Kategorie

Dietrich Buxtehude: Opera Omnia XX - Vocal Works 10 [2CD]


  • Kod: CC72259
  • Producent: Challenge Classics
  • Kod producenta: 0608917225921
  • Wykonawca: Amsterdam Baroque Orchestra & Choir / Ton Koopman
  • Nośnik: 2CD
  • Cena: 99,99 zł
  • Poleć produkt

Player


Muzyka Barokowa
premiera polska:
2016-10-27
kontynent: Europa
kraj: Holandia
opakowanie: plastikowe etui
opis:

multikulti.com:
Wielkość i wspaniałość dorobku kompozytorskiego Dietricha Buxtehude coraz mocniej przebija się do naszej świadomości. O stopniu ignorancji współczesnych niech świadczy fakt, że mamy wątpliwości nie tylko, co do miejsca jego urodzenia, ale także narodowości (prawdopodobnie był Duńczykiem lub Niemcem, ale jako kraj, z którego pochodził wymienia się również i Szwecję). Przetrwał w pamięci jako organista i kompozytor dzieł organowych oraz z racji swego ucznia - Jana Sebastiana Bacha, który ponoć czterystukilometrową podróż do Lubeki gdzie Buxtehude był organistą i kantorem odbył pieszo. Uczeń przebił i przyćmił dorobek Mistrza, ale jego znaczenie, piękno i wspaniałość coraz szerzej przebija się w powszechnej świadomości. Tak twórcy, jak i publiczność powoli odkrywają nie tylko organowe czy klawesynowe dzieła Buxtehudego, ale także jego triowe sonaty czy utwory wokalne.

W 2006 roku, rok przed trzechsetną rocznicą śmierci kompozytora, holenderski dyrygent i organista, rozpoczął wraz z oficyną Challenge Classics edycję dzieł wszystkich Buxtehudego. Teraz do rąk naszych trafia ostatnia, dwudziesta część dzieł wszystkich, będąca równocześnie dziesiątym woluminem dzieł wokalnych kompozytora. Na tym albumie okazję podziwiać rozmaite kompozycje powstałe specjalnie na tzw. "Abendmusicke" - koncerty wykonywane w kościele w Lubece w okresie adwentu (chociaż nie tylko). Główną częścią twórczości Buxtehudego powstałą właśnie na tę okazję stanowią, arie, wokalno-instrumentalne koncerty oraz kantaty, do których teksty wybierał on z Biblii (przede wszystkim Psalmy), z religijnych tekstów średniowiecznych , pieśni kościelnych (tak luterańskich jak i łacińskich) oraz współczesnej mu poezji niemieckiej i łacińskiej o charakterze religijnym. Ale Buxtehude najchętniej sięgał po teksty, które niosły ze sobą duży ładunek emocjonalny, nie skupiając się na ich intelektualno-teologicznej poprawności. Stąd też pochodzenie tekstu (luterańskie czy katolickie) nie miało dla niego znaczenia. Niemniej wpływ jego tak na historię muzyki (rozwój poszczególnych gatunków - przede wszystkim koncertów sakralnych i kantat, użycie chórów, recytatywów, kształt arii, etc.) jest nie do przecenienia. To bowiem jego właśnie twórczość na dziesięciolecia zdefiniowała kształt muzyki protestanckie, bez jego dorobku nie byłoby muzyki Jana Sebastiana Bacha, a raczej byłaby zupełnie inną.

Niniejszy album zawiera pośród wielu dzieł sakralnych także trzy świeckie kompozycje, które Buxtehude napisał na wesela na zlecenia prominentnych rodzin z miasta Lubeka i zamyka wielki projekt nagrania całości dzieł kompozytora.

Editor's info:
The repertoire of sacred music that originated in Protestant Germany during the second half of the 17th century is of extraordinary variety, full of riches, yet still insufficiently explored and made available. Nevertheless, notably with the Opera Omnia project completed, the large, substantial, and multi-faceted oeuvre of Dieterich Buxtehude represents the period between Heinrich Schütz and Johann Sebastian Bach better than any other contemporaneous composer. The works produced by him during the nearly forty years he held the distinguished position as organist at St. Mary's in Lübeck from 1668 until his death in 1707 also clearly reflect the experimental phase characteristic of sacred music composition at the time. This experimental phase led from the motets, sacred concertos, and chorale settings prevailing before 1650 to the multi-movement cantata, a new genre that with its choruses, recitatives, arias, and chorales, defined Lutheran church music after 1700 for many decades. The present album contains among the many sacred works also three secular compositions, which Buxtehude wrote for weddings commissioned by prominent families in the city of Lübeck.

muzycy:
Amaryllis Dieltiens: soprano
Miriam Feuersinger: soprano
Verena Gropper: soprano
Bettina Pahn: soprano
Gerlinde Samann: soprano
Dorothee Wohlgemuth: soprano
Maarten Engeltjes: alto
Tilman Lichdi: tenor
Joost van der Linden: tenor
Klaus Mertens: bass
Amsterdam Baroque Orchestra & Choir
Ton Koopman: organ, conductor

utwory:
CD 1:
1. Walts Gott, mein Werk ich lasse BuxWV 103
2. Du Lebensfürst, Herr Jesu Christ BuxWV 22
3. Wie schmeckt es so lieblich und wohl BuxWV 108
4. Auf, Saiten, auf! Laßt euren Schall erklingen! BuxWV 115
5. O lux beata, trinitas et principalis unitas BuxWV 89
6. Nun freut euch, ihr Frommen, mit mir BuxWV 80
7. Der Herr ist mit mir, darum fürchte ich mich nicht BuxWV 15
8. Dixit Dominus Domino meo BuxWV 17
9. Kommst du, Licht der Heiden BuxWV 66
10. O fröhliche Stunden, o herrliche Zeit BuxWV 85

CD 2:
1. O Jesu mi dulcissime BuxWV 88
2. Ecce nunc benedicite Domino BuxWV 23
3. Jesu, meine Freude, meines Herzens Weide BuxWV 60
4. O fröhliche Stunden, o fröhliche Zeit BuxWV 84
5. Gestreuet mit Blumen BuxWV 118
6. Fallax mundus ornat vultus BuxWV 28
7. Deh cedete il vostro vanto BuxWV 117
8. Wo ist doch mein Freund geblieben? BuxWV 111
9. Herr, auf dich traue ich BuxWV 35

total time -
CD 1 - 77:43
CD 2 - 75:46

wydano: 2014-10-10
more info: www.challenge.nl
more info2: www.tonkoopman.nl

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: