Kategorie

Johannes Ockeghem: In Agenda Defunctorum - Missa Requiem


  • Kod: MPCD014
  • Producent: Multikulti Project (PL)
  • Wykonawca: Bornus Consort / Schola Gregoriana Silesiensis
  • Nośnik: CD
  • Instrument lidera: vocals
  • Kompozytor: Johannes Ockeghem [c.1410-c.1497]
  • Cena: 33,99 zł
  • Poleć produkt



Muzyka Dawna
premiera polska:
2004-12-13
seria wydawnicza: Ancient Music Series
kontynent: Europa
kraj: Polska
opakowanie: digipackowe etui
opis:

Info wydawcy:
Ockeghem Johannes (ok. 1410-ok. 1497), kompozytor franko-flamandzki, wybitny przedstawiciel stylu a cappella (czysto wokalnego). Działał jako śpiewak w kościele Najświętszej Marii Panny w Antwerpii (1443-1444), następnie był uczniem G. Dufaya w Cambrai, od 1451 przebywał na dworze królewskim w Paryżu jako muzyk kapeli dworskiej, piastując zarazem stanowiska kościelne w katedrze w Tours. Missa Requiem Johannesa Ockeghema to najstarsza ze znanych polifonicznych mszy żałobnych. Schola Gregoriana Silesiensis stworzona z inspiracji Jana Andrzeja Dąbrowskiego w 2000 roku we Wrocławiu skupia się przede wszystkim na badaniu i wykonywaniu chorału gregoriańskiego z XIII/XIV w. bazując na źródłach dominikańskich i franciszkańskich z tamtego okresu. Zespół wokalny Bornus Consort od z górą 20 lat zajmuje się średniowieczną polifonią wokalną. Od początku swego istnienia przechodził różne etapy i fascynacje. Na płycie 'In agenda defunctorum' poszczególne części Missa Requiem Ockeghema - Introitus Requiem aternam, Graduale Si ambulem, Tractus Sicut cervus, Offertorium Domine Iesu Christe - wykonywane przez Bornus Consort przeplatają się z chorałem wg Graduale Monasticum pp. Klarysek z Krakowa, 1257, śpiewanym przez Schola Gregoriana Silesiensis i jej kantorów (Lectio Epistola beati Pauli Apostoli ad Thessalonicenses, Sequentia sancti Evangelii secundum Ioannem, Sanctus, Agnus Dei, Communio Lux aterna, Requiescat in pace). Ockeghemowe Kyrie eleison rozpoczynamy monodycznym franciszkańskim Kyrie I (SGS) i poprzez dialog części dwugłosowych (SGS) z trzygłosowymi (BC) prowadzi do kulminacji w ostatnim, czterogłosowym Kyrie IIIa. Do nagrania włączyliśmy także elementy należne Prezbiterowi: Prefatio pro defunctis i Oratio defunctorum śpiewane wg Missale Romanum Pii V przez prawdziwego kapłana - ks. Stanisława Pawlaczka. Wszystkie intonacje, zarówno monodii, jak i polifonii są kantorskie, wg Graduale Monasticum pp. Klarysek z Krakowa. W Offertorium intonację 3 wersu, stanowiącą wg Ockeghema całą pierwszą część wersu (do medianty) śpiewa jednogłosowo SGS.[Robert Pożarski-Kantor Scholae Gregorianae Silesiensis]
Hi Fi i Muzyka; 2005-06
'...Święty Augustyn pisał, że poczytuje sobie za grzech gdy bardziej porusza go sam śpiew niż to, o czym się śpiewa. Najwyrażniej wzięli sobie tę dewizę do serca członkowie Bornus Consort, zadając sobie wiele trudu, by jak najwierniej odtworzyć oprawę i kontekst liturgii za zmarłych z przełomu średniowiecza i renesansu. Zgodnie z ówczesną praktyką, partie monodyczne są tu wtkonywane przez chór; kunsztowne, polifoniczne części mszy przez zespół kantorów, natomiast partie przynależne celebransowi wykonuje autentyczny kapłan. Niemała rolę odgrywa też głucha akustyka małego kościółka, gdzie 4 głosy śpiewaków, pozbawione naturalnego wsparcia w postaci monumentalnego pogłosu, brzmią szorstko i ascetycznie.

muzycy:
Bornus Consort: 
Mirosław Borczyński 
Marcin Bornus-Szczyciński 
Robert Lawaty 
Robert Pożarski 

Schola Gregoriana Silesiensis: 
Marek Czapiński 
Piotr Górka 
Maciej Klimas 
Piotr Krysiński 
Michał Krzywka 
Krzysztof Ochnik 
Adam Poznański 
Norbert Raus 
Adam Skobiński 
Marcin Szargut 
Konrad Zagajewski 
Damian Zazula

utwory:
1. Introitus [Antiphona: Requiem aeternam / Versus: Te decet hymnus / Antiphona: Requiem aeternam]
2. Kyrie [Kyrie I / Kyrie II / Kyrie III / Christe I / Christe II / Christe III / Kyrie Ia / Kyrie IIa / Kyrie IIIa]
3. Lectio
4. Graduale [Antiphona: Si ambulem / Versus: Virga tua]
5. Tractus [Versus: Sicut cervus / Versus: Sitivi anima mea / Versus: Fuerunt mihi lacrymae]
6. Evangelium
7. Offertorium [Versus: Domine Iesu Christe / Respons: Quam olim Abrahae / Versus: Hostias et preces / Respons: Quam olim Abrahae]
8. Praefatio [Praefatio / Sanctus]
9. Communio [Agnus Dei / Communio: Lux aeterna / Postcommunio]

Nagrano w kościele św. św. Piotra i Pawła na Ostrowie Tumskim we Wrocławiu w dniach 25-27 czerwca 2004 roku. 
Realizacja nagrania: Marcin Kurek 
Montaż i mastering (24 bity / 96 kHz): Jarosław Kordaczuk, 6dB 

design by Maciej Faliński, Kredki - oficyna artystyczna

wydano:
2004-12-13
nagrano: 2004
more info: www.multikulti.com

nowości Multikulti Project:

Obrazek 1


Obrazek 1


Obrazek 1


partner wydawnictwa: