Kategorie

Anima Sacra


  • Kod: 9029563374
  • On Stock
  • Producent: ERATO (USA)
  • Kod producenta: 0190295633745
  • Wykonawca: Jakub Józef Orliński / Il Pomo D'oro / Maxim Emelyanychev
  • Nośnik: CD
  • Instrument lidera: vocals
  • Kompozytor: Nicola Fago (1677-1745), Johann David Heinichen (1683-1729), Domenec Terradellas (1713-1751), Domenico Sarro (1679-1744), Francesco Feo (1691-1761), J. D. Zelenka (1679-1745), J. A. Hasse (1699-1783), G. M. Schiassi (1698-1754), F. Durante (1684-1755)
  • Cena: 66,99 zł
  • Poleć produkt

Muzyka Barokowa
premiera polska:
2018-10-26
kontynent: Europa
kraj: Polska
opakowanie: digipackowe etui
opis:

Opis wydawcy:
Pierwszy album Jakuba Józefa Orlińskiego dla Erato. Po znakomitych "Antonio Vivaldi: Carnevale di Venezia" (Ëvoe Music 2016), "George Frideric Handel: Enemies In Love" (Ëvoe Music 2018) Orliński podpisał kontrakt wydawniczy z Erato.

Wspaniały popis wokalny, a także 8 światowych premier fonograficznych w repertuarze obejmującym przede wszystkim arie kompozytorów szkoły neapolitańskiej. Jakubowi Józefowi Orlińskiemu towarzyszy zespół Il pomo d’oro, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki z tego okresu, pod batutą Maxima Emelyanycheva.

Jakub Józef Orliński – kontratenor znany z urzekającej barwy głosu, a także lekkości i finezji technicznej i niesłychanej wirtuozerii. Zasłynął po serii nagród na prestiżowych międzynarodowych konkursach wokalnych. Jest zwycięzcą National Council Auditions w Metropolitan Opera w 2016 r. Pierwsze kontrakty operowe przyniosły znakomite recenzje, a gdy radio France Musique opublikowało na swoim profilu na Facebooku nagranie „Vedro Con Mio Diletto” w wykonaniu Orlińskiego, wideo stało się niezwykle popularne i obejrzało je w krótkim czasie ponad 2 miliony osób.

Artysta prezentuje wysmakowane podejście do interpretacji. Wykształcony w nowojorskiej Juilliard School, a także w Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie, Jakub Józef Orliński z łatwością porusza się po meandrach stylistycznych muzyki poważnej, pochodzącej z różnych okresów w historii. Jednocześnie artystę fascynuje współczesność. Jego umiejętności fizyczne w postaci breakdance wielu reżyserów operowych wykorzystuje w spektaklach z jego udziałem.

Płyta „Anima Sacra” to manifest wolności i pasji, które zdaniem Orlińskiego stanowią kwintesencję stylu barokowego. „Trzeba przestrzegać wielu zasad, ale należy też podejmować liczne wybory. Poczynając od ornamentacji, która pozwala obrać różnorodne ścieżki interpretacji” – mówi artysta – „W ornamentacji możesz pokazać kreatywność, ale też dotrzeć głębiej do serca utworu i pokazać swoją artystyczną osobowość. Twoje życiowe doświadczenia stają się filtrem, inspirującym muzyczne wybory” kontynuuje.

Gramophone:
… If Orliński’s marble-cool countertenor brings the spiritual, then Maxim Emelyanychev and Il Pomo d’Oro offer some deliciously secular friction…In the studio at least, Orliński rides this densely textured accompaniment with ease. It’s an attractive voice that has something of Jaroussky about it )the unworked purity, the easy legato) but with the greater focus and muscularity of a young Scholl, Zazzo or Davies…this is a voice with a big future …

BBC Music Magazine * * * * *:
… The Polish countertenor gives a lithe and affecting performance on this debut album, a collection of largely unrecorded sacred baroque arias. Il Pomo d’Oro flutter and fizz …

The Sunday Times:
... The “operatic” aria from Il Faraone sommerso (Pharaoh submerged) by Nicola Fago (1677-1745) and his Latin motets Confitebor tibi and Tam non splendet are remarkable works that showcase the unearthly beauty of Orlinski’s tone, his pearly coloratura and fabulous breath control. He’s only 28, but this is a special voice to look out for ...
The Times Records of the Year 2018
Presto Editor's Choice - October 2018

Editor's Info:
This release, Anima sacra, marks a number of firsts. It is the debut album from countertenor Jakub Józef Orliński – born in Poland, trained at the renowned Juilliard School in New York and winner in 2016 of the Metropolitan Opera's prestigious National Council Auditions. It also features what are believed to be world premiere recordings of eight Baroque arias, notably by composers of the Neapolitan school.

“Baroque style is about freedom and passion,” says Orliński. “There are lots of rules of style to follow, but there are also so many choices to make, starting with ornamentation that you can do in so many different ways. With those ornaments, you can show your creativity, but also get even deeper into the piece and show your artistic persona. It can all be filtered by your own life experiences, which will inspire your choices.”

Warsaw-born Orliński, who has been praised by the New York Times for combining “beauty of tone and an uncommon unity of colour and polish across his range”, comes from a family in which, as he says, “almost everyone is a painter, architect, graphic designer or sculptor”. He began singing in choirs and became a particular fan of the British male vocal ensemble The King’s Singers, which, significantly, has always featured two countertenors. Before completing his studies at Juilliard, he took a Master’s degree in Vocal Performance at Warsaw’s Fryderyk Chopin University of Musicand became a member of the young artists’ programme of the Polish National Opera.

muzycy:
Jakub Józef Orliński
Il Pomo D'oro
Maxim Emelyanychev

utwory:
1. Nicola Fago (1677-1745) - Il Faraone sommerso: "Alla gente a Dio diletta"
2. Nicola Fago (1677-1745) - Confitebor tibi Domine: I. "Confitebor tibi Domine"
3. Nicola Fago (1677-1745) - Confitebor tibi Domine: II. "Memoriam fecit - Escam dedit"
4. Nicola Fago (1677-1745) - Confitebor tibi Domine: III. "Fidelia omnia mandata ejus"
5. Nicola Fago (1677-1745) - Confitebor tibi Domine: IV. "Sanctum et terribile"
6. Nicola Fago (1677-1745) - Confitebor tibi Domine: V. "Initium sapentiae timor Domini"
7. Nicola Fago (1677-1745) - Confitebor tibi Domine: VI. "Intellectus bonus omnibus - Gloria"
8. Nicola Fago (1677-1745) - Confitebor tibi Domine: VII. "Sicut erat in principio - Amen"
9. Johann David Heinichen (1683-1729) - Alma Redemptoris Mater, S. 22: I. "Alma Redemptoris Mater"
10. Johann David Heinichen (1683-1729) - Alma Redemptoris Mater, S. 22: II. "Tu quae genuisti"
11. Johann David Heinichen (1683-1729) - Alma Redemptoris Mater, S. 22: III. "Gabrielis ab ore"
12. Domenec Terradellas (1713-1751) - Dixit Dominus: "Donec ponam"
13. Nicola Fago (1677-1745) - Tam non splendet sol creatus: I. "Tam non splendet sol creatus"
14. Nicola Fago (1677-1745) - Tam non splendet sol creatus: II. "O nox clara?"
15. Nicola Fago (1677-1745) - Tam non splendet sol creatus: III. "Dum infans iam dormit"
16. Nicola Fago (1677-1745) - Tam non splendet sol creatus: IV. "Alleluia"
17. Domenico Sarro (1679-1744) - Messa a 5 voci: "Laudamus te"
18. Francesco Feo (1691-1761) - Dies irae: "Juste Judex ultionis"
19. Jan Dismas Zelenka (1679-1745) - Gesu al Calvario, ZWV 62: "Smanie di dolci affetti ... "
20. Jan Dismas Zelenka (1679-1745) - Gesu al Calvario, ZWV 62: "S'una sol lagrima"
21. Johann Adolph Hasse (1699-1783) - Sanctus Petrus et Sancta Maria Magdalena: "Mea tormenta, properate!"
22. Gaetano Maria Schiassi (1698-1754) - Maria Vergine al Calvario: "L'agnelletta timidetta"
23. F. Durante (1684-1755) - Messa a 5 voci: "Domine Fili unigenite"

wydano: 2018-10-26
more info: www.erato.com

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: