Kategorie

Jean-Baptiste Lully: Dies Irae, De Profundis, Te Deum


  • Kod: Alpha444
  • On Stock
  • Producent: Alpha (FR)
  • Wykonawca: Chour de Chambre de Namur / Millenium Orchestra / Leonardo Garcia Alarcon
  • Nośnik: CD
  • Kompozytor: Jean-Baptiste Lully [1632-1687]
  • Cena: 62,99 zł
  • Poleć produkt

Muzyka Barokowa
premiera polska:
2019-09-02
opakowanie: digipackowe etui
opis:

multikulti.com - ocena * * * * 1/2:
Argentyński dyrygent mieszkający od wielu lat w Szwajcarii - Leonardo García Alarcón, za sprawą powołanej do życia w 2005 roku Wokalno-instrumentalnej grupy Cappella Mediterranea trafił do super ligi wykonawców barokowej muzyki. O ile z Cappella Mediterranea Alarcón skupia się w swojej pracy na dorobku kompozytorów z południa Europy, o tyle poza tym zespołem sięga poza śródziemnomorskie dziedzictwo. W dyskografii zespołu znajdują się nagrania dzieł Barbary Strozzi, Giovanniego Giorgi, Zamponiego oraz Falvettiego. Nagrania te są polecane przez krytyków oraz otrzymały wiele prestiżowych nagród. Wypełniając swoją misję w odkrywaniu zapomnianych dzieł muzycznych, jednym z kluczowych projektów w 2012 roku było wykonanie i nagranie Nabucco Michelangelo Falvettiego, które zostało odnalezione w 2011. Premierowe, a zarazem ostatnie wykonanie tego dzieła miało miejsce w Mesynie w 1863 roku.

Z okazji 350. rocznicy Académie Royale de Musique (Opery Paryskiej), której Jean-Baptiste Lully był głównym reżyserem od 1672 r. do śmierci, wiele specjalizujących się w wykonawstwie muzyki barokowej sięga do twórczości włoskiego kompozytora w służbie francuskiego dworu. Leonardo García Alarcón z Chour de Chambre de Namur i Millenium Orchestra przedstawiają trzy arcyważne dla kształtowania się tej formy motety - Dies Irae, De Profundis, i najbardziej znany z wielkich motetów Te Deum. Warto zauważyć, że podczas pogrzebu królowej Marii Teresy w 1683 roku, który był jedną z najbardziej okazałych z królewskich ceremonii epoki, wykonane zostały w Królewskiej Kaplicy w Wersalu dwa wielkie motety Lully'ego - Dies Irae i De Profundis.

Oryginalne podejście Alarcóna do muzykowania oraz dzięki wysokiej klasy wykonawców udało się przekazać najjaśniejszą chwałę, ale także całą udrękę śmierci w otoczeniu wyjątkowo teatralnej wielkości.
autor: Henryk Majda
Copyright © 1996-2019 Multikulti Project. All rights reserved

Editor's info:
‘Although Lully never held any post in the Chapelle du Roi, his influence on the development of the grand motet, so emblematic of the Grand Siecle, was of decisive importance. He wrote imposing motets celebrating the glory of God and the King for the great ceremonies at court. Of the many royal funerals, that of Queen Marie-Thérese in 1683 was among the most grandiose. Lully’s Dies ira and De profundis were sung there. But his most celebrated motet was undoubtedly his Te Deum, which rang out for the first time in 1677 and became the king’s favourite. In 1687 Lully directed it once again, but struck his foot violently with the heavy walking stick he used to beat time. The wound became infected and the gangrene gradually spread, causing the surintendant’s death on 22 March. Such was the tragic destiny of the man who was capable of conveying the most brilliant glory but also all the anguish of death in the same vein of grandeur.’*... That theatrical grandeur is the characteristic of this version recorded in the Chapelle Royale of the Château de Versailles. Lully is in the limelight again in 2019, on the occasion of the 350th anniversary of the Académie Royale de Musique (Paris Opéra), of which he was director from 1672 until his death. (*from an article by T. Leconte, CMBV)

muzycy:
Chour de Chambre de Namur
Millenium Orchestra
Leonardo Garcia Alarcon: direction

utwory:
01. Jean-Baptiste Lully: Dies irae, LWV 64/1 -Dies irae dies illa 1:07
02. Jean-Baptiste Lully: Dies irae, LWV 64/1 -Tuba mirum spargens sonum 0:40
03. Jean-Baptiste Lully: Dies irae, LWV 64/1 -Mors stupebit et natura 0:43
04. Jean-Baptiste Lully: Dies irae, LWV 64/1 -Liber scriptus proferetur 0:56
05. Jean-Baptiste Lully: Dies irae, LWV 64/1 -Quid sum miser tunc dicturus 0:36
06. Jean-Baptiste Lully: Dies irae, LWV 64/1 -Rex tremendae majestatis 1:49
07. Jean-Baptiste Lully: Dies irae, LWV 64/1 -Quaerens me, sedisti lassus 0:50
08. Jean-Baptiste Lully: Dies irae, LWV 64/1 -Juste judex ultionis 0:40
09. Jean-Baptiste Lully: Dies irae, LWV 64/1 -Ingemisco tanquam reus 3:17
10. Jean-Baptiste Lully: Dies irae, LWV 64/1 -Confutatis maledictis 1:30
11. Jean-Baptiste Lully: Dies irae, LWV 64/1 -Oro supplex et acclinis 0:56
12. Jean-Baptiste Lully: Dies irae, LWV 64/1 -Lacrymosa dies illa 3:52
13. Jean-Baptiste Lully: Dies irae, LWV 64/1 -Pie Jesu domine 3:51
14. Jean-Baptiste Lully: De profundis, LWV 62 - De profundis 8:32
15. Jean-Baptiste Lully: De profundis, LWV 62 - Quia apud te 9:08
16. Jean-Baptiste Lully: De profundis, LWV 62 - Requiem aeternam 4:52
17. Jean-Baptiste Lully: Te deum, LWV 55 - Te deum laudamus 3:57
18. Jean-Baptiste Lully: Te deum, LWV 55 - Tibi omnes angeli 1:54
19. Jean-Baptiste Lully: Te deum, LWV 55 - Pleni sunt caeli et terra 3:51
20. Jean-Baptiste Lully: Te deum, LWV 55 - Patrem immensae majestatis 3:13
21. Jean-Baptiste Lully: Te deum, LWV 55 - Tu rex gloriae, christe 3:41
22. Jean-Baptiste Lully: Te deum, LWV 55 - Tu ad dexteram dei sedes 1:30
23. Jean-Baptiste Lully: Te deum, LWV 55 - Te ergo quaesumus, tuis famulis subveni 6:16
24. Jean-Baptiste Lully: Te deum, LWV 55 - Salvum fac populum tuum, domine 6:22
25. Jean-Baptiste Lully: Te deum, LWV 55 - Dignare, domine, die isto 6:19
26. Jean-Baptiste Lully: Te deum, LWV 55 - In te, domine, speravi 2:27

wydano: 2019-09-02
more info: www.alpha-prod.com

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: