Kategorie

Evolving Silence vol.1


  • Kod: ES097
  • Producent: Earsay Records (Izrael)
  • Wykonawca: Hamid Drake / Albert Beger / William Parker
  • Nośnik: CD
  • Cena: 59,99 zł
  • Poleć produkt


Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska:
2006-12-11
kontynent: Azja
kraj: Israel
opakowanie: plastikowe etui
opis:

diapazon.pl; 2006-10-22
[...] 'Evolving Silence, Vol. 1' zaczyna się od dynamicznego 'Naked Truth', w którym Beger grając długie ekstatyczne solo na saksofonie, udowadnia, że nie jest tylko kwiatkiem do kożucha wspaniałej sekcji rytmicznej, która zresztą przejmuje od niego prowadzenie w kapitalnym duecie, gdzieś tak około 6 minuty utworu, by z kolei oddać Begerowi pałeczkę, aby mógł poprowadzić kompozycję do końca. Kapitalny, bezkompromisowy utwór, słuchając którego miałem wrażenie jakby muzycy brali udział w sztafecie na 100 metrów i w odpowiednim momencie przekazywali sobie prowadzenie.
Następny utwór, to 'Duo #1' - improwizowany duet fletu altowego Begera i basu Parkera. Spokój, refleksja i taka mała uwaga dla tych co nie dowierzają zdolnościom Parkera. Posłuchajcie tej pięknej, spokojnej linii basu, który w pewnym momencie szarpany za struny potrafi zastąpić nawet perkusję.
Kolejny improwizowany set 'Duo #2' - to bezkompromisowo grający na saksofonie Beger w towarzystwie atomowo brzmiącej perkusji Drake'a. I znowu ręce same mogą złożyć się do oklasków - przednia improwizacja. Żeby nie znudzić czytających, nie będę zachwycał się grą Drake'a, a jest czym - zapewniam.
I dochodzimy do końca tej nie najdłuższej płyty [ledwie 42 minuty, druga jest jeszcze krótsza - tylko 40 minut] utworu 'Rain Is Coming'. Spokojniejszego od poprzednika, w którym mamy takie niespodzianki jak grający na dousongoni Parker, bawiący się grzechotkami i innymi instrumentami perkusyjnymi Drake i grający taką czystą, bez przedęć, melodię Albert Beger, zawodzący pod koniec w jakimś języku. Znakomite zakończenie płyty, a skojarzenia przy słuchaniu tego utworu możecie mieć różne od Arabii szczęśliwej przez Afrykę aż po Indie.
Rozpisałem się strasznie, ale te nagrania są tego warte. Dla mnie to płyty nr 1 w bieżącym roku.
Polecam gorąco zarówno fanom free, jak i mainstreamu, i nie sądzę, żeby po ich wysłuchaniu ktoś miał pretensję o to, że rekomendowałem je jako wybitne dzieła.[...]
autor: Robert Żurawski


artPapier
Mająca niespełna dziesięcioletni staż oficyna Earsay dokumentuje dokonania izraelskiej alternatywnej sceny, w tym improwizowanej; są w jej katalogu prawdziwe perły.

Niniejsze płytki, choć różne, swymi korzeniami sięgają złotej ery free jazzu [lat 60.], ale jak najbardziej zachowują kontakt ze współczesnością. 'Evolving Silence' to dwupłytowe wydawnictwo, w sumie nieco ponad 80 minut doskonałej muzyki. Nie jest tajemnicą, że Hamid Drake i William Parker to jedna z najznamienitszych sekcji współczesnego jazzu. Panowie - tworzący niezawodną, szalenie elastyczną rytmiczną machinę - najlepiej realizują się właśnie w formule nowoczesnego free. Tu towarzyszy im mniej znany, acz równie wyśmienity, izraelski saksofonista i flecista Albert Beger. Trio gra muzykę absolutnie wyzwoloną, ale nie epatuje furią. Nie unika natomiast zadumy. Utwory są zróżnicowane, ale można rzec, iż spotykają się w nich: natchniony free o Coltrane'owskiej proweniencji, żywiołowa, iście atomowa rytmika oraz elementy afrykańskie, bliskowschodnie i orientalne. Jak zwykle oszałamiające wrażenie robi Drake.

Tkana przez niego, gęsta, przestrzenna sieć rytmów godzi wiele szkół i technik - od muzyki etnicznej, przez całą jazzową tradycję, po funk. Bębniarz nie ogranicza się do standardowego zestawu, wykorzystując różne perkusjonalia. Choć jego partie charakteryzują się ogromną złożonością, nie gubi pulsu i nie zatraca porywającej motoryki. Gra Drake'a wspaniale przenika się z soczystymi partiami basu Parkera. Emocjonalną temperaturę całości nadają jednak przede wszystkim frazy saksofonu bądź fletu Bergera - zwykle żarliwe, ale czasem tęsknie zawodzące, a nawet iście medytacyjne.
'Evolvin Silence' to wspaniałe świadectwo ciągłości i żywotności jazzowej tradycji.
autor: Łukasz Iwasiński


All About Jazz:
The Wyman and Watts of jazz, bassist William Parker and percussionist Hamid Drake, traveled to Israel to perform with Roy Campbell in the Pyramid Trio in February, 2005. The next day, after having sat in with the band, Israeli saxophonist Albert Beger recorded his own trio session with Parker and Drake in the studio.

The resulting Evolving Silence Vol. 1 is just a taste: four tracks across 42 minutes. But each composition stands individually to represent a different aspect of Beger's blend of free jazz and Middle Eastern lyricism [along with the unquestionable spiritual authority of his bandmates] and the recording is vivid, crackling with immediacy and brimming with soul.

"Naked Truth' opens with a serene invocation from Beger on tenor, then transforms into an improvised burner as Beger overblows with rising intensity. After Parker and Drake play furiously, the tenor comes screaming back, concluding decisively before a tranquil coda. Two duets occupy the midsection. The first, for alto flute and bass, is the session's most visceral performance, with Beger drawing audible breaths and Parker's repeated plucked motif in support. The bass responds quickly to slight changes in tempo before answering Beger's percussive flute pops with a bouncing bow. The second, for tenor and drums, is in the style of Coltrane's "Countdown'; Drake's loose-limbed double-timing seems to inspire torrential sheets of sound from Beger as he runs up and down his horn.

For the final track, "Rain Is Coming,' Parker switches to the doussn'gouni [West African hunter's harp] to evoke the eternal flow of the Nile and Drake handles his shaker as if he were running his fingers through wooden wind chimes. Atop Drake's hi-hat shimmer and stick taps as light as brushes, Beger blows a gorgeously meditative melody before finishing with a soft chant of "shanti, shanti.' Peace out.

We already know what Parker and Drake are capable of, whether leading their own groups, playing as sidemen, or simply supporting each other. With any luck, Albert Beger's capabilities will become even more apparent and impressive on Volume Two.
review by: Jeff Stockton

Editor's info:
The most revolutionary Israeli sax player of them all goes on a summit meeting with the wondrous rhythm section of our time. A classic Free Jazz gem, illuminated by the free spirits and creativity of Drake, Beger and Parker.

muzycy:
Hamid Drake - drums, percussion
Albert Beger - tenor saxophone and alto flute
William Parker - bass

utwory:
1. Naked Truth
2. Duo # 1
3. Duo # 2
4. Rain Is Coming

wydano: 2005
nagrano: at Submarine studios, Tel Aviv, February 27th, 2005
more info: www.earsayrecords.com
more info2: www.albertbeger.com

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: