przypuszczać, że tak właśnie brzmiał instrument umieszczony w słynnej lipskiej Café Zimmermann, gdzie podczas cotygodniowych koncertów wykonywano po raz pierwszy dzieła instrumentalne Jana Sebastiana Bacha, jego synów, Telemanna i innych kompozytorów.

Nagranie, jakość dźwięku i jakość sztuki wykonawczej Bonizzoniego i zespołu La Risonanza zasługuje na szczere uznanie!
autor: Henryk Majda
Copyright © 1996-2019 Multikulti Project. All rights reserved

Editor's Info:
Here is the follow-up to the critically acclaimed first volume of Bach’s Harpsichord Concertos by Fabio Bonizzoni and his group La Risonanza.

This second volume includes a more varied range of works as it starts with the most famous Brandenburg Fifth, which is the first ever harpsichord concert. After the BWV 1054, we have the rather rare BWV 1057,which is the harpsichord version of the Brandenburg Fourth. To end Bonizzoni’s survey of all Bach’s harpsichord concertos, we find the famous and beloved Triple concerto, with violin and flute.

For a single CD of these four keyboard concertos, there’s no preferable recording available. - Musicweb
Harpsichordist Fabio Bonizzoni does a credible job in integrating the concertos so that they appear not as a soloist versus the ensemble, but rather as an integral part. – Fanfare
Bonizzoni achieves the difficult task of combining subtle artifice and interpretative joie de vivre with a manner that appears natural and uncomplicated […] enticing for its musical strengths. – Gramophone


muzycy:
La Risonanza
Fabio Bonizzoni: harpsichord, direction

utwory:
1. Johann Sebastian Bach: Brandenburg Concerto No. 5, BWV 1050 I. Allegro 09:47
2. Johann Sebastian Bach: Brandenburg Concerto No. 5, BWV 1050 II. Adagio 05:29
3. Johann Sebastian Bach: Brandenburg Concerto No. 5, BWV 1050 III. Allegro 05:27
4. Johann Sebastian Bach: Harpsichord Concerto No. 6, in F Major, BWV 1057 I. 07:05
5. Johann Sebastian Bach: Harpsichord Concerto No. 6, in F Major, BWV 1057 II. Andante 03:18
6. Johann Sebastian Bach: Harpsichord Concerto No. 6, in F Major, BWV 1057 III. Allegro assai 04:59
7. Johann Sebastian Bach: Harpsichord Concerto no. 3, in D major, BWV 1054 I. 07:25
8. Johann Sebastian Bach: Harpsichord Concerto no. 3, in D major, BWV 1054 II. Adagio e piano sempre 05:23
9. Johann Sebastian Bach: Harpsichord Concerto no. 3, in D major, BWV 1054 III. Allegro 02:50
10. Johann Sebastian Bach: Concerto for Flute, Violin and Harpsichord in A Minor, BWV 1044 I. Allegro 09:02
11. Johann Sebastian Bach: Concerto for Flute, Violin and Harpsichord in A Minor, BWV 1044 II. Adagio ma non tanto e dolce 05:31
12. Johann Sebastian Bach: Concerto for Flute, Violin and Harpsichord in A Minor, BWV 1044 III. Alla breve 07:19

total time - 73:46
wydano: 2019-04
more info: www.challenge.nl

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: