Kategorie

I love you SDSS J124043.01+671034.68


  • Kod: MPI042
  • On Stock
  • Producent: Multikulti Project (PL)
  • Wykonawca: Strycharski Kacperczyk Szpura
  • Nośnik: CD
  • Instrument lidera: flute
  • Cena: 41,99 zł
  • Poleć produkt

Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska:
2019-09-02
seria wydawnicza: Improvised Music Series
kontynent: Europa
kraj: Polska
opakowanie: kartonowe etui
opis:

opis wydawcy:
Forma która uwalnia – to najkrótsze podsumowanie muzyki Tria Strycharski Kacperczyk Szpura.
Ograniczenie, które przynosi swobodę z jednej strony, a z drugiej pozwala realizować precyzyjną narrację.
Wciąż unikalne brzmienie fletów prostych, syntezatora modularnego i perkusji dają tkankę brzmieniową, która intryguje kontekstami i możliwościami. Dynamika rozciąga się od quasi źródłowych konotacji aż po agresywny postrock. Dzięki takiej instrumentacji żaden muzyczny odnośnik nie jest jednak oczywisty.
To muzyka ostatniego kosmonauty w odległej bazie krążącej wokół Jowisza. Albo Saturna.

Liner notes eng
A unique trio consisting of a very original set of instruments and musicians with a very wide experience in improvised and conceptual music. Modified contemporary recorders, modular electronics and extremely creative drum kit, and above all sensitivity and focus. Between the open improvisation and the theatre of sound, this intriguing landscape is revealed, touching the listener with all its possibilities. And with a very original contexts. It can be soft it can be harsh. It will definitely be vigilant.
Improvisation is more than just recreation of existing styles. This is primarily the communication between musicians open to everything that meets them. This meeting of people is a conversation with instruments.
In this case, however, we also wanted to find a unique, separate language. Limiting one selves enough to create some exceptional quality of music.
A limit that gives freedom.

Dominik Strycharski is a completely versatile artist fascinated by virtually every manifestation of music. His huge output includes albums, concerts and one-off events with jazz music, improvised, experimental, noise, club and post-theater, and theater. He deals with both music and sound in itself. He plays and composes contemporary jazz, in many electric and acoustic scenes, contemporary music, electronic, theatrical, post-hiphop, noise as well as various varieties of improvised music. He is possibly one of the few simple flutists dealing with jazz and experimental improvised music. He is also one of the first Polish experimental vocalists who have included extensive electronics in their music language.

Łukasz Kacperczyk deals with electroacoustic experimental music based primarily on the sounds generated by the modular synthesizer and similar devices. However, he does not shy away from instruments made by himself and working with samplers. He is interested in the uniqueness and transience of the effects of working with such a set and its huge sound potential. He values space and abstinence in building sounds.

Paweł Szpura is a drummer who successfully compiles various musical styles in his game. There are inspirations here from black and Arab Africa, Turkish traditions, there is no lack of references to American rock drummers from the 60s and 70s. Szpura's game is light and rhythmical at the same time, which brings him closer to the traditions of Ed Blackwell and Hamid Drake with which he played during the Krakow Jazz Autumn in 2013.

Cover design by Przemysław Kulczyk / Kulczyk Studio
Producer: Strycharski, Kacperczyk, Szpura
Executive producer: Tomasz Konwent
WYBRANE RECENZJE/SELECTED REVIEWS
nowamuzyka.pl


I love you SDSS J124043.01+671034.68 - Oglądanie nerwów

Zastanawiam się dla ilu osób muzyka awangardowa, elektroakustyczna, programowo uciekająca od sztywnej formy może być warta poznania. Chodzi mi konkretnie o tę grupę ludzi, którzy od czasu do czasu na własne życzenie chcą odpocząć od form piosenkowych oraz nazbyt rozwleczonych kompozycji. Intuicja podpowiada mi, że nie może chodzić o „tysiące”, a raczej o „setki”. Przeważnie, jak o tym myślę, żeby nie tracić wiary w ludzkość uwagę kieruję w stronę nieoczywistych rozwiązań. Mniej istotne stają się porywy emocjonalne, a bardziej uwidacznia się potrzeba obserwowania dynamicznej zmiany brzmienia oraz podążanie za intuicją twórcy.

W tym przypadku twórców jest trzech. Oto oni: Dominik Strycharski (flety proste), Łukasz Kacperczyk (syntezator modularny) oraz Paweł Szpura (perkusja). Słuchanie ich płyty, której tytuł powyżej skróciłem, gdyż w całości wygląda tak: „I love you SDSS J124043.01+671034.68”, przypomina oglądanie nerwów muzycznych. Cały czas miałem wrażenie, że jestem w środku muzyki, oglądam jej struktury od wewnątrz i tylko nie wiem, w którym momencie, dałem się jej całkowicie porwać. To musiało się stać gdzieś w okolicach utworu „RX J0439.8-6809”. I choć tytuł brzmi jak dzieło internetowego algorytmu to zapewniam, że żadna sztuczna inteligencja nie byłaby w stanie nagrać czegoś takiego.

Znajdujemy się gdzieś pomiędzy improwizacją a teatrem. Twórcom zależało na znalezieniu nowego języka muzycznego i ostatecznym porzuceniu granic. Istotnym, z tego punktu widzenia, jest utwór „Stein 2051 B”, któremu początek dają elektroniczne przekształcenia, na które później nakładają się repetycje na flecie oraz dźwięki imitujące ptaki. W momencie wkroczenia perkusji robi się chaotycznie. Natomiast w „PSR J2222-0137 B” trio podąża za ścieżką wydeptywaną przez Strycharskiego. Kacperczyk tworzy fascynujące, pogłębione tło, a Szpura plątaninę rytmiczną, w której tylko on nie jest w stanie się zagubić.

Najlepiej chyba jest zestawić utwór początkowy („GRW +70 8247”) z końcowym („Syrius_B”). Ten pierwszy o delikatnej strukturze i dużej ilości tarcia, brzmi jakby zespół dopiero co trenował przed prawdziwie trudną podróżą. Drugi prezentuje ich możliwości w pełni. Skoki natężeń, zagęszczanie ruchów, a jednocześnie sporo w tym przestrzeni i elektronicznego buczenia. Strycharski Kacperczyk Szpura zafundowali nam bez wątpienia trudną płytę, wypełnioną intrygującym krajobrazem, ale będącą jednocześnie ratunkiem dla przeładowanego mózgu. Zamiast ciągle spoglądać na telefon, być online, należy się odciąć i włączyć „I love you SDSS J124043.01+671
autor: Jarek Szczęsny

polish-jazz.blogspot.com:
Zacznijmy od rzeczy najprostszych - płyta nazywa się "I Love You SDSS J124043.01+671034.68". Nagrało ją trio w składzie Dominik Strycharski (flety), Łukasz Kacperczyk (syntezator modularny) oraz Paweł Szpura (perkusja). Jeżeli chodzi o oczywistości w kontekście tego nagrania, to możemy sprawę zamykać. Cała reszta jest zagadką. Co więcej, jest to zagadka, którą niezwykle trudno będzie w jakikolwiek sposób rozwiązać…

"I Love You SDSS" pozostaje artystycznym eksperymentem, który wymyka się jakiejkolwiek terminologii stworzonej na potrzeby opisywania muzyki. Zamiast o kompozycjach, mówić można raczej o specyficznej tkance tworzonej przez trio. Tkanka ta jest pierwotna i wyjątkowo trudno uchwytywalna - niełatwo więc doszukiwać się bezpośrednio innych muzycznych inspiracji czy nawiązań. Brzmienie syntezatora modularnego wprowadza pewną przestrzenną, na poły kosmiczną narrację, w której zatopione zostają świdrujące dźwięki fletu i plemienne partie perkusji. Owa pierwotność raz po raz przełamywana zostaje futurystycznymi dźwiękami, które przypominają odgłosy pracujących maszyn. Efekt końcowy również nie daje się określić trywialnym podsumowaniem "podoba mi się/nie podoba mi się".

Opisywany album wstrząsa i porusza, pozostawiając obszernymi fragmentami nawet najbardziej doświadczonych miłośników muzyki eksperymentalnej w niemym osłupieniu. Przy czym cała muzyczna koncepcja, pomimo swojej unikatowości i odmienności, pozostaje bardzo spójna. Panowie unikają taniego efekciarstwa kakofonii dźwięków w kreowaniu tego zupełnie odrealnionego uniwersum.

Fragmentem płyty, któremu najbliżej (co nie znaczy, że blisko) do "tradycyjnej" estetyki i sposobów budowania utworu, jest chyba zamykający płytę "Syrius_B". Kompozycja ta, fascynująca w swojej strukturze, przypomina nieco dźwięki towarzyszące ustawianiu i strojeniu instrumentów tuż przed setami techno. Pozornie chaotyczna, lecz z każdym kolejnym przesłuchaniem odsłaniająca przed nami swój coraz bardziej hipnotyzujący urok.

Truizmem byłoby nazwać "I Love You SDSS" nagraniem wymagającym skupienia i cierpliwości. Układy dźwięków tworzone przez trio Strycharski/Kacperczyk/Szpura niczym powiew industrialnej surowości i nieoczywistości wprowadzają zamęt w umysłach słuchaczy. Nie jestem w stanie nawet określić, na ile ta płyta przypadła mi do gustu, lecz jedną rzecz mogę stwierdzić z pełną stanowczością - to wyjątkowe wydawnictwo, które nikogo nie pozostawi obojętnym.



Jednak ten album to nie pole do improwizacyjnego popisu basisty, a niezwykle dopracowana, pełna pięknych detali opowieść. Jest w niej miejsce na krótką introdukcję zagraną solo na fortepianie (Cross the Creek) czy trio na klarnet, kontrabas i marimbę (Wood and Water), ale wszystkie mają prowadzić do dłuższych, kolektywnych form, które najbardziej cieszą na tej płycie.

Ta delikatna, eteryczna nostalgia udziela się w kolejnych utworach, raz koncentrując się bardziej na fortepianie i klarnecie (Lago), raz frisellowskiej gitarze (BluBlue). Eilertsenowi, być może niezamierzenie, udało się oddać także klimat Pat Metheny Group, w norweskiej wersji rzecz jasna, w utworze September.

Powstał z tego oryginalny brzmieniowo zespół, w którym panuje wręcz idealna demokracja. Choć tytuł albumu zapożyczony od jednego z najpiękniejszych standardów Carli Bley sugeruje nawiązania do jej dorobku, większość kompozycji powstała na zasadzie swobodnych jamów i każdy z muzyków ma swój udział w ich stworzeniu. Ida Lupino to zarówno dedykacja dla obchodzącej 80-tą rocznicę urodzin amerykańskiej kompozytorki i pianistki, jak i hołd dla niedawno zmarłego Paula Bleya – wielkiego kanadyjskiego pianisty i niezrównanego interpretatora utworów swojej byłej małżonki.

Harmonie w wielu utworach są tradycyjne, funkcyjne, a więc czytelne, tworzące proste harmoniczne koła, zwarte i energetyczne, dające wystarczające paliwo do prowadzenia akcji. Rytmicznie bez niespodzianek, choć metrum 11/8 (w podziale 6 + 5/8) w Night Train to You jest realizowane w sposób bardzo efektowny, naturalny i potoczysty. Bo jednym z najważniejszych atutów tria podczas całego koncertu jest timing. Prawdziwy rasowy jazz!
By Jędrzej Janicki

muzycy:
Dominik Strycharski – Recorders/Blockflutes (Soprano C, Soprano B, Alto E, Tenor C, Bass F)
Łukasz Kacperczyk - Modular Synthesizers
Paweł Szpura – Drums, Percussion

utwory:
1. GRW +70 8247 - 05:10
2. RX J0439.8-6809 – 08:01
3. Stein 2051 B – 06:55
4. PSR J2222-0137 B – 08:13
5. Syrius_B - 07:58

total time - 36:22
wydano: 2019-09-02
nagrano: Recorded in Ladom December 2017 - thanks to Paweł Szamburski!
Recording: Dominik Strycharski and Łukasz Kacperczyk
Mix & Master: Dominik Strycharski

more info: www.multikulti.com







261034115
41,99 zł
The Universe
37,99 zł
Nightly Forester
41,99 zł
Plug In
37,99 zł
Paradise Walk
41,99 zł
Affinity
37,99 zł
Live in Ukraine
41,99 zł
The Mono
37,99 zł
Xu
41,99 zł
Hopes and Fears
41,99 zł
czÔczkO
39,99 zł
Prophetic Fall
39,99 zł
Seven Lines
41,99 zł
Myriad Duo
36,99 zł
Flauto Dolphy
36,99 zł

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: