Kategorie

Gaetano Veneziano: La Santissima Trinita - Oratorio. Naples, 1693


  • Kod: GCD922607
  • Producent: Glossa (SP)
  • Wykonawca: I Turchini / Antonio Florio
  • Nośnik: CD
  • Cena: 56,99 zł
  • Poleć produkt

Muzyka Barokowa
premiera polska:
2013-12-13,
Wydawnicto Audiofilskie

opakowanie: digipackowe etui
opis:

Oratorium La Purificazione della Vergine neapolitańskiego twórcy Gaetana Veneziana.
Niestrudzony badacz dawnych wieków, przywracający współczesności wiele zapomnianych kompozycji – Antonio Florio ze swym zespołem I Turchini.

Dzięki Antonio Florio i założonej przez niego formacji I Turchini do współczesnego obiegu na nowo trafiło wiele XVII- i XVIII-wiecznych neapolitańskich dzieł, choćby Cristofara Caresany, Leonarda Lea, Nicoli Fago czy – przede wszystkim – Francesca Provenzalego, maestro di cappella Conservatorio della Pieta de’ Turchini, od którego zespół wziął nazwę.

Antonio Florio, również profesor w Konserwatorium San Pietro a Majella w Neapolu, gdzie wykłada praktykę i teorię wykonawczą muzyki baroku, słynie nie tylko z perfekcyjnego, historycznego podejścia do prezentowanych dzieł, ale też ogromnego zamiłowania do neapolitańskiej muzyki. Słychać to w niezwykłym brzmieniu zespołu, którego charakterystyczna dynamika i ogromne emocjonalne zaangażowanie odróżnia formację od pozostałych zespołów parających się muzyką dawną. Formacja w krótkim czasie stała się absolutnym fenomenem na włoskiej i europejskiej scenie wykonawstwa muzyki dawnej.

Antonio Florio oraz I Turchini są stale obecni na scenach największych europejskich festiwali muzyki dawnej: Monteverdi Festival w Cremonie; festiwalach w Wersalu, Nancy, Nantes, Metz, Caen, Ambronay; Festival de Otono w Madrycie; Music Festival w Tel Awiwie, w Barcelonie, w Poczdamie; BBC Early Music Festival, Cité de la Musique w Paryżu, Muzyka na "Fondation de Saison Royamount", Festiwal "Mozart" z La Coruna, czy Festiwal Misteria Paschalia w Krakowie.
Zespół pełni także honory rezydenta w Centrum Lyrique d'Auvergne w Clermont-Ferrand.

Gaetano Veneziano urodził się w 1656 roku w Bisceglie, w Apulii. Studiował w Conservatorio di Santa Maria di Loreto w Neapolu, pod okiem Francesca Provenzalego, pierwszego neapolitańskiego kompozytora, który przeszczepił na włoskie Południe operę. W wieku 22 lat Veneziano został organistą w kaplicy królewskiej, i od tego momentu jego kariera kompozytora nabiera rozpędu. 10 lipca 1684 zostaje nominowany pierwszym w historii uczelni maestro di cappella w Conservatorio di Santa Maria di Loreto, a później maestro di cappella przy neapolitańskim dworze oraz w bazylice Santa Maria del Carmine Maggiore, co było największym sukcesem kompozytora. Muzyka tego twórcy do tej pory z rzadka pojawia się w salach koncertowych. Szczęśliwie, duża część manuskryptów Veneziaona została zmagazynowana w bibliotece dei Filippini w Neapolu. Z tych zbiorów właśnie Antonio Florio wydobył kunsztowne oratorium kompozytora pod pełnym tytułem: La Purificazione della Vergine ovvero La Santissima Trinita impiegata nell a Concezione Immaculata di Maria.

Utwór napisany został w dojrzałym, południowo-włoskim stylu, oscylującym między wprowadzającym do Neapolu nową muzykę Provenzalem i dającym solidne podwaliny pod rozwój opery Alessandrem Scarlattim. To muzyka o dość swobodnych partiach wokalnych i eleganckiej instrumentacji, o intensywnej teatralności i grze napięć między głównymi postaciami.

Światowa premiera oratorium La Purificazione della Vergine Gaetana Veneziana, w wykonaniu włoskich mistrzów historycznego wykonawstwa – I Turchini pod kierownictwem Antonia Florio – odbyła się 13 grudnia 2012 o godz. 20.00 w Kościele św. Jana w Gdańsku w ramach festiwalu Actus Humanus.

Editor's info:
With the release of the sacred oratorio La Santissima Trinita by Gaetano Veneziano, dating from 1693, Antonio Florio and I Turchini present a further significant rediscovery in their exploration of Neapolitan music from the Baroque.

Gaetano Veneziano has been known for his liturgical music but until now it has been almost impossible to appreciate any of the larger-scale compositions that this favourite pupil of Francesco Provenzale was known to have written.

Like his near contemporary Alessandro Scarlatti, Veneziano was frequently called upon to produce music for religious music drama and La Santissima Trinita (Veneziano termed it a one-act spiritual cantata in the form of an oratorio) is scored for five soloists. For this new Glossa recording Leslie Visco, Cristina Grifone, Filippo Mineccia, Rosario Totaro and Giuseppe Naviglio splendidly assume three allegorical roles defending the rights of the Vergine in the face of the demon, Peccato. The direction of Antonio Florio – at the head of the instrumentalists of I Turchini – once again demonstrates his uncommon understanding of the Baroque world, and in particular that of Naples.

wydano: 2013
more info: www.glossamusic.com

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: