Kategorie

Mirakle


  • Kod: TZ7603
  • Producent: Tzadik (USA)
  • Kod producenta: 0702397760320
  • Wykonawca: Derek Bailey / Jamaaladeen Tacuma / Calvin Weston
  • Nośnik: CD
  • Cena: 66,99 zł
  • Poleć produkt

Player


Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska:
2000-06-10
seria wydawnicza: Key Series
opakowanie: plastikowe etui
opis:


Machina; 2000-11, ocena: * * * *
'...Harmolodyczny noise - funk prosto z 21-go wieku. Ojciec chrzestny improwizacji w swobodnie płynącym trio z legendarnymi Jamalaadeen Tacumą oraz Calvinem Westonem (o którym podczas koncertu Lounge Lizards John Lurie mówił - ' If you wanna smash anything, destroy anything, don't do it by yourself, leave it for better specialist -Let's get ready for Rambo!!! Mr. Calvin Weston!), przyjaciele od przeszło trzydziestu tal, weterani współpracy z takimi tuzami jak Ornette Coleman, John Lurie i jego Lounge Lizards oraz rozlicznych projektów Jamesa Bloody Ulmera. Noise nigdy nie brzmiał tak swojsko, natomiast funk nigdy jeszcze nie był tak popierdolony, ergo... takiego spotkania jeszcze nie było i nie będziecie mieliokazji usłyszeć ponownie. Pełna, fascynująca i prześmiewcza, jedyna w swoim rodzaju płyta...'

Audio 01/2001 Muzyka: * * * *; Realizacja: * * * 1/2
'...Jakby pierwowzorem tej sesji były równie znakomite nagrania 'The Last Wave' (DIV, 1995), firmowane przez Baileya wraz z Billem Laswellem (bas) i Tonym Williamsem (perkusja). Tym razem Bailey spotkał się z równie wspaniałą sekcją rytmiczną: Jamaaladeen Tacuma na basie i Calvin Weston przy perkusji, asystującą wcześniej Ornette'owi Colemanowi i Jamesowi Ulmerowi. Bailey od lat przewodzi dość nielicznej grupie gitarzystów nieklasyfikowalnych, a to ze względu na unikanie grania prostych linii melodycznych, wypowiadanie się językiem atonalnym i arytmicznym, rwanie fraz i wystrzeganie się jakichkolwiek repetycji. Przy hojnym czerpaniu z oferty współczesnych efektów elektronicznych i posługiwaniu się specyficzną techniką epileptycznego atakowania strun, nie wolno narzekać na brak wrażeń dostarczanych przez gitarzystę i kolegów. Trio przyjęło formułę wypowiedzi, którą można by określić jako wyzwolony hamolodic. Bas z perkusją nieustannie nawiązują do funkowych rytmów i próbują wciągnąć w tę zabawę gitarzystę. W momentach, gdy wydaje się, że dalej pomkną już wspólnym szlakiem, Bailey wykonuje woltę, zmuszając kompanów do ponownego przegrupowania i nowego pościgu. Gdyby nie koniec krążka, zabawa trwała by bez końca....'

diapazon.pl; 2006-06
'...Nie trudno oprzeć się kolejnej refleksji, iż muzycy grający na 'Mirakle' łamią wszystkie możliwe zasady. A tych słuchaczy, którym klasyczna kompozycja jazzowa kojarzy się z takim układem: najpierw temat przewodni, później improwizacja kolejnych muzyków lub improwizacja zbiorowa, a następnie powrót do tematu przewodniego - utwory zawarte na płycie mogą zaszokować.
Wrażenie, które po wysłuchaniu nagrania można odnieść jest takie. Świetna funkowa sekcja, a w tej roli Jamaaladeen Tacuma na basie i Calvin Weston na perkusji starają się jak mogą, aby dogonić szalone pomysły Dereka Baileya, w którego grze jest wszystko to, co nie jest harmonią, melodią i tonalnością. Chropawość i brutalność tej muzyki, dźwięki gitary, które przypominają czasami rysowanie jakimś przedmiotem po szkle lub blasze, ucieczka od jakiegokolwiek rytmu stawia przed słuchaczem, nie ma co ukrywać, duże wymagania.
Całkowita nieprzewidywalność tego, co zdarzy się za chwilę może jednych zachwycić, a drugich zniechęcić, ale stanowi o niezwykłości tej płyty. Jest jeszcze lepiej niż u Hitchcocka, który zwykł mawiać, że dzieło powinno zacząć się od trzęsienia ziemi, a później napięcie powinno narastać, gdyż na płycie 'Mirakle' non stop dochodzi do trzęsień ziemi w najmniej spodziewanych dla słuchacza momentach.
Zwróćmy uwagę chociażby na fragment utworu 'This Time' około 2 minuty, gdzie dzika galopada perkusji, postrzępione frazy gitary i solidny funkowy podkład basu sprawiają pozornie wrażenie, jakby wszystkie instrumenty grały przeciwko sobie. Gdy się jednak głębiej wniknie w ten teoretyczny brud i chaos staje się on wielce pociągający.
Piękna, wręcz zachwycająca płyta, która może cieszyć nasze uszy bardzo długo i wciąż odkrywać w tych zapętlonych frazach gitary, basu i perkusji nowe, nieodkryte przestrzenie
Robert Żurawski

Editor's Info:
Harmolodic Noise Funk for the 21st Century. The godfather of improvisation in a freewheeling trio with the legendary Philly rhythm section of Jamaaladeen Tacuma and Calvin Weston, friends for over thirty years and veterans of Ornette Coleman's Prime Time, John Lurie's Lounge Lizards and various Blood Ulmer projects. Noise has never sounded so in tune, funk has never sounded so fucked up. You've never heard a meeting like this before, nor are you likely to again. Intense, fascinating and howlingly funny.

muzycy:
Derek Bailey: guitar
Jamaaladeen Tacuma: bass
Calvin Weston: drums, percussion

utwory:
1. This Time
2. What It Is
3. Moment
4. Nebeula
5. Present
6. s'Now
total time - 70:48
wydano: 2000
nagrano: 2000
more info: www.tzadik.com
więcej
Zuppa Inglese
55,80 zł
Zone Bleue
58,99 zł
Zomo Hall
39,99 zł
Złota Platyna
37,99 zł
Ziran
39,99 zł
Zetrons
39,99 zł

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: