Kategorie

Concerto grosso - emigre to the British Isles


  • Kod: MU030
  • On Stock
  • Producent: Muso
  • Wykonawca: oh! Orkiestra Historyczna / Martyna Pastuszka
  • Nośnik: CD
  • Kompozytor: Francesco Scarlatti [1666-1741], Francesco Geminiani [1687-1762], Alessandro Scarlatti [1660-1725]
  • Cena: 62,99 zł
  • Poleć produkt

Muzyka Barokowa
premiera polska:
2019-06-20
opakowanie: digipackowe etui
opis:

multikulti.com * * * * 1/2:
Belgijska oficyna wydawnicza MUSO prezentuje najnowszą płytę {oh!} Orkiestry Historycznej, prowadzonej przez Martynę Pastuszka oraz menedżera Artura Malke.
„Concerto grosso – an émigré to the British Isles” zawierają nienagrywane wcześniej concerti grossi Francesca Scarlattiego oraz kompozycje Francesca Geminianiego.

Urodzony w Palermo Francesco Scarlatti, brat słynnego Alessandro Scarlattiego, większość swojego życia spędził w Londynie i Dublinie, nigdy tak naprawdę nie zaznając sławy. Zachowało się niewiele z jego kompozycji, wyjątkiem są Concerti Grossi zawarte na tej płycie. Dwie aranżacje sonat Concerto Grosso Geminianiego i Alessandro Corellego uzupełniają program płyty.

Martyna Pastuszka od roku 2012 jest pierwszym skrzypkiem i dyrektorem artystycznym założonej wraz z menedżerem Arturem Malke {oh!} Orkiestry Historycznej. W zespole skupiła wokół siebie grupę znakomitych muzyków fascynatów-wirtuozów, co wraz z jej niebanalną wyobraźnią muzyczną oraz docenianymi przez obserwatorów umiejętnościami kształtowania pracy zespołu pozwoliły na dynamiczny rozwój {oh!} Orkiestry Historycznej, która bardzo szybko wzbudziła zaufanie i poparcie największych polskich instytucji muzycznych oraz festiwali międzynarodowych.

Jako koncertmistrz Martyna Pastuszka jest także zapraszana do współpracy z innymi zespołami, m.in. Le Parlement de Musique (2009-2013), Capella Cracoviensis (od 2010), Collegium Marianum. Jako kameralistka współpracuje z kolońską formacją NeoBarock, paryską orkiestrą Le Cercle de l’Harmonie oraz, przede wszystkim, od 2001 roku, z polskim zespołem Arte dei Suonatori. To właśnie współpraca z orkiestrą Arte dei Suonatori i jej licznymi gośćmi, a także studia w katowickiej Akademii Muzycznej ukształtowały gust muzyczny Martyny Pastuszki i wykształciły ją wiolinistycznie.

Nieustającym źródłem inspiracji są dla artystki znakomite osobowości muzyczne, które spotkała w swej karierze: Rachel Podger, Guliano Carmignola, Andrew Parrott, Julien Chauvin, Andreas Staier, Hidemi Suzuki, Barthold Kuijken, Dan Laurin, René Jacobs.

Martyna realizuje się również w szeroko prowadzonej działalności pedagogicznej. Jest wykładowcą w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz Akademii Sztuk Muzycznych im. L. Janačka w Brnie, gdzie prowadzi klasy skrzypiec barokowych, a młodych skrzypków kształtuje także podczas licznych kursów muzycznych.

Polityka:
Włosi na Wyspach - Orkiestra Historyczna {oh!}, Martyna Pastuszka, „Concerto grosso. Émigré to British Isles”
Działający od 7 lat katowicki zespół muzyki barokowej prowadzony przez jedną z najlepszych polskich skrzypaczek w tej dziedzinie nagrał właśnie swoją pierwszą płytę zagraniczną – wydała ją belgijska wytwórnia Muso.
Repertuar jest oryginalny: płyta poświęcona jest adaptacji włoskiej barokowej formy muzycznej concerto grosso (kilkuczęściowy koncert instrumentalny z jednym lub paroma solistami) w Wielkiej Brytanii. Z czasem utwory Arcangela Corellego czy Francesca Geminianiego zdobyły i tam duże powodzenie, choć nie było to łatwe. Francesco Scarlatti, któremu w większości poświęcona jest płyta, spokrewniony blisko z dwoma słynniejszymi kompozytorami o tym nazwisku (brat Alessandra, stryj Domenica), nie mogąc dostać pracy na ojczystej Sycylii, udał się do Londynu – mieszkał tam kilkanaście lat, później przeniósł się do Dublina; niestety nie zyskał powodzenia. Mimo to jego dzieła są efektowne i słucha się ich z dużą przyjemnością. Muzycy dokonali własnego opracowania tych utworów, podchodząc do nich, jak pisze szefowa w omówieniu, ze swobodnym podejściem do materiału źródłowego, co zresztą całkowicie mieści się w konwencji epoki.
autorka: Dorota Szwarcman

Editor's info:
The young Polish orchestra {oh!} conducted by Martyna Pastuszka invites you to journey between Italy and the British isles in the 18th century. At the heart of this programme, the concerti grossi of Francesco Scarlatti, the result of the emigration of this typically Italian musical form that came to experience a great part of its splendour after crossing the Channel! • This CD sketches a portrait of the musical reality of the British Isles during the first half of the 18th century. The eight concerti grossi in this programme have been chosen for the features they possess in common, a primordial position being accorded to the work of Francesco Scarlatti. These are pieces of Italian origin in sonata form; the concerto grosso being the émigré of this programme. • The huge success of the Italian concerto grosso was a response to the necessity of freeing music from a secondary role to which it found itself confined, notably in France with ballet music. Unaffected by the rivalry between French and Italian music that was then raging, the British seemed to be attracted by purely instrumental music; the concerto grosso consequently afforded them a freshness, a boldness, and a hint of unique maestria that held an immediate appeal. Thus it was that the concerto grosso emigrated, as did a number of Italian composerswho responded to the emotional needs and the demands of an English ‘market’ that encouraged artistic initiative, promised financial satisfaction, and offered the opportunity of achieving fame. • This was the case with Francesco Scarlatti; born in Palermo, the brother of the celebrated Alessandro, he made almost his whole career in London and Dublin, never, however, really achieving the expected fame. Few of his works have survived beyond the six concerti grossi featured on this CD; two concerto grosso arrangements of sonatas by Geminiani and Corelli complete this programme, the remodeling of one and the same material being very frequent at this time. • You are invited by the young Polish ensemble {oh!} Orkiestra Historyczna, conducted by its first violin Martyna Pastuszka, to journey from Italy to the United Kingdom. Warm, varied sonorities highlight the splendour and expressivity of music that is now lively or dancelike, now gentle, melancholic or meditative. To be discovered!

muzycy:
Martyna Pastuszka (solo violin and direction)
{oh!} Orkiestra Historyczna

utwory:
1-4. Domenico Scarlatti: Concerto grosso No. 2 in C Minor
5-8. Domenico Scarlatti, Alessandro Scarlatti: Concerto grosso No. 8 in F Major
9-12. Domenico Scarlatti: Concerto grosso No. 3 in A minor
13-16. Domenico Scarlatti: Concerto grosso No. 9 in D Major
17-20. Francesco Geminiani, F: Violin Sonata No. 1 in G Major, Op. 1
21-24. Arcangelo Corelli: Violin Sonata No. 3 in C Major, Op. 5
25-28. Domenico Scarlatti: Concerto grosso No. 1 in E Major
29-32. Domenico Scarlatti: Concerto grosso No. 4 in E Minor

wydano: 2019-06
more info: www.muso.mu
more info2: www.orkiestrahistoryczna.pl

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: