Kategorie

Ithra


  • Kod: AR019CD
  • On Stock
  • Producent: Aerophonic Records (USA)
  • Wykonawca: Dave Rempis / Tomeka Reid / Joshua Abrams
  • Nośnik: CD
  • Instrument lidera: saxophones
  • Cena: 61,99 zł
  • Poleć produkt

Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska:
2020-11-02
kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: kartonowe etui
opis:

jazzarium:
Dave Rempis jest prawdopodobnie najwybitniejszym obecnie saksofonistą otwartej muzyki free i współczesnego eksperymentalnego jazzu. Czułem że tak jest od pierwszego z nim spotkania - wtedy gdy usłyszałem go na koncertach z Vandermark Five w 2005 roku i za każdym kolejnym, w roku 2007, w międzynarodowym tentecie Resonance oraz w projekcie FOUR (Zimpel/Rempis/Tokar/Daisy). Świetny rytmicznie, potężny sonorystycznie; melodyjny, ekspresyjny oraz niezwykle inwencyjny jako improwizator. Rempis jest dziś jednym z głównych kreatorów chicagowskiego jazzu. Z pewnością nie bez znaczenia pozostaje jego edukacja, obok muzyki w klasie saksofonu studiował też antropologię i etnomuzykologię na Northwestern University oraz przez rok na Universytecie w Ghanie, w Afryce zachodniej. Na swojej najnowszej płycie gra w trio z udziałem wiolonczeli i kontrabasu. Trzech instrumentalistów w umownej formule muzycznego słuchowiska, w którym proces komponowania muzyki bardzo ściśle wiąże się z zespołową improwizacją.

Pozostali uczestnicy nagrania to kontrabasista Joshua Abrams, aktywny zarówno na chicagowskiej scenie jazzowej, a także post-rockowej; oraz wiolonczelistka Tomeka Reid, będąca dziś jednym z ważnych pomostów pomiędzy charakterystyczną sceną Chicago oraz różnorodną w Nowym Jorku. Zapraszana do współpracy przez Anthony Braxtona i Nicole Mitchell, jest też liderem kwartetu z udziałem Jasona Roebke, Tomasa Fujiwary i Mary Halvorson.

Album Ithra zawiera osiem kompozycji, pięćdziesiąt minut intensywnej muzyki w dużej mierze opartej na współbrzmieniach i dysonansach, której służą zarówno klasyczna instrumentalna intonacja, a także rozszerzone techniki gry: koloryzm, dźwięki naśladujące odgłosy natury, szerokie spektrum sonorystycznych odniesień: począwszy od muzyki szamańskich rytuałów, poprzez jazzową awangardę lat 60-tych, po współczesne doświadczenia muzyki klasycznej. Pomimo znacznej intensywności, całość muzycznego materiału ma bardzo stonowany i wręcz nastrojowy charakter, jakby dystansujący się od energetycznych fajerwerków free jazzu.
Płytę otwiera krótka kompozycja Lerna, utwór ten jest utrzymany bardziej w duchu doświadczeń dodekafonii i punktualizmu niż jakichś jazzowych odniesień. W kolejnym kawałku Many Labors mam już całkiem odmienne wrażenia, muzyka uzyskuje więcej przestrzeni, "wyprowadza się" z sali koncertowej w dalsze okolice, tam gdzie można usłyszeć dźwiękowe pozostałości jakiegoś magicznego rytuału. Na rytmicznym horyzoncie dźwięków saksofon Rempisa operuje wieloma sonorystycznymi efektami, przedęciami, przepływem powietrza, brzmieniami skalowymi i pozaskalowymi. W Morphallaxis wysokie unisona wiolonczeli i saksofonu altowego uzupełniają rytmiczne uderzenia w struny kontrabasu, niespodziewanie (w połowie dłuższej kompozycji), zespołowe prowadzenie muzycznej narracji przejmują głosy solowe. W krótkim Sister Cities, melodyjnym intonacjom saksofonu towarzyszą dysonansowe pociągnięcia kontrabasu i wiolonczeli. W Sigu Tolo mam wrażenie uczestnictwa w żałobnej litanii - długie dźwięki saksofonu, wiolonczeli i kontrabasu arco mocno potęgują to wrażenie. W Chorissa brzmienia o bardzo pierwotnym i ludowym charakterze przenikają się z wyrafinowaną współczesną kameralistyką. W Sessile, ostatnim na płycie, gra Rempisa chwilami kojarzy mi się z brzmieniem saksofonu Charlie Parkera, a pizzicato kontrabasu z Charlie Hadenem w zespole Ornette Colemana. Tyle moich wrażeń. Wielość skojarzeń zależy od naszych osobistych doświadczeń i poziomu osłuchania. Muzyka RRA jest dziełem niczym nieskrępowanej wyobraźni, porozumienia i zaufania, gdzie dysonanse i współbrzmienia są istotą wszystkich podjętych inwencji. Ithra jest jak otwarta księga antropologi muzyki, aby ją czytać nie trzeba być szczególnie przygotowanym, wystarczy otworzyć się na muzykę, która niezależnie od tego czy się w niej odnajdziemy, czy wręcz przeciwnie, pozostanie w nas ważnym doświadczeniem.
autor: Andrzej Kalinowski

Editor's info:
This collaborative trio featuring three mid-career artists with deep roots in the Chicago improvised music scene puts forth a stunning and austere debut, a chamber-like exploration in which their three voices intertwine seamlessly into one multi-headed unit. Although each member is no doubt comfortable as a soloist, with significant leader credits under each of their belts, here they shirk that approach in favor of a music that is unflinchingly interactive and group-oriented. In this context, solo explorations don’t drive the music, but instead the sum of the three parts together delivers an unstoppable momentum recalling the type of egalitarian interactions pioneered by the trio of Jimmy Giuffre, Paul Bley, and Steve Swallow in the early 1960’s. The resulting pieces, each one a thoroughly unique and cohesive landscape, deliver a strikingly clear example of what’s possible when musicians with broad interests in all types of contemporary musical expression combine their aesthetics in a non-genre and non-stylistically bound approach. Rempis, Reid, and Abrams deliver a wholly original sound on this recording, straddling the intersections of free improvisation, contemporary classical, jazz, and folk musics from around the world, without being contained by the precepts of any one of those influences. All of this begs the question if the music here is “freely improvised,” or “instantly composed,” or if it’s a set of pre-existing compositions that the band developed and rehearsed extensively, or if it’s a mix of all of those things? Have a listen, and take a guess. We’ll buy you a drink if you get it right.

muzycy:
Dave Rempis - alto/tenor saxophone
Tomeka Reid - cello
Joshua Abrams - bass

utwory:
1. Lerna 03:15
2. Many Labors 06:36
3. Morphallaxis 11:25
4. Wattle and Daub 05:39
5. Sister Cities 04:04
6. Sigu Tolo 05:42
7. Chorissa 09:03
8. Sessile 06:37

wydano: September 14, 2018
nagrano: Recorded December 18th, 2017 at Elastic Arts, Chicago

more info: www.aerophonicrecords.com
Zurich Concert
69,99 zł
Zuppa Inglese
55,80 zł
Zone Bleue
58,99 zł
Zomo Hall
39,99 zł
Złota Platyna
39,99 zł

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: