Kategorie

BRAIN


  • Kod: MPI049
  • On Stock
  • Producent: Multikulti Project (PL)
  • Wykonawca: Mełech / Mazurkiewicz / Trilla
  • Nośnik: CD
  • Cena: 41,99 zł
  • Poleć produkt

Avant Jazz / Free Improvisation / Avant-Garde
premiera polska:
2019-12-12
seria wydawnicza: Improvised Music Series
opakowanie: kartonowe etui
opis:

Zarejestrowane w jednym tygodniu BRAIN, DOG i HUM są znakomitym przykładem improwizacji w procesie.

Piotr Mełech, Jacek Mazurkiewicz i Vasco Trilla uprawiają wolną formę w muzyce od lat. Każdy z nich w Multikulti Project wydał po kilka płyt. W centrum ich zainteresowań, za każdym razem są raczej pomijane w głównym nurcie kultury i sztuki zdarzenia nagłe, nieoczekiwane, incydentalne. Ich reakcje nie wynikają z żadnych schematów, czy ukrytych wzorów. Tkają z nich zmysłową i elektryzującą opowieść, wywiedzioną z głębin różnorodności ich pragnień i fantazji. Doświadczanie ich muzyki jest zawsze dla słuchaczy jakimś wyjściem poza. Poza przyzwyczajenia, stereotypy i oczekiwania, poza samych siebie.
W ich artystycznym imaginarium słowa takie jak "moje", "twoje" blakną, a takie jak "nasze", "wspólne" nabierają światła.

BRAIN (koncert z MÓZG Warszawa), DOG (koncert z PIES andaluzyjski) i HUM (sesja studyjna) - trzy płyty, trzy różne miejsca. trzy odrębne formy, trzy etapy improwizacji w procesie - podstawowego doświadczenia ich artystycznego istnienia.
Tomasz Konwent - wydawca

WYBRANE RECENZJE/SELECTED REVIEWS
Polish Jazz Recordings and Beyond * * * * *
Finally, El Triplete, registered in one week by the phenomenal super-trio at Mózg in Warsaw ("Brain"), at Pies Andaluzyjski in Pozna« ("Dog"), and at the A perfect example of the process of free improvised and free creation.

For, one of the most important productions of Multikulti Project ever realized, and one of the most important examples of this kind of music in general. "Brain" contains two tracks: "Brain One" and "Another Brain". The first one starts with a beautiful overblown cadenza for clarinet, joined later by the drums and electronics. The middle part is dominated by wonderful electronics, while the final one bass clarinet supported by bass and drums returns in some sense to the free jazz tradition. "Another Brain" is similar, yet very different it is more abstract and peaceful tune, in the best of Jacek turns to fingerpicking later, while Piotr starts with a lot of dramatic aspects, mostly created by the moody lines of the bass clarinet. The final "free jazz" part for clarinet is delightful. A masterpiece concert!!!

"Dog" contains four tracks and is again quite different from "Brain". The opening "Aralez" is notable for incredible bass bowing by Jacek and Vasco's usual, but completely surprising exhibition of miraculous effects.
Jacek turns to fingerpicking later, while Piotr starts with the overblown clarinet, but then continues in a "lean" manner ion the bass clarinet. The highlight for me is the 16 minutes long "Pesanta", a mo0re "traditional" free improvised ballas, with wonderful bass clarinet and bass lines, and Vasco keeping to be a wizard. The final oscillating between explosive orgasmic moods and peaceful, "melodic" motifs is amazing! "Komainu" and "Psoglev" are much shorter, but both carry a lot of beauty and, especially "Komainu", meditative reflection.

The studio session "Hum" is the ends, that crowns this opus magnum! There are five track named after various cities all over the world. The music is more dominated by electronics s the opening "S~a Paulo illustrates. "Phnom Pehn" is one of the most beautiful free improvised minimal music I have ever heard. But, the highlight is the stupendous "Washington D.C.", on which Damian Pielka joins on guitar. "Helsinki" is notable for fantastic clarinet phrases at the end, and "Tehran"... is just magisterial.
by Maciej Lewenstein


spontaneousmusictribune.blogspot.com
Trzy w jednym, choć każdy z osobna także! Niemal w cztery lata po powstaniu, nareszcie jest z nami niebywała trylogia swobodnej improwizacji na klarnet, kontrabas i perkusjonalia!

Nagrania, które dziś posłuchać możemy na płytach Dog, Hum i Brain, powstały w trakcie czwartego tygodnia lutego. Najpierw był koncert w poznańskim Psie Andaluzyjskim (21.02), potem w warszawskim Mózgu (24.02), a na koniec tygodnia, w okolicznościach studyjnych Tuczna, miała miejsce rejestracja dźwięków bez oklasków (27.02) *). Zgodnie wszakże z numeracją katalogową wydawcy, Multikulti Project, słuchamy najpierw koncertu starszego, potem nagrania studyjnego, a na końcu koncertu młodszego. Dodajmy, iż taka, a nie inna sekwencja odsłuchu, definitywnie wzmacnia dramaturgię całości.

Piotr Mełech gra na klarnecie i klarnecie basowym (na płytach Hum i Brain, używa elektroniki), Jacek Mazurkiewicz gra na kontrabasie (na płytach Hum i Brain, również używa elektroniki), a Vasco Trilla gra na perkusji i instrumentach perkusyjnych. W jednym nagraniu sesji studyjnej, muzyków wspomaga na gitarze Damian Pielka (przy okazji, realizator nagrania). Płyty dostępne są na separatywnych wydawnictwach, zatem w przypływie kosmicznej głupoty, zamiast kupić całość, możecie też nabyć pojedyncze dyski z trylogii.
Brain, 40:33, 2 tracks

Oddech Mózgu, publiczność, która wierci się na niewygodnych krzesłach, czyjeś kroki, dotykanie strun kontrabasu, talerze, które drżą, leniwe robaczki, które gubią drogę na werblu – aura wejścia w spektakl budzi niepokój, ale i pewność, że emocje znów zawładną nami, co najmniej na czterdzieści minut. W połowie czwartej minuty odzywa się klarnet basowy, śle pasaże nieoczywistych skojarzeń. Masywna, bardzo powolna akustyka, która nabrzmiewa, pęcznieje, robi się tłusta i lepka. W ósmej minucie akustyka zdaje się na moment przygasać. Na pierwszy plan wybija się nieinwazyjna, wręcz oniryczna elektronika. Towarzyszy jej śpiewny klarnet basowy i drummer, który zdaje się, że stanął na dramaturgicznym rozdrożu. Kolejnym stadium improwizacji jest solowa ekspozycja Piotra – jego klarnet basowy kacze ku górze, po czym raptownie opada w dół. Kontrabas Jacka brnie silnym pizzicato z dynamiką żółwia. Vasco pichci na boku kolejną pikantną strawę dla ducha. Instynktownie muzycy wybierają kierunek dalszej podróży – free jazz! Kilka minut gotującego się klarnetu basowego i sekcji rytmu, której serce bije niczym Dzwon Zygmunta. Po trzynastej minucie bystre wytłumienie – kontrabasowe solo na tle relaksujących dzwonków. Po kilku minutach powraca Piotr, mam już w dłoniach mniejszy klarnet. Cała trójka szybko nabiera ognia w tańcu i do końca seta czyni już same cuda.

Na starcie drugiego seta recenzent nie jest pewien, czy słyszy perkusjonalne preparacje, czy ciche kwilenie klarnetu. Jedno i drugie wydaje mu się równie zmysłowe. Po prawdzie, to czysta retoryka, bo od pewnego czasu improwizuje już duet. Jacek cierpliwie czeka na swój moment i wchodzi do gry bardzo plastycznie – małe frazy smykiem, niczym dotknięcia pawim piórem. Pod koniec czwartej minuty dodaje do swojej potrawy garść elektroniki. A tymczasem klarnet już od dawna egzystuje w prawdziwie szaleńczej eskapadzie! Po chwili sytuacja narracyjna wydaje się równie fascynująca – mała, analogowa elektronika spleciona z żywym kontrabasem, perkusjonalne preparacje i klarnet, który milczy, bo słucha kolejnej udanej porcji post-elektroniki. Ciekawy, post-industrialny trójkąt bermudzki: elektronika-akustyka-elektronika. Po dziesiątej minucie flow improwizacji narasta - wodogrzmoty, pokaz sztucznych ogni – robi jeszcze kilka kroków, po czym fantastycznie gubi dynamikę i schodzi na poziom warcząco-szemrzącej ciszy. Niedługo przed upływem piętnastej minuty klarnet basowy zaczyna ostatnią tego wieczoru opowieść. Przez moment jest sam na scenie – chrobocze, warczy, klnie przez zęby, skwierczy żywymi dźwiękami. W ramach komentarza - szarpanie strun kontrabasu i armia złotych talerzy. Na ostatniej prostej skromny galop, świetnie puentujący wyjątkowy koncert. Ach, ten klarnet basowy!
autor: Andrzej Nowak

muzycy:
Piotr Mełech: clarinets
Jacek Mazurkiewicz: contrabass, electronic
Vasco Trilla: drums and percussion

utwory:
1. Brain One 20:38
2. Another Brain 19:55

total time - 40:35
wydano: 2019-12-12
nagrano: Recorded February 24, 2016 at Mózg [live] / Warszawa
Recorded and mixed by Jacek Mazurkiewicz
Mastered by Marcin Bociński

more info: www.multikulti.com
HUM
41,99 zł
DOG
41,99 zł
Antenna
41,99 zł
Nightly Forester
41,99 zł
Divided by 4
37,99 zł
Tren Żałobny
37,99 zł
261034115
41,99 zł
Low Vertigo
41,99 zł
Basement Music
41,99 zł
Pink Ivory
37,99 zł
Chain
56,99 zł
Volga
41,99 zł
L3
41,99 zł
Coarse Day
37,99 zł

Obrazek 1

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: