Kategorie

Gaetano Veneziano: Passio


  • Kod: GCD922609
  • Producent: Glossa (SP)
  • Wykonawca: Cappella Neapolitana / Antonio Florio
  • Nośnik: CD
  • Cena: 56,99 zł
  • Poleć produkt

Muzyka Barokowa
premiera polska:
2016-04-11
kontynent: Europa
opis:

multikulti.com:
Arcydzieło niemal zapomnianego twórcy, żyjącego w drugiej połowie XVII wieku Gaetana Veneziana, wydobyte zostało z przepastnych archiwów biblioteki dei Filippi w Neapolu i opracowane przez najwybitniejszego dziś specjalistę od barokowej muzyki południowych Włoch. Antonio Florio, przywracający współczesności wiele zapomnianych dzieł, choćby Cristofara Caresany, Leonarda Lea czy Nicoli Fago i tym razem sięgnął po arcyciekawą kompozycję.

Gaetano Veneziano, uczeń Francesca Provenzalego, pierwszego neapolitańskiego kompozytora, który przeszczepił na włoskie Południe operę, w wieku 22 lat został organistą w kaplicy królewskiej, a kilka lat później był już pierwszym w historii uczelni maestro di cappella w Conservatorio di Santa Maria di Loreto, następnie maestro di cappella przy neapolitańskim dworze oraz w bazylice Santa Maria del Carmine Maggiore. Jego muzyka osadzona jest w południowo-włoskim stylu, a odszukana przez Antonia Floria Pasja o swobodnych partiach wokalnych i eleganckiej instrumentacji, cechuje intensywna gra napięć między głównymi postaciami. Ale i bardzo melancholijny, smutno-dostojny charakter.

Antonio Florio studiował kompozycję oraz grę na fortepianie i wiolonczeli w Conservatorio di Bari. Jego mistrzem był Nino Rota, z którym współpracował do jego śmierci w roku 1979. W roku 1987 założył zespół La Cappella della Pieta de’ Turchini, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki dawnej. Wraz z muzykologiem Dinko Fabrisem aktywnie włączył się w badania nad XVII- i XVIII-wieczną muzyką Neapolu, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości F. Provanzalego – maestro di cappella Conservatorio della Pieta de’ Turchini do 1701 roku. Dokonał odkryć: La colomba ferita (1670), Il schiavo di sua moglie (1671) i Stellidaura vendicante (1674) F. Provenzalego, Pulcinella vendicato G. Paisiellego (1767), Statira F. Cavalliego, Motezuma F. de Majo (1765). Florio wykłada w konserwatorium muzycznym w Neapolu. Jest także założycielem Il Centro di Musica Antica Pieta de’ Turchini. Nagrywał dla Opus 111, Symphonia i Eloquentia, a w ostatnich latach bardzo blisko związany ze wspaniałą hiszpańską oficyną Glossa. W roku 2008 otrzymał wyróżnienie hiszpańskiej krytyki muzycznej „Luis Gracia Iberni”.

muzycy:
Raffaele Pe: countertenor
Luca Cervoni: tenor
Marco Bussi: bass

Coro Ghislieri
Cappella Neapolitana
Antonio Florio: conductor

utwory:

GAETANO VENEZIANO
Passio
La Passione secondo Giovanni. Napoli c.1685

1. Passio Domini nostri Jesu Christi (Evangelista)
2. Iesus itaque sciens omnia (Evangelista, Christus, Chorus)
3. Mitte gladium tuum in vaginam (Christus, Evangelista, Ancilla, Simon Petrus)
4. Stabant autem servi et ministri (Evangelista, Christus, Servus I)
5. Si male locutus sum (Christus, Evangelista, Chorus, Simon Petrus, Servus II)
6. Quam accusationem affertis (Pilatus, Evangelista, Chorus, Christus)
7. Et dabant ei alapas (Evangelista, Pilatus, Chorus)
8. Non haberes potestatem (Christus, Evangelista, Chorus, Pilatus
9. Ut Scriptura impleretur, dicens (Evangelista, Christus)

wydano: 2016
more info: www.glossamusic.com

nowości Multikulti Project:

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: