Kategorie

Essence of Ellington: Live in Milano [2CD]


  • Kod: CENT10089
  • Producent: Centering Records (USA)
  • Kod producenta: 0642623100820
  • Wykonawca: William Parker Orchestra
  • Nośnik: 2CD
  • Cena: 92,99 zł
  • Poleć produkt

Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska:
2014-04-28
kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: kartonowe etui
opis:

multikulti.com
William Parker, człowiek instytucja współczesnego jazzu, gra, komponuje, naucza, edukuje. Co roku prowadzi lub towarzyszy dziesiątkom składów z najróżniejszych stylistyk, choć najbardziej kojarzony jest z awangardowym podejściem do muzyki. Koncert z Mediolanu to po pierwsze światowa prapremiera ellingtonowskiej orkiestry, pod kierownictwem Parkera.

Parker zebrał w na scenie śmietankę awangardowego, jazowego grania, m.in. niemalże nieodłącznego Hamida Drake'a za perkusją, Roba Browna i Dariusa Jonesa na alcie, Dave Burrella na pianie, Roy'a Campbella i Matta Lavelle'a na trąbkach, Steve'a Swella i Willie'ego Applewhite'a na puzonach czy Sabira Mateena na saksofonie tenorowym i klarnecie.

Mamy zatem kompozycje Duke’a Ellingtona - arcyksięcia jazzu, dla wielu najważniejszego jazzowego kompozytora i jedną z ikon amerykańskiej jazzowej awangardy, w otoczeniu przednich improwizatorów.

Na płytę składają się zarówno nowe odczytania standardów Ellingtona, jak i oryginalne kompozycje Parkera, zainspirowane twórczością wielkiego mistrza. W obu ujawnia się przede wszystkim niesamowity zmysł aranżacyjny kontrabasisty oraz jego umiejętność twórczego łączenia tradycji jazzowej z elementami bardziej awangardowych odmian tej muzyki. Oparte na zwiewnych melodiach utwory potrafią więc zaskoczyć nagłą kakofonią bądź gwałtownym solo któregoś z instrumentów.
„Nie imitować, ale znaleźć swój własny sposób na granie jego muzyki” - to krótki przepis Williama Parkera na aranżacje wielkich dzieł Duke'aEllingtona.. Złota era jazzu kusi i wabi wielu, chyba wszyscy jazzmani tego globu, brali i wciąż biorą się za jego standardy. One niby nie mogą być niczym oryginalnym – znamy je, lubimy, to hity, niby tak. Ale takiego nowatorskiego podejścia do Ellingtona i takiego sposobu jego przepisania na muzyczne dziś, jeszcze nie słyszałam! Bo i wzięli się za niego muzycy free improvisation pierwszej klasy.

jazzarium.pl; ocena: * * * * / * * * * *
Williama Parkera znamy najlepiej jako basistę, grającego ze swoim kwartetem albo jako sidemana współtworzącego swoją sławę razem z Cecilem Taylorem, Davidem S. Ware'm czy Peterem Brötzmannem. Ale obok kameralnego grania, już od połowy lat 70., była praca z dużymi zespołami, właściwie odkąd zaczął prezentować swoją muzykę i został bandleaderem. Poza tym jest kompozytorem. I nie byle jakim, co potwierdza dwupłytowym albumem „Essence of Ellington”. Obok standardów, znajdziemy tu też utwory wyłącznie inspirowane jego muzyką.

Można zapytać, jak może się mieć kompozycja albo materiał muzyczny standardów do improwizowania. Da się to z sukcesem pogodzić? Trzeba stwierdzić – udało się! Proporcje nie zostały zachwiane, nie ma pustego naśladownictwa Mistrza, czy naśladownictwa czegokolwiek w ogóle, bo jesteśmy w nieskrępowanym świecie free. Błysk ellingtonowskiego big-bandu przeistacza się w wielkie free jazzowe ad libitum albo to w rasowy swing, taneczność, która rozpada się nagle. Odrobina szaleństwa nigdy nie zaszkodzi. Czasem nawet dużo tu humoru. Bawi często wokalista - Ernie Odoom, nie tylko zabawnym naśladowaniem wokalu jak z wielkich rewii czy śpiewaków Ellingtona, ale też wyśpiewuje - częściej melorecytuje - teksty o zaskakującej treści i przekazie. Głos Odooma przypomina mi Herba Jeffriesa czy Johnny'ego Mercera.

Specyficzne słowo, razem z grą konwencji całej historii jazzu, tworzą pewien teatr muzyczny. „Take the A Train”, przywodzi na myśl cały tabun pociągów, „Sophisticated Lady” otrzymał słowną laudację do owej Pani. W „In a Sentimental Mood” można się zamyśleć, tak jak w oryginale. Utwór niesie niezwykłą dawkę emocji, ale okraszony jest miejscami recytacją Odooma, co trochę może denerwować. Tak jak w utworze „Essence of Ellington” - „I heard Duke Ellington and birds singing melodies from trees, waiting for a joy”. Reszta płyty to raczej mocne, czasem szorstkie granie, a przede wszystkim radosne. I chociaż gra cała orkiestra, to każdy wydaje się być osobną, niezwykle ciekawą muzycznie jednostką.

Parker wspomina, że przesiąkł muzyką Ellingtona w dzieciństwie, uwielbiał ją jego ojciec. Mały William razem z bratem szaleli przy niej, tańczyli, aż do zmęczenia. Mówi, że czuje się w niej radość, wolność, której brakowało Afroamerykanom, tradycyjne śpiewy. Nie dziwi więc cała obecna na płycie aura, tworzy ona niepowtarzalne brzmienie „Essence of Ellington”.

Niewątpliwie trzeba polecić tę miksturę jazzową, szalone ellingtonowskie opus magnum. Chociaż utwory nie są krótkie - średnio trwają ponad 20 minut - to „kompozycje” wcale nie nużą. Za to budzą refleksję, nad wczoraj i dziś, nad Ellingtonem oraz bawią. Fani free improvisation na pewno się nie zawiodą.
autorka: Marta Januszkiewicz

Editor's info:
Preeminent jazz composer/bassist William Parker has been working with large ensembles from the very beginning of presenting his work as leader in the mid-70s. His Essence of Ellington project is the very latest captivating manifestation of his orchestral concepts, following on the extraordinary Inside Songs of Curtis Mayfield project which was presented on record by the acclaimed 2010 release I Plan To Stay A Believer.

This project both interprets selections from the vast Duke Ellington book, and performs new Parker compositions inspired by the essence of Ellington. The Orchestra musicians feature both modern era masters & young shining lights. Their world-wide debut took place in Milano, Italy just this past February; that performance and recording thereof turned out so tremendously that William and decided it needed to be released as soon as possible. AUM agreed and ensured that happened. That concert, over 2 hours of transformative exuberance and tenderness, is presented here in its entirety.

Highlights include:
“In A Sentimental Mood” presented in duet by Dave Burrell & Darius Jones (then with Ernie Odoom), mirroring anew the Duke Ellington & John Coltrane classic recording. “Caravan” is introduced with an extended alto solo by Rob Brown; when the full orchestra hits it’s immediately evident that this tune has not been performed with more LIFE than this, ever. And each of Parker’s own original compositions and performances thereof (there are four of them here = half of the material presented).

This first edition pressing comes packaged in a beautifully silk-screened gatefold sleeve, with accompanying booklet.

William Parker writes on the project:
“When I was 9 years old my father would come home from work and play the Ellington recording “Live at Newport 1957” almost every night. The essence was the glow around the music; it was the aura that identified each sound. There was this feeling of jubilation attached to each rhythm and melody as it moved across space. With each musician speaking in his own voice and Edward Kennedy Ellington writing for each individual, catering to their strengths and weakness yet still being true to the music.

It was at that time that I heard the Essence of Ellington, the jump, the freedom, all layered in the blues. The essence is also the scream, the high note, the vamps, the singing voices and personalities of the instruments that make up the orchestra which are at all times individual. The melody will be there but it will grow wings and give birth to new themes and gestures sometimes going into trance as all sacred music eventually does.”


"Here's my idea: Essence of Ellington is the most profound Ellington tribute ever recorded because it’s so much more than a tribute. Parker dares to deal in that most fundamental truth of all – how do you ‘find your own way’ of presenting music that already has its own internal compositional integrity and identity?"
by Philip Clark, Gramaphone

"The Wynton Marsalis paradox: the works of jazz legends deserve to be celebrated, but by treating them like classical repertoire, you lose jazz’s spirit of spontaneity and invention. It’s that essence that William Parker taps into so successfully on this glorious tribute to Sir Duke’s innovative genius, leading a peerless free jazz orchestra through radical Ellington interpretations. Ellington built his arrangements around his musicians’ personalities; an approach Parker shares, giving solos to tenor saxophonist Kidd Jordan and pianist Dave Burrell (a sophisticated thunderstorm), while allowing the ensemble to improvise, pushing the music in several directions while swinging like crazy."
by Stewart Smith, The List

"Essence of Ellington finds Parker's orchestra distilling what he refers to as "the glow around the music that has nothing to do with what the music sounds like" from the songs of the Duke (and others), and making the compositions their own. It's a strategy that pays off in spades, especially since Parker and the other 13 players in his orchestra are so full of verve that each second of music literally bursts from the stereo. Particularly amazing are the vocal talents of Mr. Ernie Odoom, who croons smoothly on "Sophisticated Lady" before erupting into glossolalia in "Take the Coltrane." His inclusion is akin to the dusting of chocolate sprinkles on a beautifully iced cake. While the entire concert is presented in a package spanning the entirety of two CDs, there's never a moment where the energy drops. Pure joy!"
by Bryon Hayes, Exclaim

muzycy:
William Parker: bass, arrangements, compositions
Hamid Drake: drums
Dave Burrell: piano
Kidd Jordan: tenor sax
Dave Sewelson: baritone sax
Sabir Mateen: clarinet & tenor sax
Rob Brown: alto sax
Darius Jones: alto sax
Ras Moshe: soprano & tenor sax
Steve Swell: trombone
Willie Applewhite: trombone
Roy Campbell: trumpet & flugelhorn
Matt Lavelle: trumpet
Ernie Odoom: voice

utwory:
CD1:
1) Introduction by William Parker 3:12
2) Portrait of Louisiana 20:15
3) Essence of Sophisticated Lady / Sophisticated Lady 26:38
4) Take The Coltrane 21:09

CD2:
1) In A Sentimental Mood 7:28
2) Take The A Train / Ebony Interlude 16:35
3) Caravan 23:16
4) The Essence of Ellington 14:13

total time - 02:12:39
wydano: February 5, 2012
more info2: www.williamparker.net

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: