Kategorie

Father & Son [Hybrid SACD]


  • Kod: CC72645
  • Producent: Challenge Classics
  • Wykonawca: Christoph Prégardien / Julian Prégardien
  • Nośnik: SACD
  • Cena: 66,99 zł
  • Poleć produkt


Recital Wokalny
premiera polska:
2015-07-14,
Wydawnicto Audiofilskie

kontynent: Europa
kraj: Niemcy
opakowanie: plastikowe etui
opis:

multikulti.com:
Christoph Pregardien, niemiecki tenor, powszechnie uznawany za jednego z najwybitniejszych tenorów lirycznych w historii, słynie z tego, że decydując się na określony repertuar, to dlatego, że ma w nim coś do powiedzenia, a nie dlatego, że tak „wypada” śpiewakowi światowej klasy.

Christoph Pregardien regularnie współpracuje z takimi dyrygentami, jak Barenboim, Chailly, Gardiner, Harnoncourt, Herreweghe, Luisi, Metzmacher, Nagano, Sawallisch i Thielemann. Jego rozległy repertuar sięga od muzyki XVII wieku (Monteverdi, Purcell, Schütz) przez wielkie barokowe, klasyczne i romantyczne oratoria i pasje po utwory XX-wieczne (Britten, Killmayer, Rihm, Stravinsky). Pregardien jest niezwykle ceniony, jako wyśmienity interpretator niemieckich pieśni, które wykonuje najczęściej w duecie ze swoimi wieloletnimi muzycznymi partnerami, pianistami Michaelem Geesem lub Andreasem Staierem.

Znaczna część repertuaru artysty została nagrana przez takie wielkie wytwórnie płytowe, jak BMG, EMI, Deutsche Grammophon, Philips, Sony, Erato i Teldec. Dyskografia Pregardiena liczy blisko 140 płyt, z których wiele zdobyło międzynarodowe nagrody. Jego nagrania niemieckich pieśni romantycznych, niezwykle chwalone przez publiczność i krytykę, otrzymały prestiżową Orphée d'Or nadawaną przez Académie du Disque Lyrique - Prix Georg Solti, Preis der Deutschen Schallplattenkritik, Edison Award, Cannes Classical Award oraz Diapason d'Or.

Niedawno Pregardien rozpoczął długoterminową współpracę z holenderską firmą płytową Challenge Classics. Wśród najnowszych nagrań dla tej wytwórni znalazły się: "Die schöne Müllerin" Schuberta z pianistą Michaelem Geesem oraz "Schwanengesang" z pianistą Andreasem Staierem. To właśnie w barwach Challenge Classics wydana została najnowsza płyta tego znakomitego śpiewaka.
"Father & Son", bo taki ma tytuł najnowsza pozycja w jego bogatej dyskografii zawiera aranżowane na dwa głosy tenorowe pieśni Brahmsa, Schuberta, Schumanna, Silchera i Zilchera.
Prestiżowy brytyjski GRAMOPHONE w recenzji tak pisze o nagraniu (...) Ojciec i syn współpracują ze sobą od kilku już lat, programy przez nich wykonywane, czasami oryginalne, częściej aranżowane - są zwykle zachwycające. Wydaje się, że obaj wyznają te same artystyczne zasady, może to rodzinne kompetencje?
Nienaganna muzykalność, niezwykła płynność narracyjna, adekwatne do wybranego repertuaru predyspozycje i umiejętności. Razem przekazują słuchaczowi poczucie czegoś domowego, improwizacji i śpiewania dla czystej przyjemności (...)
Mistrzowski akompaniament Michaela Geesa cechuje wyraźny i przemyślany puls, któremu obaj śpiewacy potrafią się podporządkować.

Po wielokrotnym przesłuchaniu płyty z tym większą ochotą sięgnąłem po wspaniałą "Winterreise" Schuberta w wykonaniu Prégardiena i Staiera, o której tak pięknie pisał Tomasz Cyz (...) Schubert był bezlitosny dla przyszłych wykonawców. Napisał przecież ponadgodzinny cykl, w którym pianista-akompaniator, co chwila zmienia tempa, nastroje, przyzwyczajenia, a i tak zapamiętujemy tylko śpiewaka, który przez ponad godzinę, nie schodząc z „wysokiego C”, opowiada – całym sobą i na serio, boleśnie i intymnie – o najciemniejszym doświadczeniu człowieka. O śmierci.
To był teatr jednego tylko aktora. Teatr bez zbędnych gestów, bez kłamstwa i maski. Teatr czystej ekspresji, której wierzymy od pierwszego do ostatniego dźwięku. Uwiedzieni, olśnieni, ciągle żywi, choć na godzinę wyjęci z życia, tkwiący w słodkim uniesieniu pomiędzy tu i tam (...)
Nic dodać, nic ująć.
Copyright © 1996-2017 Multikulti Project. All rights reserved

BBC Music Magazine - Choral & Song Choice
Prégardien pere and fils have been performing together for several years and this disc of duets – some original, most in arrangements – is often delightful. Both tenors display family traits of appealing mellifluousness and impeccable musicality. Together they communicate a sense of something homely, of improvisation and of singing for pure enjoyment.

Perhaps inevitably, though, it’s the folksier numbers that come off better. Quoted in the slightly rambling booklet-note, Christoph Prégardien mentions how even he had doubts at first regarding the wisdom of arranging Schubert for two voices (although ‘Licht und Liebe’ was originally a tenor-soprano duet and ‘Widerspruch’ was also composed in a version for vocal ensemble). In the event, the more reflective songs are more successful than the ballads. I found myself giving in to the luscious additions to ‘Nacht und Träume’ and ‘Wandrers Nachtlied’ (and the version of Schumann’s setting of the same poem). ‘Erlkönig’ and ‘Der Zwerg’ lose narrative intensity, though, while the additions and voice-swapping can feel fussy – ‘Auf dem Wasser zu singen’ ends up sounding earthbound.

The opening four folksy songs by Friedrich Silcher are more straightforwardly enjoyable, as are Hermann Zilcher’s versions of four Brahms Volkslieder. Zilcher’s own duets, performed with swagger and sensitivity by turns, are more eccentric, their use of two sparingly employed harmonicas adding a strange hint of Bob Dylan. The final two numbers – a dreamy folksong and Cesar Bresgen’s ‘O du stille Zeit’ – prove irresistible. Michael Gees, himself responsible for some of the arrangements, contributes excellent accompaniment throughout.
by Hugo Shirley

Editor's info:
The conditions under which Schubert’s art of the song developed into a kaleidoscopically incandescent spectrum that crossed over genres and the institutionally set, historical boundaries disappear today as a rule under the pedestal that the late nineteenth century began to erect for the composer. The traces of improvisational practice were increasingly lost within a music culture that stylised the printed manuscript into a quasi sacred object. A particularly successful way of leading back to a fundamental impetus in Schubert’s art of the song is through an approach towards the songs that takes the moment of spontaneous performance seriously as a communicative act, without denying the work character of Schubert’s music. The idea of ‘one’ universal human voice seems to materialise with particular intensity in the commingling of two voices of similar timbre, which can permanently interchange and double their identity. Based on our knowledge for instance of the Schubertiade reminiscences of 1868, remembered and noted down by Moritz von Schwind, can we not imagine that the ‘Schubert singers’ Johann Michael Vogl and Karl von Schönstein might indeed have sung alternately (or even in unison)?

Christoph Prégardien:
When a second part suddenly crops up in a Schubert song, many people say of course: are we allowed to do this to Schubert? Even I had to be persuaded at first to consider the improvisational element, however, our approach to adopting it didn’t happen arbitrarily, but in the context of our awareness of music-making in past centuries.

Michael Gees:
You can formulate reasons that aren’t based on historical knowledge but ensue from the music itself. "Nacht und Träume” (Night and Dreams), for example – you listen to this music, you hear that it bears a potential within: the potential of starting out from the rather simple structure and being able to ramify practically into endlessness. This opens up spaces in which you can go on fantasising without bounds. In this context our versions are not actually “contrived”, but formed by “eavesdropping” on the music itself to a certain degree. If I hear it, I hear something like another “I”, another self, a corresponding multi-voice being.

Julian Prégardien:
In our arrangements we first and foremost wanted an encounter with the prodigious complexity of Schubert’s oeuvre in lied and to show that boundaries overlap! Schubert composed the song “Widerspruch” (Contradiction) in two versions in any case – namely the solo version and as an ensemble lied – and we are now in a way adding a third. With “Licht und Liebe” (Light and Love) we have also included an original composition for two voices, as well as dramatic ballads, convivial vocal ensembles and elegiacally meditative solo songs which we have “heard” anew and arranged in various ways.

muzycy:
Christoph Prégardien (tenor)
Julian Prégardien (tenor)
Michael Gees (piano)
Fabienne Waga, Patricia Messner (harmonica)

utwory:
Brahms: Die Sonne scheint nicht mehr
Brahms: Erlaube mir, fein's Mädchen
Brahms: Da unten im Tale; In stiller Nacht
Schubert: Erlkönig D. 328
Schubert: Wandrers Nachtlied D. 768
Schubert: Zum Rundetanz D. 983b
Schubert: Die Nacht D. 983
Schubert: Im Abendrot D. 799
Schubert: Des Fischers Liebesglück D. 933
Schubert: Auf dem Wasser zu singen D. 774
Schubert: Der Zwerg D. 771
Schubert: Meeres Stille D. 216
Schubert: Widerspruch D. 865
Schubert: Licht und Liebe D. 352
Schubert: Nacht und Träume D. 827
Schumann: Nachtlied
Schumann: Weisst du, wieviel Sternlein stehen
Schumann: O du stille Zeit
Silcher: Frisch gesungen
Silcher: Ännchen von Tharau
Silcher: O wie herbe ist das Scheiden
Silcher: Loreley
Zilcher: Frühlingsstrophe
Zilcher: Der betrunkene Sternseher
Zilcher: Ein Traum ist unser Leben
Zilcher: Über allen Gipfeln ist Ruh
Zilcher: Guter Rat

wydano: 2014-11-21
more info: www.challenge.nl

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: