Kategorie

Echoes from Rudolph’s [2CD]


  • Kod: NBCD8081
  • Producent: NoBusiness Records
  • Kod producenta: 4779022074424
  • Wykonawca: John Carter
  • Nośnik: 2CD
  • Cena: 94,99 zł
  • Poleć produkt

Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska:
2016-01-14
kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: plastikowe etui
opis:

multikultiproject.blogspot.com; 2016-01, ocena: * * * * 1/2
"Bardzo mnie cieszy, że są takie wydawnictwa jak litewska oficyna NoBusisness, która oprócz nowej muzyki, sięga także po archiwalne nagrania uznanych sław jazzu. Nie jest jednak najczęściej tylko i wyłącznie wznawianie starszych, od lat niedostępnych, wydawanych pierwotnie w skromniutkich nakładzie tytułów, ale prawdziwie eksploracyjna praca, ukazująca te dzieła w nowym, historycznym kontekście, uzupełnione o bogate studia i niepublikowane ścieżki.

Nie inaczej jest z zarejestrowaną w trio (z basistą Stanley'em Carterem oraz perkusistą William'em Jeffrey'em) płytą klarnecisty i saksofonisty Johna Cartera. Pierwotnie wydana w roku 1977 w sygnalnym nakładzie 550 egzemplarzy przez oficynę Ibedon, doczekała się teraz bardzo starannej reedycji i dodano do niej nie lada smaczek - zarejestrowaną trzy miesiące wcześniej w studiu w studiu publicznej stacji radiowej KPFK w Los Angeles sesję tego samego składu. To był właściwie przełomowy moment dla muzyki Johna Cartera - do tej pory bowiem grywał równocześnie na saksofonach i klarnecie. Po tym albumie właściwie już ostatecznie zdecydował się na klarnet, któremu poświęcił resztę życia (do śmierci w roku 1991). Jak zauważa jeden z krytyków - cała album (w tym przypadku - pierwsza płyta CD) zbudowany jest wokół utworu "Angles" - to centralny punkt tego nagrania, w którym Carter gra tylko na klarnecie. A właśnie ten instrument jest jądrem muzyki na tej płycie.

Sam album, a zwłaszcza dodana sesja, ciąży jednak ku czasom wcześniejszym. Ukazuje ona sposób w jaki John Carter i jego zespół pracował nad materiał na płytę. I chociaż całość nie jest doskonała technicznie (pojawia się tu często wrażenie zniekształcenia brzmienia Cartera na taśmie), przydaje ona jednak raczej emocji i dramatyczności niż stanowi jakąś istotną wadę dla tego pięknego nagrania. Większość drugiego albumu to jeden długi utwór składający z czterech nieznanych (i nierozpoznanych) kompozycji rozpiętych od szybkiego, mocnego free do jazzowych, smutnych ballad, a zamkniętych ostatecznie drugą wersją utworu "Amin".

Piękny album będący dokumentem, ale też niesamowitą podróżą w mistyczny świat dźwięków Johna Cartera."
autor: Józef Paprocki


freejazzblog.org:
This has been a year of rescue and recognition for the late, great reedist John Carter. In addition to this release, a reissue of certified hen’s tooth Echoes From Rudolph’s, we’ve also been gifted a reissue of Carter and Bobby Bradford’s stunning Self-Determination Music, and No U Turn: Live in Pasadena 1975, apreviously-unheard concert recording salvaged by the excellent Dark Tree Records.

Echoes From Rudolph’s was the sole release on Carter’s Ibedon label, originally issued in 1977 in a scant edition of 550. Like too much of Carter’s music, it quickly went out of print, lost to all but the most steadfast collectors. The album (and the live performance included as a second CD) features Carter largely in a trio context with his son Stanley on bass and drummer William Jeffrey. Both recordings are firm assertions of Carter the instrumentalist, rather than the composer and bandleader. His virtuosity is the nucleus of this music, pushing at the limits of the soprano saxophone and clarinet, the two reeds he had increasingly gravitated toward in the years leading up to Echoes. In fact, according to Mark Weber in No U Turn’s liner notes, “Angles”—the solo clarinet midpoint of Echoes, recorded a year after the rest of the material—was Carter’s first statement after definitively choosing clarinet, which he would play exclusively from then until his death in 1991.

The title track is a blustery affair, Carter slurring and sputtering in the upper ranges of the clarinet, dragging the rhythm section along with him. Carter is all velocity, his supersonic runs adorned with trills and vibrato that seem to double the number of notes, his altissimo at the very edges of audibility, notes screeching into outer space. Stanley Carter and Jeffrey make a valiant effort to keep up, though there are moments when the three independent voices struggle to cohere. The rhythm section is a bit more effective later on “Amin,” with Carter the son locking into a furious walking bassline while his father’s soprano streaks above. “To a Fallen Poppy” is a moody moment to catch one’s breath, adding Melba Joyce’s haunting, echoed vocals and one of Carter’s other sons, Chris, on percussion. Closer “The Last Sunday” pits Carter’s dog-whistle soprano against arco bass harmonics and crashing cymbals: the sounds of men trying to take flight through sheer strength of musical will.

The second CD includes a previously unissued performance recorded in early 1977 at public radio station KPFK’s studio in Los Angeles, and is nearly twice as long as Echoes. The first track is a curiously languid and thin-sounding medley of “Echoes From Rudolph’s” and “To a Fallen Poppy,” the former like a zombie version of the album track: it’s up and moving, but oddly lifeless. Stanley switches to electric bass as the music segues into “To a Fallen Poppy,” and his introspective lines and Jeffrey’s slow tom rolls finally gel into an effective background for Carter’s melancholic lines.

The second track is even longer still, featuring four unidentified tunes that range from searing free jazz to wistful ballads before eventually closing with “Amin.” Thankfully, there’s much more life here. The injection of more solid rhythm seems to invigorate all the players, the music reaching its zenith during the third unidentified track. During the build-up, as Carter takes a long solo in the second piece, his high notes tax the recording setup, resulting in some bizarre tape distortion. But, rather than appearing as defects, they actually dramatize Carter’s intensity: how could some flimsy magnetic tape possibly contend with the vitality of his music?

NoBusiness is to be commended for resurrecting this rare music, and its efforts in working with less-than-perfect source material. Both Echoes and the concert recording suffer from some recording deficiencies, with the bass thrust too far up in the mix and Carter too far back, especially when the music gets turbulent. Listening with headphones improves the experience, particularly for the KPFK tracks. In all, an important document of Carter’s 70s work and of West Coast jazz history. Now let’s start getting all the Roots and Folklore records back into print!
author: Dan Sorrells


CD 1:
Tracks 1, 2, 4, & 5, recorded on 6th September, 1976; track 3 recorded on 14th July, 1977 at Spectrum Studios
All titles composed by John Carter
Originally released on LP by Ibedon Records (IAS 1000)
CD 2:
Recorded 19th March, 1977 at KPFK, Los Angeles, California
All titles composed by John Carter
Liner notes by Ed Hazell
Booklet design by Jeff DiPerna, tabula rasa graphic design
Cover photo and booklet photo by Mark Weber
Re-mastered by Arunas Zujus at MAMAstudios

muzycy:
John Carter: clarinet, soprano saxophone
Stanley Carter: bass
William Jeffrey: drums, percussion
Chris Carter: cymbal (only on CD 1, track 2)
Melba Joyce: vocals (only on CD 1, track 2)

utwory:
CD 1
1. Echoes from Rudolph’s 10:06
2. To a Fallen Poppy 6:13
3. Angles 6:05
4. Amin 9:51
5. The Last Sunday 5:19

CD 2
1. Echoes from Rudolph’s / (19:30) To a Fallen Poppy
2. Unidentified Title 1 / (8:15) Unidentified Title 2 / (15:52) Unidentified Title 3 / (22:00) Unidentified Title 4 / (31: 57) “Amin”

wydano: 2015
more info: www.nobusinessrecords.com

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: