Kategorie

Brooklyn Babylon


  • Kod: NWAM046
  • Producent: New Amsterdam
  • Wykonawca: Darcy James Argue's Secret Society
  • Nośnik: CD
  • Cena: 69,99 zł
  • Poleć produkt

Player




Modern Jazz / Indie Jazz
premiera polska:
2017-09-20
kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: digipackowe etui
opis:

multikulti.com:
Mający na swoim koncie już kilka nominacji do nagrody Grammy w kategorii "Best Large Jazz Ensemble Album" - Darcy James Argue’s Secret Society, to zespół inny niż wszystkie. No może z wyjątkiem grupy Matany Roberts - Coin Coin Orchestra.
Nie może więc dziwić fakt, że po premierze prezentowanej płyty "Brooklyn Babylon", Magazyn Downbeat pisał o zespole, jako wschodzącej gwieździe jazzowej kompozycji, aranżacji i orkiestry.

"Brooklyn Babylon" to siedemnaście kunsztownych i porywających tematów, składających się na imponujący, sporządzony z rozmachem i bez półśrodków koncept album.

Recenzent jazzarium tak kończy swoją entuzjastyczną recenzję: (...) Ujmujące w muzyce Argue jest jednak przede wszystkim to, że od pierwszej do ostatniej nuty tętni z niej jej współczesność, teraźniejszość. Fakt, że orkiestrowy język, przebogata tradycja i ewolucja jest tu tylko środkiem do dialogu ze słuchaczem, który żyje, słucha i potrzebuje muzyki dziś. Jak mówił Juliusz Słowacki: it’s a must-have! (...)

jazzarium.pl:
Brooklyn to miasto imigrantów. Ludzie z całego świata przyjeżdżali tu od pokoleń i budowali swoje własne, odrębne wspólnoty. Każda dzielnica ma swoją konkretną tożsamość i poczucie własnej historii - możesz iść tą samą ulicą, a trzy budynki dalej nagle masz wrażenie, że przejechałeś pół świata. Jeśli na Manhattanie wszystko zlewa się w jedno - Brooklyn jest mozaiką.
Jest także tym słabszym z rodzeństwa, które cały czas musi coś jeszcze udowodnić - mówi o dzielnicy Nowego Jorku, która stała się inspiracją dla jego najnowszej płyty Darcy James Argue.

Brooklyn Babylon to projekt artystyczny, który powstał dzięki współpracy kompozytora, aranżera, twórcy orkiestry Secret Society - Darcy Jamesa Argue - oraz rysownika i artysty wizualnego Danijela Zezelj, który także jest autorem libretta. Brooklyn Babylon opowiada bowiem historię Lwa Bezdomnego, stolarza, który przybył do Nowego Jorku. Pewnego dnia otrzymuje on niezwykle prestiżowe zamówienie, powierzone mu przez burmistrza Brooklynu - ma skonstruować wieżę: najwyższy budynek na świecie. Wpierw Lew jest zachwycony - któż by nie był - wkrótce jednak uświadamia sobie, że konstrukcja, którą wznosi rujnuje dzielnicę, którą kocha. Jednak wcale nie trzeba znać historii Bezdomnego, nie widzieć pięknych grafik Zazlja (który podczas koncertów obok obrazu prezentowanego na rzutnikach, tworzy obrazy na żywo) - wystarczy pozwolić kręcić się w odtwarzaczu tej płycie, by podróż przeżyć niezwykłą.

Podróż to, nie tyle po Nowym Jorku, ale przede wszystkim po wyobraźni Darcy’ego Jamesa Argue. Ten urodzony w kanadyjskim Vancouver kompozytor, uczeń wielkiego Boba Brookmayera zyskał rozgłos w 2009 roku za sprawą debiutanckiej płyty jego orkiestry, zatytułowanej „Infernal Machines”. Krążek - podobnie jak „Brooklyn Babylon” - wydała niezależna nowojorska oficyna New Amsterdam Records, na codzień oscylująca między alternatywą a muzyką nową. Rok po premierze Argue odbierał już zaszczytne laury Magazynu Downbeat jako wschodząca gwiazda jazzowej kompozycji, aranżacji i orkiestry. Argue jednak, zamiast rozpychać się na salonach, wydeptywać sobie ścieżki w wielkich wydawnictwach, dalej pracował ze swą Secret Society - a jej kolejne nagrania po prostu rozdawał fanom za darmo poprzez stronę internetową. Okazuje się, że i w taki sposób można utrzymać (przynajmniej w sensie towarzyskim) 18-osobową orkiestrę!
Taka postawa przypadła najwyraźniej do gustu Brooklyn Academy of Music, która postanowiła zamówić u niego kompozycję dedykowaną tej niezwykłej dzielnicy. Jazzowa, multimedialna symfonia miała swoją koncertową premierę 9 listopada - oczywiście na Brooklynie. Po sukcesie - obwieszczonym na łamach największych amerykańskich gazet - rozpoczęła się zbiórka pieniędzy (za pośrednictwem Kickstartera) po to, by muzyka ta mogła trafić na kompakt. Udało się! Oto jest - i oto jest kolejny sukces.

Ten jest jednak tylko pochodną tego, co dzieje się w głowie 38-letniego muzyka. Bo właściwie wszystko tu jest dobre - od tego jak pięknie porusza mówi on językami najróżniejszych muzycznych gatunków i cytatów po to, jak znakomicie gra on na orkiestrze. Tych 18 młodych l(ub bardzo młodych) ludzi brzmi pod jego batutą jak jeden instrument - i to taki, z którym można mieć masę frajdy!

Przyjemnie jest słuchać zarówno tego jak Argue buduje dramaturgie, jak wykorzystuje motywy, melodie, które pojawiają się w toku rozwoju opowieści, po to, by przemienić się i powrócić później w zupełnie innym wcieleniu. A przecież mamy jeszcze 18 muzyków do podziwiania - tenorzystę Johna Ellisa, grającą na modyfikowanej elektroniką trąbce Ingrid Jensen, klarnecistę Sama Sadigursky’ego, gitarzystę Sebastiana Noelle’a - i wielu innych.

Ujmujące w muzyce Argue jest jednak przede wszystkim to, że od pierwszej do ostatniej nuty tętni z niej jej współczesność, teraźniejszość. Fakt, że orkiestrowy język, przebogata tradycja i ewolucja jest tu tylko środkiem do dialogu ze słuchaczem, który żyje, słucha i potrzebuje muzyki dziś. Jak mówił Juliusz Słowacki: it’s a must-have!
autor: Kajetan Prochyra

Editor's info:
Weaving together progressive jazz, early-American popular styles, Balkan folk musics, and the sounds of Brooklyn’s diverse contemporary music scene — from the dance-punk of LCD Soundsystem and experimental indie rock of Dirty Projectors to Missy Mazzoli’s blend of post-rock and quirky minimalism — Argue creates a vividly evocative musical narrative that is at once timeless and unlike anything heard before. Argue’s Secret Society is one of the most admired ensembles in contemporary jazz, having toured in Europe, Brazil, and North America and been twice featured at the Newport Jazz Festival. Its members include in-demand instrumentalists such as John Ellis, Ingrid Jensen, Ryan Keberle, and Sam Sadigursky.

Brooklyn Babylon was conceived in collaboration with Croatian-born visual artist Danijel Zezelj, whose narrative inspired Argue’s mash-up of musical styles. Zezelj’s artwork places the action in a larger-than-life, mythic Brooklyn, where past, present, and future coexist. Plans are afoot to construct an immense tower — the tallest in the world — right in the heart of the city. Lev Bezdomni, a master carpenter, finds himself torn between his personal ambition and his allegiance to the community when he is commissioned to build the carousel that will crown it.

Premiered to wide acclaim at the Brooklyn Academy of Music’s Next Wave Festival in 2011, Brooklyn Babylon is a long-form, structurally-integrated work combining Zezelj’s animation and live painting with Argue’s music. But like great stage works, such as Stravinksy’s Petrushka or Debussy’s Jeux, the composition works powerfully on its own.

The 53-minute work shows Argue taking a novelistic approach to long-form composition: a prologue, eight chapters separated by brief interludes, and an epilogue. The album opens with the actual sounds of Brooklyn — a sonic collage of recordings of the borough captured on Argue’s portable digital recorder. The ensemble gradually comes into focus and introduces the Prologue, from which every subsequent musical theme in Brooklyn Babylon derives. Argue reconfigures these themes using a broad array of techniques, inflected by contemporary indie rock, classical music, and jazz, particularly from the often maligned 1970s: the earthy avant-garde of Dewey Redman and Lester Bowie; the intricate large-ensemble sounds of Thad Jones and Don Ellis; and the sophisticated populism of Donald Byrd and Herbie Hancock’s Headhunters. Waltzes, marches and — naturally — fairground carousels also fold into the mix.

Brooklyn Babylon was recorded June 19-21, 2012 at NYC’s legendary Avatar Studios. The recording was mixed and co-produced by Brian Montgomery (John Hollenbeck, Esperanza Spalding, Elvis Costello, Donald Fagen, Paul McCartney).

A limited-edition hardcover graphic novel by Danjiel Zezelj, entitled Babilon, will be available in conjunction with the release. This work contains over 100 pages of brand new black and white illustrations, bringing the story of Brooklyn Babylon to a new medium. Babilon will be published by Zagreb-based publisher Petikat.

muzycy:
SECRET SOCIETY:
Darcy James Argue: composer, conductor, ringleader
Erica von Kleist: piccolo, flute, alto flute, alto sax, soprano sax
Rob Wilkerson: flute, clarinet, soprano sax, alto sax
Sam Sadigursky: clarinet, tenor sax
John Ellis: clarinet, bass clarinet, tenor sax
Josh Sinton: clarinet, bass clarinet, contrabass
clarinet, baritone sax
Seneca Black: trumpet, fluegelhorn
Tom Goehring: trumpet, fluegelhorn
Matt Holman: trumpet, fluegelhorn
Nadje Noordhuis: trumpet, fluegelhorn
Ingrid Jensen: trumpet, fluegelhorn
Mike Fahie: trombone, euphonium
Ryan Keberle: trombone
James Hirschfeld: trombone, tuba
Jennifer Wharton: bass trombone, tuba
Sebastian Noelle: acoustic guitar, electric guitar
Gordon Webster: piano, electric piano, melodica
Matt Clohesy: contrabass, electric bass
Jon Wikan: drum set, tapan, cajón

utwory:
1. Brooklyn Babylon: Prologue 05:01
2. Brooklyn Babylon: The Neighborhood 06:13
3. Brooklyn Babylon: Interlude No. 1. Infuse 01:07
4. Brooklyn Babylon: An Invitation 02:39
5. Brooklyn Babylon: Interlude No. 2. Enjoin 01:15
6. Brooklyn Babylon: The Tallest Tower in the World 03:44
7. Brooklyn Babylon: Interlude No. 3. Enthrall 01:15
8. Brooklyn Babylon: Construction Destruction 05:03
9. Brooklyn Babylon: Interlude No. 4. Bewail 01:13
10. Brooklyn Babylon: Builders 04:34
11. Brooklyn Babylon: Interlude No. 5. Unmoored 01:35
12. Brooklyn Babylon: Missing Parts 05:25
13. Brooklyn Babylon: Interlude No. 6. Arise 00:59
14. Brooklyn Babylon: Grand Opening 04:38
15. Brooklyn Babylon: Interlude No. 7. Aloft 00:41
16. Brooklyn Babylon: Coney Island 03:18
17. Brooklyn Babylon: Epilogue 04:32

wydano: 2013-04-30

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: