Kategorie

Dakota Mab. Live At Theater Gütersloh - European Jazz Legends – 05


  • Kod: INTCHR71317
  • Producent: Intuition (DE)
  • Kod producenta: 0608917131727
  • Wykonawca: Henri Texier
  • Nośnik: CD
  • Cena: 59,99 zł
  • Poleć produkt

Straightahead / Mainstream Jazz
premiera polska:
2016-06-03,
Wydawnicto Audiofilskie

kontynent: Europa
kraj: Francja
opakowanie: digipackowe etui
opis:

multikultiproject.blogspot.com; 2016-02, ocena: * * * * *:
Wspaniale rozwija się seria wydawnicza "European Jazz Legends", zasłużonego europejskiego wydawnictwa płytowego - Intuition Records. Za nami nagrania tria Dieter Glawischnig / Hans Glawischnig / Manfred Schoof, kwartetu Jaspera van't Hofa i tria Enrico Pieranunzi / Jasper Somsen / Andre Ceccarelli.
Wszystkie płyty tej serii łączy miejsce rejestracji, Theater Gütersloh w Niemczech, sali o wyjątkowej akustyce, audiofilską jakość słychać w każdym nagraniu.

Tym razem obcujemy z legendą francuskiego jazzu - Henrim Texierem, ten współpracownik Buda Powella, Kenny'ego Clarka, Johny'ego Griffina, Dona Cherry'ego, Lee Konitza, Dextera Gordona, Arta Farmera, Arta Taylora, Phila Woodsa, Michaela Portala i Jean-Luc'a Ponty'ego jest jednym z najważniejszych europejskich muzyków jazzowych.
W zespole Henri Texier Hope Quartet, świetny francuski kontrabasista zgromadził doskonałych jazzmanów – gra tam jego syn Sebastien Texier (saksofon altowy i klarnety), porywający saksofonista barytonowy François Corneloup i wreszcie niesamowicie energetyczny perkusista Louis Moutin.
Razem tworzą skład, w którym muzykowanie polega na precyzyjnej i pozbawionej nadmiernego wirtuozerstwa współpracy. Texier wielokrotnie pokazywał, że inspiracji szukać można nie tylko na europejskim kontynencie. Jego Indian Quartet sięgał do tradycji Indian z Ameryki Północnej („An Indin’s Week”). Trio z Aldo Romano i Louisem Sclavisem z kolei penetrowało kulturę afrykańskich plemion („African Flashback”).
Texiera w pracy artystycznej charakteryzuje uważność, szacunek dla obcych kultur, ale także przekonanie do snucia intymnych, autonomicznych rozważań na temat wspólnego mianownika tych kultur, tylko z pozoru odmiennych.

Na płycie "Dakota Mab" usłyszymy tematy znane z licznych występów Henri Texier Hope Quartet. Transowy, poświęcony Elvinowi Jonesowi "O Elvin", to iście hitchcockowskie otwarcie, to formacja, pracująca na silniku precyzyjnie zgranego jazzowego combo, dwugłos barytonu i altu lub klarnetu rozgrzewa do czerwoności uszy słuchaczy. W utworze „Dakota Mab” saksofonista Francois Corneloup, w przejmujący sposób imituje głos szamana. Fascynacje kulturą indian amerykańskich, pojawiają się w innych kompozycjach - „Hopi”, czy „Comanche”. Wielkie wrażenie robi zmysłowy, wyjątkowo refleksyjny „Sueno Canto”, znany z płyty „Canto Negro”, Texier z zespołem wprowadza słuchacza w nastrój wzniosłego rozmarzenia, wszystko za sprawą prostej melodii, którą podejmują kolejne instrumenty. Nie sposób nie ulec urokowi linii melodycznej i szlachetnego brzmienia klarnetu z barytonem.
Piękne nagranie, będące dowodem na to, że niewymuszona elegancja, dbałość o formę, nie są wartościami, które definitywnie przeszły do historii.

Zdaniem krytyka Daily Telegraph, w tym artyście „żyje cała historia jazzu, ale przyprawiona wspaniałą egzotyką - korsykańskim champ de foire i północnoafrykańską zabawą”
Trudno nie zgodzić się z tą opinią.

Zespół można będzie usłyszeć na żywo w Polsce niebawem, bo 24 czerwca 2016, Henri Texier Hope Quartet wystąpi w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego.
autor: Krzysztof Szamot
Copyright © 2016 Multikulti Project. All rights reserved

Henri Texier
Kariera Henriego Texiera należy do najbardziej symbolicznych i najbogatszych na europejskiej scenie jazzowej. Zawsze chętny do eksperymentów i będący symbolem pokolenia kontrabasista stanowi niewyczerpane źródło muzycznych przygód dzięki swojej umiejętności jednoczenia kreatywnych energii artystycznych.
Henri Texier urodził się 27 stycznia 1945 i już jako nastolatek odkrył magię jazzu, porzucając naukę gry na fortepianie na rzecz kontrabasu. Wprowadzony do świata paryskich klubów przez Daniela Humaira, grywał z wielkimi mistrzami, takimi jak Bud Powell, Kenny Clarke, Lee Konitz czy Dexter Gordon. Razem z Philem Woodsem i jego zespołem European Rhythm Machine oraz Aldo Romano stworzył grupę grającą rock progresywny Total Issue. W trakcie swojej kariery ten uznany solista i kompozytor współpracował z wieloma utalentowanymi twórcami, m.in. Joem Lovano, Johnem Abercrombie, Stevem Swallowem, Billem Frisellem, Elise Caron, Francesco Bearzatti, Louisem Moutinem. Koncertował w Europie, Afryce, Japonii, Indiach, Kanadzie, na Bliskim Wschodzie i w USA, gdzie występował m.in. na festiwalu Newport Jazz Festival.
Jego muzyczna wrażliwość nie pozwoliła mu stać się zakładnikiem jednego rodzaju wyrazu artystycznego. Jego muzyka rozbrzmiewała w filmach (Bertrand Tavernier), telewizji (Jean-Louis Bertucelli), teatrze (Robert Cantarella i Catherine Anne), podczas pokazów tańca (Viola Farber i Mathilde Monnier), wieczorów poezji (Jacques Bonaffé i Dominique Sampiero), w cyrku, podczas pokazów sztuk plastycznych, fotografii czy pirotechniki. Z Sébastienem Texierem, Manu Codjią, Christophem Marguetem i komikiem Frédérikiem Pierrotem stworzył przedstawienie „teatru jazzowego” Prévert Blues, gdzie jego kompozycje towarzyszyły tekstom Jacquesa Préverta. Nagrał setki albumów, z czego dwadzieścia wydanych pod jego nazwiskiem.

Sébastien Texier
Urodził się 14 lutego 1970 r. w Paryżu. Studiował z Jacques’em Di Donato, Joem Lovano, Reggiem Workmanen oraz Lee Konitzem. Występował na wielu europejskich festiwalach, m.in. na North Sea Roterdam, w Zagrzebiu, Berlinie, Londynie, Rzymie czy Barcelonie oraz na świecie (w Kolumbii, Ekwadorze, na Kubie, w Maroku, Egipcie, Hongkongu, Japonii i na Madaskarze). W gronie artystów, z którymi współpracował, znaleźli się Bojan Z, Gian Luigi Trovesi, Didier Lockwood, Daniel Humair, Marc Ducret, Aldo Romano, Paolo Fresu, Henri Texier, Louis Sclavis, Steve Swallow, Richard Bona, Joe Lovano, Bernard Lubat.

François Corneloup, urodzony w 1963 roku, saksofnista sopranowy i barytonowy.
Armand Meignan z Europa Jazz Festival w Le Mans tak opisał Corneloupa "the new saxophone colossus, a musician with pure energy, constantly obsessed with reinventing new improvisational frameworks, not as a straightjacket but to push against them, composing with totally original perspectives".
Aktywny na scenie muzycznej od wczesnych lat 80-tych.Wsółpracuje z Compagnie LUBAT i z Claude'm Barthelemy'm, Henri'm Texierem, Michelem Portalem czy Gérardem Marais, Noëlem Akchoté'm, Hanem Benninkiem, Brunonem Chevillonem, Markiem Ducretem, Michelem Godardem, Evanem Parkerem, Aldo Romano, Louisem Sclavisem, Franckiem Tortillerem

Louis Moutin - Urodzony w Paryżu w wigilię 1961 r., Louis Moutin już we wczesnych latach życia odkrył pasję do muzyki, w szczególności do jazzu, z którym pierwszy kontakt miał za pośrednictwem rodzinnej kolekcji albumów muzycznych. Gdy miał siedem lat, zaczął się samodzielnie uczyć gry na fortepianie, jednak w wieku 20 lat zdecydował się zostać perkusistą jazzowym. Po ukończeniu studiów inżynierskich w prestiżowej Ecole Centrale de Lyon na Wydziale Matematyki, w wieku 24 lat zdecydował się porzucić karierę w technologii i realizować swoje marzenia muzyczne. W ciągu trzech lat był już uznawany za jednego z najlepszych europejskich perkusistów jazzowych, a razem z odnoszącym sukcesy Machano Trio występował regularnie na międzynarodowych festiwalach jazzowych. W wieku 29 lat razem ze swoim bratem bliźniakiem, Francois, uznanym kontrabasistą założył pierwszy zespół jazzowy, który szybko zyskał przychylność publiczności jazzowej i branży. W sposób naturalny w efekcie tej współpracy w 1998 r. narodził się Moutin Reunion Quartet. Aktywność i niezwykłą kreatywność zespołu potwierdza 5 wydanych albumów i ponad 400 zagranych koncertów. Jako muzyk towarzyszący Louis współpracował też z uznanymi artystami, takimi jak Martial Solal, Jean Michel Pilc, Michel Legrand, Antoine Herve, Tigran Hamasyan, Michel Portal, Eric Lelann, Laurent Dehors, Simon-Spang-Hanssen. Przy różnych okazjach występował też m.in. z Danilo Perezem, Lewem Soloffem, Johnem Abercrombie, Joem Lockem, Lee Konitzem, Larrym Schneiderem, Didierem Lockwoodem, Markusem Stockhausenem, l’Ensemble Inter Contemporain czy Johnnym Griffinem.

Editor's info:
Henri Texier is a real European Jazz legend, his works spans over decades, influencing (not only) many younger bass players in Europe THE MUSIC "L'espoir fait vivre" often translates as "hope springs eternal". The "Hope Quartet" of French bassist and composer Henri Texier that can be heard on this live recording may spring eternal, too, but is rather concerning itself with the culture and history of Native Americans, such as the Hopi of what is now known as Arizona. The 70 year old, born and raised in Paris and one of the innovators of European Jazz, fuelled the music of this "Indian" ensemble with an extremely infectious brand of energy at this concert at Theater Gütersloh. It is easy to imagine that the wit, wisdom and wonder Texier displayed over the course of that evening stem from his humble beginnings as a teenager practicing with friends in the basement of the signalman's house on a switch yard where he grew up in the Fifties. And that they evolved over the course of his various engagements alongside drummer Daniel Humair and later pianist George Gruntz in the Jazz clubs of the French capital, the three of them eventually becoming Phil Woods' famous "European Rhythm Machine" in 1968. Furthermore, experimentations with the Oud and multi-tracking - from "Ahmir" to "Varech" - could have logically led to travels in Africa and the trio "Carnet de Routes" he still leads with fellow Frenchmen Louis Sclavis and Aldo Romano. The fact that this concert took place a mere nine days after the attacks in Paris of November 13th 2015 may have further energized and "emotionalised" the music, but the main ingredient that night certainly was a serious sense of hope. ARTIST BACKGROUND Henri Texier (born January 27, 1945) is a French jazz double bassist born in Paris. He
is perhaps best known for his 1960s work with Don Cherry and for his 1980s band the Transatlantik Quartet, which featured Joe Lovano, Steve Swallow and Aldo Romano. He also worked with several other American musicians in Paris jazz clubs, including Johnny Griffin, Phil Woods, Bill Coleman and Bud Powell. Texier is a self-taught jazz bassist, crediting Wilbur Ware most as an influence. Throughout the 1970s Texier remained active in Europe on the jazz scene, performing with musicians such as Gordon Beck, John Abercrombie and Didier Lockwood, among others. In 1982 he formed a quartet with Louis Sclavis and others.

muzycy:
Sébastien Texier: Alto Saxophone, Clarinets
François Corneloup: Baritone Saxophone
Henri Texier: Bass
Louis Moutin: Drums

utwory:
1. O Elvin
2. Hopi
3. Mic Mac
4. Dakota Mab
5. Navajo Dream
6. Comanche
7. Sueno Canto
8. Interview with Henri Texier

wydano: 2016-02-16
nagrano: Recorded live at Theater Gütersloh, 22. 11. 2015
more info: www.intuition-music.com

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: