Kategorie

Johann Sebastian Bach: Harpsichord Concertos Vol. 1 [Hybrid SACD]


  • Kod: CC72773
  • Producent: Challenge Classics
  • Kod producenta: 0608917277326
  • Wykonawca: La Risonanza / Fabio Bonizzoni
  • Nośnik: SACD
  • Kompozytor: Johann Sebastian Bach (1685-1750)
  • Cena: 66,99 zł
  • Poleć produkt

Player


Muzyka Barokowa
premiera polska:
2018-05-14,
Wydawnicto Audiofilskie

kontynent: Europa
opakowanie: plastikowe etui
opis:

multikulti.com - ocena * * * * *
Doskonale w Polsce znany, choćby przez współpracę z Capella Cracoviensis włoski klawesynista i organista - Fabio Bonizzoni, zaliczany jest do czołówki interpretatorów repertuaru barokowego w Europie. Ukończył studia w zakresie gry na organach, kompozycji oraz klawesynu w Królewskim Konserwatorium w Hadze w klasie Tona Koopmana. Przez wiele lat był członkiem kilku z najważniejszych orkiestr, specjalizujących się w muzyce dawnej i barokowej (Amsterdam Baroque, Le Concert des Nations, Europa Gallante), a od 2004 roku artysta poświęca się wyłącznie działalności solistycznej i dyrygenckiej, którą prowadzi w szczególności z własną orkiestrą La Risonanza. Ponadto jest profesorem klawesynu w Królewskim Konserwatorium w Hadze (Holandia), oraz w Konserwatorium w Novarze we Włoszech. Jest też założycielem i prezesem Associazione Handel, stowarzyszenia zajmującego się studiami nad obecnością muzyki Handla we Włoszech.
Jako solista nagrywa od wielu lat dla hiszpańskiej wytwórni Glossa. Jego dyskografia obejmuje dzieła Claudia Meruli, Giovanniego Salvatore, Giovanniego Picchiego, Francesca Geminianiego, Bernarda Storace, Domenica Scarlattiego, Girolama Frescobaldiego i Jana Sebastiana Bacha.
Jego wykonania wraz z zespołem La Risonanza kompletu Kantat włoskich G.F. Handla, spotkało się z doskonałym przyjęciem, magazyn „Gramophone” uznał je za najważniejsze wydarzenie nagraniowe ostatniej dekady, zaś trzy spośród siedmiu płyt cyklu otrzymały prestiżową Handel Stanley Sadie Prize. Ostatnia płyta z serii, "Apollo e Dafne", zdobyła w 2011 roku Gramophone Award. W 2015 roku wydawnictwo Alpha wydało Motety Jana Sebastiana Bacha Capelli Cracoviensis pod dyrekcją Fabio Bonizzoniego.
Artysta udziela się też, jako dyrygent gościnny, w kwietniu 2011 roku poprowadził orkiestrę mediolańskiej La Scali w produkcji nowego baletu L’altro Casanova.

Nowa płyta Bonizzoniego i jego zespołu La Risonanza, wydana właśnie na hybrydowym SACD w cenionym wydawnictwie Challenge Classics, zawiera cztery koncerty klawesynowe Jana Sebastiana Bacha. Płyta opatrzona została numerem pierwszym, należy się spodziewać zatem kontynuacji. To wspaniała informacja, bowiem koncerty klawesynowe w dorobku Bacha, których początkiem był V Koncert Brandenburski, stanowią osobny rozdział w bachowskim wszechświecie.
Są one świadectwem recepcji nowego włoskiego stylu w Niemczech na początku XVIII wieku. Pokazują proces wzajemnych inspiracji w Europie, z czego nie do końca sobie zdajemy sprawę. Powszechnie znany jest fakt bytności we Włoszech Schutza, czy Handla, stąd w ich muzyce wiele wpływów włoskiego baroku, Bach jednak nigdy nie był we Włoszech, cała jego wiedza dotycząca barokowego włoskiego stylu pochodziła jedynie z analizy partytur. Między innymi, dlatego zachował pewną homogeniczność swojego stylu, nigdy nie był naśladowcą.

Wykonanie Bonizzoniego, wybornego klawesynisty i jego zespołu La Risonanza może uchodzić za wzorcowe, trzeba wiedzieć, że fortepian nie dorównuje klawesynowi pod względem jasności brzmienia, wyrazistości dźwięku i ostrości jego konturu, dlatego transkrypcje fortepianowe tych koncertów spotykają się z kontrowersjami. Bonizzoni ma umiejętność tworzenia bardzo intymnej atmosfery, która w zestawieniu z lekkością, swobodą i słyszalną radością muzykowania jego kompanów nadaje szczególny urok tej interpretacji.
Nagranie, jakość dźwięku i jakość sztuki wykonawczej Bonizzoniego i zespołu La Risonanza zasługuje na szczere uznanie!
autor: Henryk Majda
Copyright © 1996-2018 Multikulti Project. All rights reserved

Editor's info:
This is the first volume in a complete survey of Bach’s harpsichord concertos, recorded by La Risonanza in one-to-a-part practice performance.

With his Fifth Brandenburg Concerto of 1719, Bach had created the first ever harpsichord concerto. From 1729, in Leipzig, the opportunity arose to continue this experiment: each week at Café Zimmermann he conducted his Collegium musicum in orchestral concerts that lasted around two hours. In the summer of 1733, he took delivery of “a new harpsichord, the like of which has not been heard before around here”. This magnificent instrument, which featured at the Zimmermann concerts, urgently called for concertos to be played by himself as soloist, and even more so his sons and students. Not only in Saxony but also well beyond, Bach was considered to be the absolute authority in all things harpsichord and organ; he thus had to make his own contribution to the emerging genre of the “clavier concerto”. The manuscript of his six harpsichord concertos BWV1052 to 1057 should therefore be understood as a repertoire collection for his Collegium musicum, and as a compositional manifesto.

Within the six concertos, each work takes on a specific function: The D minor concerto is the longest, most virtuosic and most Italianate of the collection. The stormy and sombre concerto is followed by the serene and cantabile E major concerto which, as Joshua Rifkin has convincingly argued, may well be based on a lost oboe concerto in E flat major
Whilst the concertos in D minor and E major are substantial works, the concertos in A major and F minor are far more compact. Both display noticeable influences of the galant style and were therefore probably not written before 1730.

muzycy:
Fabio Bonizzoni, harpsichord
Jorge Jimenez, violin
Ulrike Slowik, violin
Krishna Nagaraja, viola
Caterina Dell’Agnello, cello
Nicola Dal Maso, violone

La Risonanza / Fabio Bonizzoni

utwory:
1. Johann Sebastian Bach: Harpsichord Concerto No. 1 in D Minor, BWV 1052 I. Allegro 07:36
2. Johann Sebastian Bach: Harpsichord Concerto No. 1 in D Minor, BWV 1052 II. Adagio 05:47
3. Johann Sebastian Bach: Harpsichord Concerto No. 1 in D Minor, BWV 1052 III. Allegro 07:54
4. Johann Sebastian Bach: Harpsichord Concerto No. 2 in E Major, BWV 1053 I. [no tempo marking] 08:04
5. Johann Sebastian Bach: Harpsichord Concerto No. 2 in E Major, BWV 1053 II. Siciliano 04:07
6. Johann Sebastian Bach: Harpsichord Concerto No. 2 in E Major, BWV 1053 III. Allegro 06:53
7. Johann Sebastian Bach: Harpsichord Concerto No. 4 in A Major, BWV 1055 I. Allegro 04:23
8. Johann Sebastian Bach: Harpsichord Concerto No. 4 in A Major, BWV 1055 II. Larghetto 04:24
9. Johann Sebastian Bach: Harpsichord Concerto No. 4 in A Major, BWV 1055 III. Allegro ma non tanto 04:30
10. Johann Sebastian Bach: Harpsichord Concerto No. 5 in F Minor, BWV 1056 I. [no tempo marking] 03:29
11. Johann Sebastian Bach: Harpsichord Concerto No. 5 in F Minor, BWV 1056 II. Largo 02:16
12. Johann Sebastian Bach: Harpsichord Concerto No. 5 in F Minor, BWV 1056 III. Presto 03:34

wydano: 2018-05-04
more info: www.challenge.nl

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: