Kategorie

Forthright Stories


  • Kod: kptcd01
  • Producent: Self Artist Records
  • Kod producenta: 2299990431238
  • Wykonawca: Kasia Pietrzko Trio
  • Nośnik: CD
  • Instrument lidera: piano
  • Cena: 39,99 zł
  • Poleć produkt



Pianistyka Jazzowa
premiera polska:
2018-01-15
kontynent: Europa
kraj: Polska
opakowanie: digipackowe etui
opis:

Opis wydawcy:
Forthright Stories debiutuje młoda pianistka Kasia Pietrzko i jej autorskie trio, z Corcoranem Holtem na kontrabasie i Piotrem Budniakiem na perkusji. „Album to fragmenty wielu skrajnych emocji, przełomów, momentów życia, palet i barw zaklętych w monochromatycznej, na pozór banalnej estetyce” – wyjaśnia artystka. Kasia Pietrzko jest studentką klasy fortepianu Katedry Jazzu i Muzyki Współczesnej Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2015 roku, wraz z grupą Stanisław Słowiński Quintet, zdobyła Grand Prix konkursu Jazz Juniors.

Współtworzy też The Tonny Williams Tribute, którego liderem jest perkusista Michał Miśkiewicz. Współpracowała z Henrykiem Miśkiewiczem, Mateuszem Smoczyńskim, Adamem Bałdychem.

polish-jazz.blogspot.com:
Byłem ciekaw tej płyty od wiosennego koncertu tria. Koncertu zagranego w nieco innym składzie, niż pojawił się na albumie. Jednakże pianistce partnerują muzycznie – na żywo i w studiu – tak dobrzy zawodnicy, że o jakąkolwiek zmianę jakości nie ma się co martwić. W marcowej sesji nagraniowej w Monochrom Studio, obok grającego z Kasią Pietrzko już od dłuższego czasu perkusisty Piotra Budniaka, wziął gościnny udział nowojorski kontrabasista Corcoran Holt, znany ze współpracy między innymi z Kenny’m Garrettem czy Javonem Jacksonem.

Usłyszane przeze mnie kilka miesięcy wcześniej na żywo utwory znalazły się także na "Forthright Stories". Wydawnictwo w pięćdziesięciu trzech minutach mieści dziewięć nagrań, w tym szóstkę dłuższych kompozycji, wszystkie autorstwa Kasi Pietrzko. Porywające, pełne pasji i emocji "Brown", "Passaic Avenue", "Half A Year", "Intimacy", no i przede wszystkim "Zielone Oczy Grafitowe" z wiolonczelowym wprowadzeniem Julii Kotarby.

Całość dopełniają trzy krótkie interludia: 40-sekundowe, dynamiczne zespołowe "During", zagrane solo przez Piotra Budniaka "Episode I" i kontrabasowy "Episode II" Corcorana Holta. Znajdziemy na płycie także "Episode III" z udziałem samego fortepianu. Dłuższy, trwający nieco ponad sześć minut, z wybrzmiewającymi mehldauowskimi echami oraz fantastycznym zakończeniem. Nie znam karierowych planów i zamierzeń artystki, ale ta kompozycja jest dla mnie przepowiednią tego, że ewentualna, przyszła solowa płyta Kasi Pietrzko zatrzęsie kiedyś potężnie jazzowym światem.

Zdarzają się albumy niezłe, które jednak znikają z mego horyzontu przysłonięte jeszcze lepszymi. Są i takie, do których staram się z lepszym bądź gorszym skutkiem ciągle wracać. "Forthright Stories" należy do jeszcze innej, wyjątkowej i rzadkiej kategorii: to płyta, która zmonopolizowała moje muzyczne otoczenie na dłuższy czas. Nadal mam ją pod ręką i regularnie słucham, bo nie sposób się od tej muzyki oderwać, odłożyć ją na bok. Taki debiut, taka płyta nie zdarzają się często.
By Krzysztof Komorek

zdzezemlzej.blogspot.com:
Anglosasi o takich zjawiskach mają piękne powiedzenie: „out of the blue”, które nad naszym „jak grom z jasnego nieba” ma tę przewagę, że nie sugeruje czegoś złowieszczego, a na dodatek - co w przypadku jazzu ma jednak niebagatelne znaczenie - zawiera w sobie owo wieloznaczne słowo na „b”.

Owszem, w ostatnich miesiącach pianistka Kasia Pietrzko pojawiała się tu i tam, nie tylko jako liderka własnego zespołu, ale biorąc pod uwagę jej wiek, doświadczenie i sceniczny staż, mało kto spodziewał się debiutu tak spektakularnego. Debiutu - jeśli kategorię zawęzić do jazzowego mainstreamu - chyba najbardziej w tym roku istotnego.

I od razu przyznam, że pisanie o kolejnej znakomitej, pianistycznej płycie nagranej w Polsce staje się zajęciem nieco frustrującym. Wyczerpuje się zasób wygodnych sformułowań, metafor, odniesień. Pisanie o polskiej szkole pianistyki jazzowej jest przecież trochę jak opisywanie zachodów słońca nad polskim morzem: wiadomo, że są piękne i wywołują silne emocje. I tak co wieczór, za każdym tak samo, a jednak inaczej.

Płytę zatytułowaną z dziewczęcą prostotą („Forthright Stories”, czyli „Szczere historie”) Kasia Pietrzko wydała własnym nakładem, a więc bez kompromisów, napięć i oczekiwań sprzedażowych. Kto słuchał młodej artystki na żywo, ten już się o tym przekonał - otacza ją aura niezwykłego ciepła, serdeczności i szczęścia z tworzenia muzyki. Niewielu artystów to ma, choć wielu próbuje udawać, że grają muzykę prosto z serca i że ich ona uszczęśliwia. Kasia, nie mam wątpliwości, jest muzyką, którą gra; nie ma tu żadnego wyrachowania, rutyny, kopiowania ważnych w artystycznym rozwoju, wielkich mistrzów.

Jej mentorem jest Aaron Parks - sam przecież ciągle bardzo młody. Co jest największą zasługą amerykańskiego pianisty? Chyba nauczenie polskiej podopiecznej, jak sięgnąć do głębokich pokładów własnej wrażliwości i wysublimować to bogactwo za pomocą stosunkowo łatwych do zdobycia w dzisiejszych czasach, akademickich umiejętności. Nie mam wątpliwości, że Kasia potrafi zagrać wszystko i w każdym stylu - i jest to dla mnie niezwykłe doznanie, gdy nie mogę powiedzieć: „To brzmi, jak...”. Bo to brzmi po prostu niepowtarzalnie.

Kompozycji na płycie jest dziewięć; osiem z nich napisała sama liderka, a jedną (to właściwie krótkie, wyimprowizowane interludium) podarował jej amerykański kontrabasista Corcoran Holt, który razem z perkusistą Piotrem Budniakiem towarzyszył pianistce w magicznym studiu Monochrom. Dobrym przykładem tego, jak bezszwowo Kasia łączy to wszystko, czym przez lata muzycznego dorastania żywiła się jej kompozytorska i wykonawcza fantazja, jest oszałamiający rozmachem i różnorodnością walc „Zielone oczy grafitowe” z udziałem klasycznej wiolonczelistki Julii Kotarby.

Gęsta to muzyka, pełna zdarzeń, ale i chwil uspokojenia, płynąca wartkim strumieniem, który co chwila zakręca, podmywa brzeg, spada, rozbija się o kamienie, szuka nowych ujść. Będzie z tego strumienia wspaniała rzeka!
autor: Jarosław Wierzbicki

muzycy:
Kasia Pietrzko - piano
Corcoran Holt - double bass
Piotr Budniak - drums
Julia Kotarba - cello

utwory:
1. Brown
2. Passaic Avenue
3. Episode I
4. Zielone Oczy Grafitowe
5. Episode II
6. During
7. Intimacy
8. Episode III
9. Half a Year

wydano: 2017-09-17
more info2: kasiapietrzko.com
Zul Zelub
59,99 zł
Yesterdays
63,99 zł
Yesterdays
56,99 zł
Yearning
39,99 zł
Xenophonia
69,99 zł

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: