Kategorie

Borscht Belt Studies


  • Kod: TZ8164
  • Producent: Tzadik (USA)
  • Wykonawca: Jamie Saft
  • Nośnik: CD
  • Cena: 66,99 zł
  • Poleć produkt

Player


Jewish / Klezmer Music / Ethno Jazz
premiera polska:
2012-05-06
seria wydawnicza: Radical Jewish Culture
kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: plastikowe etui
opis:

multikulti.com:
Czy ktoś kto potrafi znaleźć wspólny język z muzykami tak róźnymi jak The Beastie Boys, Bad Brains, The B-52's, Laurie Anderson, John Zorn czy Antony and the Johnsons ma własną osobowośc artystyczną?
Wirtuoz instrumentów klawiszowych, kompozytor i producent, obdarzony nieskrępowaną wyobraźnią jest dzisiaj jednym z filarów nowojorskiej sceny muzycznej, to pokazuje, że charyzmy i artystycznej indywidualności jemu nie brakuje.
Tak Jamie Saft opowiadał o swojej muzyce podczas spotkania w Cheder Cafe, podczas FKŻ w Krakowie:
(...) Kiedy zdecydowałem się na współpracę z Zornem, zacząłem się zastanawiać, jak tworzyć muzykę, która będzie mnie kręcić. Kocham i szanuję tradycyjną muzykę klezmerską, bo to muzyka, którą wykonywali moi dziadkowie i rodzice. Ale to nie jest moje powołanie. Moje korzenie to Black Sabbath, ZZ Top, AC/DC, a także Stevie Wonder. I właśnie do tych młodzieńczych fascynacji postanowiłem sięgnąć, z nich czerpać inspiracje. To moja recepta nowej muzyki żydowskiej (...)
Najnowsza płyta "Borscht Belt Studies" jest pierwszą od "Black Shabbis" z 2009 roku, nagrana dla nowojorskiej wytwórni tzadik. W stosunku do "Black Shabbis" przynosi bardziej melancholiją stronę natury Safta, jedenaście utworów, w których pianiście towarzyszą basista Brad Mehldau Trio - Larry Grenadier, lider New Klezmer - klarnecista Ben Goldberg i za perkusją Craig Santiago.
Jeśli jesteście sobie w stanie wyobrazić połączenie bluesa, jazzu, tradycyjnej muzyki żydowskiej, współczesnej kameralistyki, awangardowej muzyki klasycznej spiętych klamrą bujającego reggae to znaczy, że urodziliście się w NY, jeśli jednak nie warto sięgnąć po nową płytę Safta.
Dla osb poszukujących nowej, żywej i twórczej muzyki jazzowej "Borscht Belt Studies" to pozycja obowiązkowa.

All Music Guide
Borscht Belt Studies is Jamie Saft's first record on Tzadik since 2009's stellar Black Shabbis, a death metal meditation on the historical persecution and homelessness of the Jewish people. Obviously, Borscht Belt Studies is stylistically different. Saft returns to more familiar territory here, playing only piano and Fender Rhodes throughout. He is accompanied by Ben Goldberg's clarinet on six of 11 cuts, and by his current group, the New Zion Trio with bassist Larry Grenadier and drummer Craig Santiago, on one. Saft divides the album into musical sections that alternate by cut. Some compositions are based on blues, jazz, and Yiddish melodies, some in modern composition and vanguard classical music, and the closing track in reggae! The set opens with "Issachar," with Saft on Rhodes playing a soulful jazz melody with Yiddish overtones with Goldberg, and vamping on the changes. This is contrasted with "Hellenville," an acoustic piano piece that delves into improvisation before resolving beautifully on variations of three sequential chords. "Pinkus" is a blues that Saft introduces on the Rhodes. His melodic invention, chord voicings, and harmonic restraint are feints when juxtaposed against his phrasing, colors, and the textural possibilities afforded by the instrument. When Goldberg enters, he extends Saft's lines almost exponentially. The most difficult piece here is "Jews for Joseph (Maneri)," but it is also one of the most satisfying, as a tribute to his advanced improvisation teacher. In duet with Goldberg, Saft explores various threads of microtonal improvisation based on Maneri's ideas, but he reflects back an extended harmonic line by paradoxically reining it in almost pointilistically; he moves that line further, almost imperceptibly, in increments, ending in a very different place than the point of origin. The dynamic exchanges between the duo in improvisation are instinctive. The set closes with "New Zion," the signature tune of Saft's new trio playing reggae jazz in near dub style (listen to Grenadier's rock-solid bassline). It's jazz all right, but it juxtaposes (with beautiful glissandi and ostinati) how close to reggae Yiddish folk song is as a form. It's a mysterious, labyrinthine piece that is a stunner in the end -- it reflects the rest of Borscht Belt Studies beautifully.
by Thom Jurek

muzycy:
Ben Goldberg: Clarinet
Jamie Saft: Piano, Fender Rhodes
Larry Grenadier: Acoustic Bass
Craig Santiago: Drums

utwory:
1. Issachar
2. Hellenville
3. Darkest Arts
4. Pinkus
5. The Pines
6. Darash
7. Solomon County
8. Jews for Joseph (Maneri)
9. Kutshers
10. Azulai
11. New Zion

total time - 52:49
wydano: 2011-08
more info: www.tzadik.com
more info2: www.jamiesaft.com

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: